Torsdag 24 April | 20:00:30 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-13 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-29 N/A X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2025-04-28 N/A Årsstämma
2025-04-25 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-18 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2024-04-29 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-19 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-02 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2023-04-28 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-27 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2021-04-23 - Årsstämma
2021-04-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-16 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-27 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2020-04-24 - Årsstämma
2020-04-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2019-04-26 - Årsstämma
2019-02-19 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-21 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Lyko Group är verksamt inom detaljhandeln. Bolaget drivs som en koncern och erbjuder försäljning av skönhetsprodukter inom hud- och hårvård. Försäljning sker via webbplatser och fysiska butiker, med störst marknad inom Norden. Förutom ovannämnda produkter består portföljen av kosttillskott, samt hand- och fotvård som huvudsakligen säljs under externa varumärken. Huvudkontoret ligger i Vansbro.
2022-10-18 07:00:00

VÅRT LÖNSAMMASTE Q3 NÅGONSIN!

Perioden i sammandrag
Tredje kvartalet
Nettoomsättningen uppgick till 560,8 (486,0) MSEK.
Försäljningstillväxten var 15,4% (28,2%).
Bruttovinstmarginalen uppgick till 46,2% (44,9%).
EBIT uppgick till 24,5 (19,6) MSEK.
EBIT-marginalen uppgick till 4,3% (4,0%).
Periodens resultat 14,9 (11,6) MSEK.
Perioden 1 januari -30 september
Nettoomsättningen uppgick till 1 722,9 (1 452,8) MSEK.
Försäljningstillväxten var 18,6% (28,8%).
Bruttovinstmarginalen uppgick till 45,4% (44,6%).
EBIT uppgick till 26,9 (62,7) MSEK.
EBIT uppgick till 1,5% (4,3%).
Periodens resultat 6,3 (44,3) MSEK

Kommentarer från VD
Det är med glädje jag summerar resultatet för tredje kvartalet och konstaterar att kunderna fortsätter att prioritera sina skönhetsinköp. Vi fortsätter att leverera en stabil tillväxt trots tuffa jämförelsetal och oro i omvärlden.

Totalt har vi en försäljningstillväxt på 15,4 procent och landar på 560 MSEK i omsättning. Vi förbättrar både våra marginaler och vårt EBIT-resultat till 24,5 MSEK (19,6). Det är vårt bästa tredje kvartal någonsin! Vi lyckas förbättra vår bruttovinstmarginal till 46,2 procent (44,9), till följd av smartare prissättning och utformning av kampanjaktiveringar.

Återigen bevisar vi att vi kan driva top line och klara av att balansera både tillväxt och lönsamhet. Vi har uppnått en lönsamhetsnivå som vi succesivt ska lyfta ytterligare genom förbättringar i verksamheten.

VÅRT LÅNGSIKTIGA VARUMÄRKESBYGGANDE LÖNAR SIG
Samtliga marknader växer i kvartalet och vi ser att vi är lönsamma i Sverige, Norge och Finland. Länderna utanför Norden fortsätter att leverera en starkt tillväxt och arbetet med att anpassa våra siter till de lokala marknaderna går stadigt framåt.

Förra kvartalet kom vi till rätta med våra rörliga marknadsföringskostnader, vilka steg kraftigt efter Black Week förra året. Arbetet med att sänka dem ytterligare har givit resultat.

I augusti lanserade vi ett nytt varumärkeskoncept och genomförde därefter stora marknadskampanjer i Sverige och Norge. Det är imponerande att se att vi blivit så stora som bolag att vi klarar att hantera de investeringarna och samtidigt lyckas minska marknadskostnaderna som andel av försäljningen.

Målet med vårt nya varumärkeskoncept ”Alla Sätt Är Rätt” är att skapa en större emotionell koppling till varumärket och att vi ska nå en bredare målgrupp. Våra mätningar visar att vi är redan är ”top of mind” inom skönhet i Sverige och att vi är på god väg i Norge, samtidigt som vi har ett starkt momentum i Finland.

VI FÖLJER VÅRT LÅNGSIKTIGA MÅL
Under de senaste åren har vi transformerat vårt butiksnät och stängt enheter som haft för låga flöden av besökare och därför varit olönsamma. Arbetet har gett resultat där butikerna nu bidrar starkt till vår omnikanal modell. Retail uppvisade en försäljningstillväxt på 24,6% i kvartalet och uppgår till 14,2 procent av de totala intäkterna i perioden januari till september.

Den tredje oktober kl.12:00 släppte vi årets upplaga av våra adventskalendrar. Intresset var rekordstort och kalendrarna sålde slut snabbare än någonsin tidigare. Vi hade stundtals problem med att klara all trafik på hemsidan men trots det sålde den mest exklusiva kalendern slut på mindre än 45 minuter.

Organisationen är enormt peppad efter kalendersläppet och vi håller precis på med de sista förberedelserna inför Black Week och julhandeln. Vi har en stark position när vi gå in i kvartalet och är beredda att fånga de möjligheter som ges.

Rickard Lyko, VD
18 oktober 2022