Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Lyko Group AB (publ) publicerar härmed sin Års- och hållbarhetsredovisning för 2023. Räkenskapsåret avser perioden 1 januari – 31 december 2023.
Rickard Lyko, VD kommenterar
Bolaget blir starkare och starkare för varje år!
När jag summerar året har vi kraftigt förstärkt vår position på den nordiska marknaden och tar marknadsandelar. Kunderna fortsätter att prioritera sina skönhetsinköp, trots utmaningar i omvärlden, samtidigt som vi fortsätter att attrahera nya kunder som gillar vad vi gör och som återkommer till oss.
Att passera tre miljarder i omsättning är helt klart en milstolpe på vägen mot att se hur stora vi kan bli. Jag är stolt över hur medarbetare fortsätter att ta initiativ, testa nya lösningar och vågar utmana vår affärsmodell och vår infrastruktur varje
dag för ytterligare tillväxt! Organisationen har idag en stor bredd från tillverkning av produkter till app-utveckling och logistik till content produktion och vi bryter ny mark varje vecka.
Vi behöver vara där kunderna finns, om vi ska lyckas vara det självklara valet inom skönhet. Under året ser vi tydligt hur omnikanal-modellen verkligen ger effekt. Målsättningen är att våra butiker ska vara en inspirerande plats för skönhetsintresserade och en fysisk mötesplats för vårt community. Upplevelsen står alltid i centrum i våra butiker, där kärnan är att kunna testa, prova, dofta, klämma och känna på produkter i en inspirerande, lekfull och tillåtande miljö. Alla ska känna sig välkomna till Lyko, vi vill verka för att skönhet är roligt och inte så allvarligt eller pretentiöst.
6,2 MILJONER ORDRAR LÄMNADE LAGRET
Logistiken har levererat utmärkt och i slutet av året fick vi tillgång till den utbyggnad som innebär att vi tredubblar lagerytan. Under året har vi tecknat avtal med en automationsleverantör och som ska vara klara att dubbla vår kapacitet till Black Week 2025. För att effektivisera oss har vi under året öppnat en lagerhub i Tyskland för att förbättra både kunderbjudandet till våra nya marknader i Europa.
SEGMENTEN NORDEN OCH ÖVRIGA EUROPA
Under året bytte vi segmentsindelning för att visa vår underliggande lönsamhet i Norden där vi är mer etablerade och har en högre varumärkeskännedom jämfört med i Europa där vi anpassar vårt erbjudande för att hitta framtida tillväxt. För att på bästa sätt lokalanpassa vårt erbjudande har vi under året anställt landschefer för att kalibrera erbjudande och varumärke på
varje marknad.
FEMTON EGNA VARUMÄRKEN I PORTFÖLJEN
Under året har vi fortsatt byggt upp vår en organisation för att hantera vår växande varumärkesportfölj och vi ser många positiva resultat. Bland annat har vi släppt många nya produkter men även spännande samarbeten där vår första co-branding – Moomin X Lyko verkligen tog för sig. Paketeringar så som Adventskalendrarna och Lyko Lovables paketeringarna går bättre och bättre för varje år. Vi fortsätter att hitta synergier tack vare vår kontroll över hela värdekedjan – från produktion i de egna fabrikerna, via effektiv intern logistik ut till kund och genom vår marknadsföring och försäljning.
Våra egna varumärken fortsätter att växa starkt och vi ser att de ger en fin effekt på bruttovinstmarginalen,
speciellt i butikerna där vi har stor möjlighet till exponering och säljstyrning.
INFRASTRUKTUREN MÖJLIGGÖR TILLVÄXTEN
Våra investeringar i infrastruktur börjar verkligen ge effekt. För mindre än ett år sedan släppte vi vår egen app, och i december stod den för 19% av försäljningen, med 1,7 miljoner besök. Vi tror starkt på transparens och under mars släppte vi både prishistorik för alla produkter inklusive möjligheten till prisjämförelse hos andra återförsäljare.
Det är information som redan tidigare bara varit ett klick bort men som bygger trovärdighet hos våra kunder.
Vi prioriterar kundupplevelsen varje dag, för att nå målet och förtjäna positionen som konsumenternas ”Top-of-mind” inom skönhet.
Stockholm, Mars 2024
Rickard Lyko
Verkställande direktör