2023-12-05 14:10:00

Maha Energy AB (publ) (”Maha” eller ”Bolaget”) har utsett Javier Gremes Cordero till ny Chief Operating Officer ("COO") med omedelbart tillträde. Gremes har en gedigen meritlista både från chefspositioner och som regional ledare inom energibranschen. Han har de senaste sex månaderna arbetat som konsult exklusivt för Maha och är redan mycket engagerad i Bolagets projekt i Venezuela.

Gremes efterträder Alan Johnson, som lämnar Maha i samband med att Bolagets tekniska kontor i Calgary, Kanada, stängs ned. Alla arbetsuppgifter som tidigare har hanterats av det kanadensiska kontoret flyttas till Mahas kontor i Rio de Janeiro, Brasilien, eller kontoret som bildas i Venezuela.

Gremes erfarenhet täcker över 35 år inom olje- och gasindustrin. Innan han började som konsult exklusivt för Maha var han verkställande direktör för Pecom Servicios Energía och för TGS (Argentina). Innan dess var han Ecuador General Manager för Petrobras och arbetade också med internationaliseringsprocessen med ansvar över Venezuela för Perez Companc. Han har en magisterexamen från Université de Management, Schweiz och en MBA-examen från Universidad Francisco de Vitoria i Spanien.

”Jag är mycket glad över att kunna välkomna Javier i hans nya roll på Maha. Han kommer att stärka ledningsgruppen med sin väsentliga erfarenhet och vi är säkra på att han kommer hjälpa oss nå våra strategiska mål. Jag vill också tacka Alan för hans lojala och hängivna arbete, han har haft en nyckelroll i vår ledningsgrupp i över fyra år. Vi önskar honom all lycka framöver,” säger Kjetil Solbraekke, verkställande direktör, Maha Energy.