19:22:21 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-18 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-22 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2024-05-03 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-02 Årsstämma 2024
2024-02-20 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-24 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-03 X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2023-05-02 Årsstämma 2023
2023-02-23 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-10 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2022-04-26 Årsstämma 2022

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
MedHelp Care är ett SaaS-bolag som erbjuder en molnplattform för datadriven företagshälsa. Plattformen innehåller tjänster på prenumerationsbasis för hantering av sjukfrånvaro. Kunderna består främst av företag verksamma inom ett flertal sektorer. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet i Sverige och Danmark. MedHelp Care grundades år 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2022-02-25 08:00:00

Händelser under kvartalet

  • Börsnotering och nyemission genomförd den 26 oktober, som ger möjligheter att realisera affärsplanen och öka tillväxttakten under kommande år.
  • Fortsatt tillväxt och ett 20-tal nya kunder under kvartalet, samt ett globalt SaaS-avtal med Inter IKEA Group.
  • Förnyat samarbetsavtal med en av våra största partners Avonova.
  • Omfattande tillväxtfrämjande satsningar vilket under kvartalet har belastat och under 2022 kommer att belasta rörelseresultatet, helt enligt plan och i linje med vad vi kommunicerade inför börsnoteringen.
  • Under kvartalet har kostnader av engångskaraktär relaterat till börsnotering belastat resultatet med 1 848 TSEK samt avseende nedskrivning av dotterbolagsaktier med 695 TSEK.

Fjärde kvartalet 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 006 TSEK (18 371 TSEK), motsvarande en ökning om 8,9%.
  • EBITDA minskade med 4 444 TSEK och uppgick till -2 566 TSEK (1 878 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om -12,8% (10,2%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 577 TSEK (4 046 TSEK).

Januari – december 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 78 747 TSEK (71 660 TSEK), motsvarande en ökning om 9,9 procent.
  • EBITDA minskade med 7 545 KSEK och uppgick till 7 435 TSEK (14 980 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 9,4% (20,9%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7 224 TSEK (10 189).

VD har ordet

Börsnotering samt fokus på tillväxtfrämjande investeringar

Det sista kvartalet 2021 har varit intensivt med tydliga satsningar på tillväxtfrämjande investeringar efter en lyckad börsnotering i slutet på oktober. Vi har höjt marknads- och försäljningsaktiviteten, ökat utvecklingstakten av vår plattform för digital företagshälsa, och anställt nya medarbetare. Samtidigt har vi hälsat ett 20-tal nya kunder välkomna, vilket sammantaget ger oss goda förutsättningar för framtida tillväxt.

Under det fjärde kvartalet 2021 växte vi med 9 procent, vilket innebär att tillväxten för helåret nådde 10 procent jämfört med 2020. Resultatet under kvartalet har påverkats av ökade kostnader kopplat till omfattande tillväxtfrämjande satsningar i linje med vad vi kommunicerade inför börsnoteringen den 26 oktober. Vi fortsätter att öka utvecklingstakten av vår plattform både vad gäller infrastruktur, användargränssnitt och funktion, till exempel genom lanseringen av en helt ny dashboard. Vi har samtidigt anställt medarbetare inom bland annat marknadsföring, försäljning, kundrelationer samt data science och data engineering. Vi har även gjort omfattande satsningar på att ställa om verksamheten i
Danmark och migrera befintliga kunder till den plattform vi har i Sverige. Utöver det har vi under kvartalet även haft kostnader av engångskaraktär kopplat till börsnoteringen.

Vi kommer under 2022 att fortsätta våra framåtlutade satsningar och investeringar för att optimera bolaget för en högre tillväxttakt. Fortfarande arbetar cirka 90 procent av den sysselsatta befolkningen i Sverige på företag som saknar en plattform för digital företagshälsa. Det innebär en stor potential för företagen att öka medarbetarnas hälsa och sänka sina sjukfrånvarorelaterade kostnader, vilket ger oss stora tillväxtmöjligheter. Tack vare den kapitalinjektion vi fick i samband med höstens nyemission har vi nu möjlighet att öka hastigheten i både produkt- och plattformsutveckling samt försäljning och marknadsföring. På kort sikt påverkar det resultatet negativt, men det säkerställer att vi kan fortsätta förbättra kundupplevelsen och skapa ännu nöjdare kunder. Utifrån vår marknadsledande position kan vi då väsentligt öka vår möjlighet att fånga den potential som finns i marknaden för att bygga en långsiktig hög tillväxttakt och lönsamhet.

Under kvartalet har vi fått in ett 20-tal nya kunder. Vi fortsätter självklart även den täta dialogen med ett flertal befintliga kunder för att i enlighet med vår tillväxtstrategi initiera samarbete med större företag i begränsad omfattning, för att sedan successivt låta dem växa in och ansluta sig med fler avdelningar, enheter och medarbetare. Under kvartalet har vi på det temat tecknat ett globalt ramavtal med Inter IKEA Group avseende vår SaaS-lösning för digital företagshälsa. Det globala ramavtalet innebär att hela Inter IKEA Group får möjlighet att avropa MedHelp Cares tjänster i alla länder där Inter IKEA Group är verksamma, vilket är en utveckling av vårt pågående samarbete. I slutet på december förnyade vi vårt samarbetsavtal med en av våra största samarbetspartners Avonova, vilket är en viktig del i att fortsätta främja tillväxt och nå ut med våra tjänster och som visar på styrkan i vårt erbjudande och samarbetet med våra partners.

Efter kvartalets utgång har vi börjat dela med oss av statistik på hur sjukfrånvaron i samhället utvecklas. Vi har idag Sveriges mest omfattande dagsaktuella databas och statistik och analysverktyg för kort- och långtidsfrånvaro i samhället. Denna rapportering ser vi är något som efterfrågas alltmer och vi uppdaterar därför nu dagligen vår hemsida med information kring det aktuella frånvaroläget och ökar kunskapen kring sjukfrånvaron i samhället.

I februari publicerade vi vår senaste HR-rapport som bygger på intervjuer med 300 HR-chefer. Rapporten visar bland annat att sex av tio HR-chefer saknar rutiner för när medarbetare arbetar trots att de är sjuka och att hälften av organisationerna saknar rutiner för att fånga upp signaler på ohälsa. Viktiga insikter som belyser fördelarna med vår digitala
plattform för företagshälsa. Ta gärna del av hela rapporten på vår hemsida.

Under slutet av det första kvartalet kommer vi att genomföra extern revision för certifiering enligt ISO27001 informationssäkerhet. Certifieringen är mycket viktig för vår verksamhet och belyser det faktum att vi har säkerställt en säker hantering av de känsliga persondata som vår plattform hanterar. Utöver det genomgick vi under januari även omcertifieringar enligt ISO9001 (kvalitet) och ISO14001 (miljö), helt utan avvikelser eller anmärkningar.

Avslutningsvis ser jag att vi har fått en bra start på det nya året och arbetet med ett stort antal strategiska aktiviteter som sammantaget ger oss mycket bättre förutsättningar för
ökad tillväxttakt i enlighet med vår långsiktiga strategi.

Tobias Ekros, VD