Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Händelser under kvartalet
· Ökad nettoomsättning (+11,2% jmf med föreg.år), stärkt bruttomarginal (från 74,6% till 80,0%) och god kostnadskontroll resulterade i ett positivt EBITDA på 1 550 TSEK (-2 139).
· Omställning under året till lönsam tillväxt gav ett kassaflöde från den löpande verksamheten på +5 480 TSEK (-1 396) under kvartalet.
· Lansering av ett AI-verktyg i plattformen för att hjälpa arbetsgivare att fånga upp tidiga signaler på ohälsa bland sina medarbetare. Med hjälp av det nya AI:t kan MedHelp Care bidra ytterligare till en bättre medarbetarhälsa och stora kostnadsbesparingar relaterade till långtidssjukfrånvaro hos företag.
Fjärde kvartalet 2022
· Nettoomsättningen uppgick till 21 443 TSEK (19 291 TSEK), motsvarande en ökning om 11,2%.
· Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus Produktionskostnader, ökade till 19 011 TSEK (16 895 TSEK) med en bruttomarginal om 80,0% (74,6%) efter justering för jämförelsestörande poster av engångskaraktär.
· EBITDA ökade med 3 689 TSEK och uppgick till 1 550 TSEK (-2 139 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 7,2% (-11,1%).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 480 TSEK (-2 577 TSEK).
· Antal användare uppgick under kvartalet till 201 452 (183 938), en ökning med 9,5% mot samma period föregående år.
Januari – december 2022
· Nettoomsättningen uppgick till 80 612 TSEK (78 032 TSEK), motsvarande en ökning om 3,3%.
· Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus Produktionskostnader ökade till 69 072 TSEK (62 778 TSEK) med en bruttomarginal om 78,2% (74,8%) efter justering för jämförelsestörande poster av engångskaraktär.
· EBITDA minskade med 5 902 TSEK och uppgick till 1 960 TSEK (7 862 TSEK), motsvarande en EBITDAmarginal om 2,4% (10,1%).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -14 300 TSEK (8 375 TSEK).
VD har ordet
Fortsatt teknikutveckling och fokus på lönsam tillväxt ger effekt
Sedan sommaren 2022 har vi riktat om vårt fokus mot lönsam tillväxt. Vi har samtidigt under en längre period utvecklat vår plattform och vårt kunderbjudande, samt byggt upp en organisation som är anpassad för att över tid kunna skapa uthållig tillväxt. I kvartalet ser vi att det fortsätter ge effekt och möjliggör för oss att fortsätta växa med lönsamhet.
Under årets sista kvartal stärkte vi vårt EBITDA-resultat, från negativt samma period föregående år, till 1,5 miljoner kronor. Vårt kassaflöde från den löpande verksamheten visade på en likvärdig trend när det vände upp till 5,5 miljoner kronor. Vi ser att de åtgärder vi har genomfört, inkluderat effektiviseringen av våra produktionskostnader, ger effekt och vi växer sakta men säkert i vår kostym. Bruttomarginalen landade på 80% vilket är mycket bättre än i samma period föregående år (74,6%), men strax under vad vi presenterade det tredje kvartalet. Under det sista kvartalet påverkades den av aningen högre produktionskostnader, vilket är en effekt av en större andel rörliga intäkter drivet av höga sjukfrånvarosiffror.
Nettoomsättningen uppgick till 21,4 miljoner kronor i fjärde kvartalet, motsvarande en tillväxt om 11,2% jämfört med samma period föregående år. På huvudmarknaden Sverige uppgick tillväxten till 13,2%. Antalet användare av vår plattform uppgick per sista december till 201 452 stycken, en ökning om 9,5% mot utgången av 2021. Den långsiktiga trenden i antalet användare pekar uppåt. Däremot kan antalet användare fluktuera mellan kvartalen mot bakgrund av kortsiktiga variationer i förhållandet mellan on-boarding av nya kunder, utökningar av befintliga kunder och kundbortfall.
Trots att vi ser en orolig omvärld där många företag påverkas av förändrade makroekonomiska förhållanden har vi inte sett någon nämnvärd påverkan i antalet kunder under kvartalet. Vi har adderat ett drygt 10-tal nya kunder inom olika branscher samtidigt som vi har utökat antalet användare tillsammans med ett flertal kunder. Det är i enlighet med vår tillväxtstrategi; att ansluta kunder i mindre omfattning, för att sedan successivt låta dem växa genom att ansluta fler enheter, avdelningar och medarbetare.
Vårt löpande arbete med teknisk utveckling av vår plattform och av kunderbjudandet har under kvartalet även resulterat i lanseringen av ett AI-verktyg. Det hjälper arbetsgivare att identifiera medarbetare som visar tidiga signaler på ohälsa, vilket möjliggör ett datadrivet preventivt hälsoarbete för våra kunder. Genom att förbättra medarbetarnas hälsa kan även stora besparingar relaterade till långtidssjukfrånvaro uppnås. Det ser vi som nya viktiga och bärande delar i vårt erbjudande som framåt kommer att skapa stora mervärden åt våra befintliga, såväl som nya kunder.
Genom att kontinuerligt arbeta med att utveckla ett förbättrat och alltmer attraktivt erbjudande som skapar stora mervärden hos våra befintliga, såväl som potentiella kunder, kommer vi att kunna fortsätta skapa tillväxt. I kombination med den stabila kostnadsbas vi lagt och den organisation vi byggt upp, gör det att vi nu har potential att skala upp i kombination med kraftigt förbättrad lönsamhet.
Jag ser med tillförsikt fram emot ett nytt år med nya aktiviteter och milstolpar som ska ta MedHelp Care till nästa nivå och fortsatt lönsam tillväxt.