Lördag 23 November | 15:56:42 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-05 - Årsstämma
2025-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2025-02-18 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2024-05-02 - Årsstämma
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-24 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2023-05-02 - Årsstämma
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2022-04-26 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
MedHelp Care är ett SaaS-bolag som erbjuder en molnplattform för datadriven företagshälsa. Plattformen innehåller tjänster på prenumerationsbasis för hantering av sjukfrånvaro. Kunderna består främst av företag verksamma inom ett flertal sektorer. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet i Sverige och Danmark. MedHelp Care grundades år 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2022-08-30 08:00:00

Händelser under kvartalet

  • MedHelp Care fortsätter växa och når milstolpen > 200 000 användare på sin SaaS-plattform. Användarna kommer från både nya och befintliga kunder och utgör totalt 202 561 användare i Sverige och Danmark per 30 juni.
  • Under kvartalet har MedHelp Care vidareutvecklat och effektiviserat sina produktionsrelaterade processer och minskar därmed sina produktionskostnader och ökar bruttomarginalen väsentligt från 70,7% första kvartalet till 79,5% under det andra kvartalet (under juni månad 82%) med bestående effekt.
  • Stärkt bruttomarginal och växande kundbas har haft en positiv resultateffekt under inledningen av det tredje kvartalet. Utifrån den stärkta intäktsbasen med antalet användare överstigande 200 000 räknar MedHelp Care med att nå både positiva resultat och kassaflöden under andra halvåret.
  • Omförhandlade kortfristiga rörelseskulder till långfristiga lån (11 687 TSEK) med en avbetalningstid på 4–5 år.
  • I maj certifierades MedHelp Care enligt ISO 27001 avseende informationssäkerhet. Det innebär att MedHelp Care hanterar information på ett korrekt, effektivt och säkert sätt, och blir samtidigt det enda certifierade bolaget inom branschen för företagshälsa.
  • MedHelp Care har lanserat en prognosmodell för sin SaaS-plattform för att öka förutsägbarheten avseende arbetsgivares framtida behov av bemanning. Det är ännu ett steg i utvecklingen av verktyg som möjliggör proaktivt arbete med sjukfrånvaro.

Andra kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 19 648 TSEK (19 241 TSEK), motsvarande en ökning om 2,1%.
  • EBITDA minskade med 4 264 TSEK och uppgick till -1 069 TSEK (3 195 TSEK), motsvarande en EBITDAmarginal om -5,44% (16,61%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten (justerat för omförhandlade rörelseskulder) uppgick till -5 516 TSEK (3 791 TSEK).
  • Antal användare uppgick vid slutet av kvartalet till 202 561 (190 202), en ökning med 6,5% mot samma period föregående år. I den svenska verksamheten var ökningen 10%.

Januari – juni 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 39 836 TSEK (37 898 TSEK), motsvarande en ökning om 5,1%.
  • EBITDA minskade med 8 114 TSEK och uppgick till -2 920 TSEK (5 194 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om -7,33% (13,71%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten (justerat för omförhandlade rörelseskulder) uppgick till -7 884 TSEK (8 867 TSEK).

VD har ordet

Större kundbas och stärkt bruttomarginal möjliggör positiva resultat och kassaflöden under andra halvåret

Under det andra kvartalet 2022 har vi både fortsatt utveckla vår SaaS-plattform och adderat nya användare. Nettoomsättningen uppgick till 19,6 miljoner kronor, vilket är en ökning med 2,1 % jämfört med samma kvartal föregående år, eller 6,8% rensat för den danska verksamheten. Vi har effektiviserat och sänkt våra produktionskostnader och därigenom ökat bruttomarginalen väsentligt från 70,7% första kvartalet till 79,5% under det andra kvartalet och under juni månad uppgick bruttomarginalen till hela 82%. Denna ökning av bruttomarginalen kommer att vara bestående.

Under kvartalet har vi nått en ny milstolpe i antalet användare av vår plattform. Vid slutet av det andra kvartalet uppgick det totala antalet användare i Sverige och Danmark till 202 561. Det innebär att vi kontinuerligt fortsätter ansluta tusentals användare och i Sverige når vi en tillväxt i antalet användare om 4,7% jämfört med det första kvartalet i år och 10% jämfört med det andra kvartalet 2021.

Tillväxten i antalet användare drivs både av nya kunder inom bland annat bygg-, tillverkning- och läkemedelsindustrin men också genom utökningar hos befintliga kunder inom bland annat hotell och detaljhandel. Vi ser att vår tillväxtstrategi där nya större kunder som inledningsvis ansluter en mindre del av sin verksamhet för att därefter successivt ansluta fler avdelningar och medarbetare fungerar väl.

EBITDA uppgick i kvartalet till -1,1 miljoner kronor, en minskning mot samma period föregående år. Det är dels en effekt av genomförda satsningar för att möjliggöra ökad tillväxt, kostnader av engångskaraktär bland annat vår ISO27001-certifiering, men till stor del beror det även på omstruktureringen av den danska verksamheten. Den danska verksamheten är nu integrerad med den svenska och kommer inte att ha samma negativa resultatpåverkan framöver. Fortsatt tillväxt med växande kundbas och ökade intäkter i kombination med aviserade effektiviseringar och stärkt bruttomarginal har haft en positiv resultateffekt under inledningen av det tredje kvartalet och gör att vi räknar med att nå både positiva resultat och kassaflöden under andra halvåret. Ytterligare en faktor som gör att vi räknar med positivt kassaflöde framöver är att samtliga våra kundavtal innehåller årliga inflationsjusteringar som gör att intäkterna per användare kommer att stiga i takt med inflationen.

Vi fortsätter det löpande arbetet med att förbättra och utveckla vår SaaS-plattform. I april lanserade vi bland annat en ny funktion i form av en prognosmodell. Med hjälp av historiska data och statistisk modellering ökar prognosmodellen förutsägbarheten i arbetsgivares framtida behov av bemanning och underlättar för både befintliga och framtida kunder att proaktivt kunna arbeta med sjukfrånvaro och dra ner sina kostnader. Detta tror vi är något som kommer gynna våra kunder på sikt och på så vis skapa ett attraktivt mervärde.

I maj genomgick vi även vår ISO 27001-certifiering avseende informationssäkerhet. Vi är mycket stolta över att ha lyckats med denna certifiering utan en enda anmärkning, vilket är ett starkt kvitto på hur säkra, välfungerande och effektiva processer och system vi har för att hantera information. Det gäller både med hänseende på konfidentialitet och riktighet, men också ur ett legalt och regulatoriskt perspektiv. Jag är övertygad om att detta kommer bidra till fler kundsamarbeten då det innebär att vi är det enda bolaget inom branschen för företagshälsa som har en ISO 27001-certifiering. Det gör också att vi med all sannolikhet når upp till samtliga potentiella kunders högt ställda krav.

Under andra halvan av 2022 ser jag nu fram emot att fortsätta arbetet med att stärka kunderbjudandet och öka tillväxten, med lönsamhet och ett positivt kassaflöde.

Tobias Ekros, VD