Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Händelser under kvartalet
- Ett tilläggsavtal tecknades med Avonova som möjliggör för dem att erbjuda MedHelp Cares nya erbjudande Hälsoplattform med AI. Av det 50-tal nya kunder som har startat under våren kommer ett 20-tal via Avonova, däribland St. Gobain och Systemair.
- Samarbetsavtalet med Feelgood förnyades och inkluderade samtidigt försäljning av MedHelp Cares nya erbjudande Hälsoplattform med AI. Av det 50-tal nya kunder som har startat under våren har ett 20-tal kunder kommit via Feelgood.
- Stabil och ökande lönsamhet med bruttomarginal om 83,8% (79,5%) samt EBITDA-marginal om 7,1% (-5,4%).
- Positivt kassaflöde från den löpande verksamheten +1 338 TSEK och obetydligt negativt totalt kassaflöde på -981 TSEK (-8 179 TSEK).
Andra kvartalet 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 20 523 TSEK (19 648 TSEK), motsvarande en ökning om 4,5%.
- Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus produktionskostnader, ökade till 18 862 TSEK (17 386 TSEK) med en bruttomarginal om 83,8% (79,5%).
- EBITDA ökade med 2 520 TSEK och uppgick till 1 451 TSEK (-1 069 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 7,1% (-5,4%).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 338 TSEK (-17 607 TSEK).
- Antal användare uppgick under kvartalet till 206 797 (202 561), en ökning med 2,1% mot samma period föregående år.
VD har ordet
Fortsatt förstärkning av lönsamheten och positivt kassaflöde från verksamheten
Vi har nu passerat halva 2023 och vi fortsätter att ha ett stort fokus på lönsamhet där vi ser en positiv utveckling. Våra marginaler stärks samtidigt som vi har en effektiv och sammanhållen organisation som arbetar intensivt med vårt nya produkterbjudande – Hälsoplattform med AI – som lanserades under första halvåret. Genom att fortsätta arbeta målinriktat är jag övertygad om att vi går en ljus andra halva av 2023 till mötes.
Under årets andra kvartal stärkte vi vårt EBITDA-resultat med 2,5 miljoner kronor; från negativt till +1,5 miljoner kronor jämfört med samma period 2022. EBITDA-marginalen uppgick till 7,1 procent. På bruttonivå var utvecklingen stark och vi nådde en bruttomarginal om 83,8 procent jämfört med 79,5 procent under andra kvartalet föregående år. Det är en följd av de produktionsrelaterade kostnader som vi initierade en effektivisering av under det andra kvartalet 2022 och som nu har fullt genomslag i hela kvartalet i jämförelse med 2022.
Vi har även inlett steg två i detta effektiviseringsarbete. Det innebär att vi från och med i mitten av augusti sänker de produktionsrelaterade kostnaderna ytterligare, vilket kommer bidra till en fortsatt stärkning av vår bruttomarginal framledes. Under det tredje kvartalet kommer detta att synas till viss del, och vi förväntar oss att det kommer ge fullt utslag under det sista kvartalet 2023 och framåt. Tillsammans med att vi ser en positiv utveckling för vårt kassaflöde från verksamheten, som landade på 1,6 miljoner kronor under det andra kvartalet, har vi därför starka förhoppningar om en bra lönsamhetsutveckling under andra halvan av året.
Nettoomsättningen uppgick till 20,5 miljoner kronor för årets andra kvartal, vilket motsvarar en tillväxtökning om 4,5 procent jämfört med samma period föregående år. Antalet användare växte samtidigt med 4 336 stycken till en ny högsta nivå om 206 797. Ledtiderna för försäljning är långa och kunderna är till viss del avvaktande till följd av det makroekonomiska klimatet. Trots det har vi adderat ett 50-tal nya kunder under våren, däribland St. Gobain, ett globalt ledande bolag inom bygg och konstruktion, samt ventilationstillverkaren Systemair. Nyligen signerade vi även avtal med Svenska Spel, som från och med första oktober ansluter ca 1 500 nya medarbetare. Vi fortsätter att ha en hög aktivitet och har under våren successivt ökat antal nykundsmöten varje månad, där en stor majoritet resulterar i ett intresse för vårt erbjudande och uppföljande möten med positiva kunder. Under hösten kommer detta arbete att intensifieras ytterligare vilket gör att vår tilltro till en ökad tillväxt på sikt är god, trots att ledtiderna är långa.
Något som vi är väldigt stolta över är vårt nylanserade erbjudande, som vi har börjat sälja in nu under Q2. Hälsoplattform med AI är ett effektivt verktyg för organisationer och företag att få en bra överblick över sin sjukfrånvaro, få tidiga signaler på ohälsa som möjliggör att kunna sätta in rätt åtgärder i tid, och därmed kunna arbeta preventivt med att öka sina medarbetares hälsa och sänka sjukfrånvaron. Det leder till både stora hälsofördelar för medarbetarna och kostnadsbesparingar för företagen. Detta nya produkterbjudande är dessutom inte bara bättre för våra kunder och dess medarbetare utan även mer lönsamt för MedHelp Care.
En viktig milstolpe under kvartalet är därför de i juni uppdaterade avtalen med våra största samarbetspartners Avonova och Feelgood. Med Avonova skrev vi ett tilläggsavtal för försäljning av Hälsoplattform med AI, och med Feelgood förnyade vi samarbetsavtalet och inkluderade samtidigt det nya erbjudandet. Det gör att vi även genom våra samarbetspartners kommer kunna få in fler nya kunder som börjar använda och dra fördel av detta nya produkterbjudande. Parallellt arbetar vi med att presentera och konvertera våra befintliga kunder till vår nya Hälsoplattform med AI, vilket som sagt är fördelaktigt för både dem och oss.
Jag vill därför avsluta med att upprepa något som jag tidigare har nämnt. Arbetet med att utveckla och skapa kännedom om vårt unika erbjudande må ta viss tid, men de flesta pusselbitarna ligger på plats och vi har goda förutsättningar att kunna visa på en både starkare och mer lönsam tillväxt framåt. Tillsammans med våra kunder och partners kommer vi samtidigt att skapa en ökad medarbetarhälsa och en minskad sjukfrånvaro i samhället.