Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Händelser under kvartalet
- Fortsatt fokus på försäljning och kundanskaffning för att främja tillväxt. Försäljningstillväxten på huvudmarknaden Sverige var 13,3% samtidigt som antalet användare i Sverige ökade med 10,9% jämfört med samma period föregående år.
- Ett flertal nya och strategiskt viktiga kunder har adderats till bolagets plattform, varav en större kommun i Stockholmsområdet och en internationell e-handelsplattform.
- Fortsatt omställning av den danska verksamheten med migrering av kunder till den nya svenska plattformen samt genomförande av kostnadsreducerande åtgärder.
Första kvartalet 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 20 188 TSEK (18 657 TSEK), motsvarande en ökning om 8,2%.
- EBITDA minskade med 3 850 TSEK och uppgick till -1 851 TSEK (1 999 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om -9,2% (10,7%).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 368 TSEK (5 076 TSEK).
- Antal användare uppgick under kvartalet till 193 450 (180 612), en ökning med 7,1% mot samma period föregående år.
VD har ordet
Satsningar ger önskad effekt på intäkter och ökat antal användare
Under det första kvartalet 2022 har vi sett fortsatta effekter av arbetet med att både utveckla vår SaaS-plattform och den intensivare marknadsbearbetningen. Intäkterna uppgick till 20,2 miljoner kronor, vilket är en ökning med 8,2 procent jämfört med första kvartalet föregående år, eller 13,3 procent rensat för den danska verksamheten. Vi får kontinuerligt in nya kunder, och bara under årets första tre månader adderade vi cirka 30 nya kunder, varav flera är strategisk viktiga, som till exempel en av de större kommunerna i Stockholms-området samt en internationell e-handelsaktör. Parallellt med detta så sker även löpande utökningar hos befintliga kunder. Sammantaget gjorde det att vi ökade antalet anslutna användare på vår plattform med nästan 10 000 under kvartalet till 193 450 vilket är 7,1 procent fler än samma period föregående år, eller 10,9 procent fler i Sverige som är vår huvudmarknad.
Som jag nämnde i vår senaste rapport har vår danska verksamhet, som tidigare har drivits som en helt separat verksamhet och på en egenutvecklad lokal plattform, haft en negativ utveckling under andra halvan av 2021. Omfattande åtgärder för att vända trenden är vidtagna och de har redan börjat ge resultat. Flertalet kunder i Danmark är nu migrerade till den nya svenska plattformen vilket både innebär en kostnadsbesparing och gör att vi nu har grunden klar för en skalbar verksamhet även i Danmark och på sikt även i övriga Norden. Och till skillnad från tidigare består nu den danska organisationen endast av ett begränsat sälj- och servicekontor, vilket förutom lägre kostnader för MedHelp Care, även innebär att vi kan leverera ett enhetligt och attraktivare erbjudande till våra danska kunder.
Under det första kvartalet stärktes vårt EBITDA jämfört med sista kvartalet 2021, samtidigt som det fortsatt minskade jämfört med samma kvartal föregående år. Anledningen till det är att vi har fortsatt att stärka organisationen och satsat på säljfrämjande insatser för att kunna skruva upp och säkerställa framtida tillväxt. Detta är helt i linje med våra nuvarande prioriteringar; att optimera bolaget för att ta vara på den marknadspotential som finns.
Endast mindre förändringar av kostnadsmassan är att för-vänta sig under närmaste framtiden och vi räknar samtidigt med att de satsningar vi nu genomför succesivt ska bidra till att stärka den positiva trend vi ser i kundanskaffningen. På sikt är vår förväntan att det kommer ta oss upp mot vårt långsiktiga tillväxtmål på 30 procent per år.
Under det första kvartalet har vi även vidareutvecklat vår marknadsbearbetning och lyckats åstadkomma en högre frekvens av möten med potentiella kunder. Samtidigt har vi fortsatt utveckla vår SaaS-plattform och fortsätter kontinuerligt att förbättra vårt produkterbjudande genom att släppa nya funktioner i plattformen. Nyligen lanserade vi en tjänst i plattformen som möjliggör prognostisering av sjukfrånvaron under innevarande månad baserat på historisk data. Det är ett verktyg vi ser kommer bidra till företagens förmåga att proaktivt kunna arbeta med sina medarbetares hälsa och sjukfrånvaro och planera sin bemanning. Vi kommer att fortsätta utveckla det här verk-tyget ytterligare samtidigt som vi arbetar med en ny riskalgoritm som jag hoppas kunna berätta mer om längre fram.
Närmast arbetar vi nu aktivt med att få vårt slutgodkännande av vår ISO27001 certifiering för informationssäkerhet. Enligt plan kommer detta att vara klart i slutet av maj och den kommer bland annat att innebära ett bevis på att vi har implementerat organisatoriska, fysiska och tekniska säkerhetsmekanismer på ett strukturerat sätt samt väl-fungerande rutiner och system för säker hantering av våra informationstillgångar. Något vi ser som en viktig kvalitetsstämpel för MedHelp Care.
Jag ser nu fram emot att fortsätta våra satsningar på att utveckla vår produktplattform och öka antalet anslutna användare för att hjälpa företag att i ett tidigt skede identifiera hälsorisker. Det kommer att bidra till en ökad medarbetarhälsa och lägre sjukfrånvaro i kombination med lägre sjukfrånvarokostnader och högre lönsamhet hos företa-gen som följd.
Tobias Ekros, VD
Rapporten finns tillgänglig på MedHelp Cares hemsida: https://www.medhelp.se/investerare/rapporter-och-presentationer/