Lördag 23 November | 16:07:44 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-05 - Årsstämma
2025-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2025-02-18 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2024-05-02 - Årsstämma
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-24 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2023-05-02 - Årsstämma
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2022-04-26 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
MedHelp Care är ett SaaS-bolag som erbjuder en molnplattform för datadriven företagshälsa. Plattformen innehåller tjänster på prenumerationsbasis för hantering av sjukfrånvaro. Kunderna består främst av företag verksamma inom ett flertal sektorer. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet i Sverige och Danmark. MedHelp Care grundades år 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-05-03 08:00:00

Händelser under kvartalet

  • MedHelp Care stärker sin lönsamhet och ökar bruttomarginalen med cirka 10 procentenheter till 80,4 procent mot föregående år med fortsatt god kostnadskontroll. Det resulterar i ett kraftigt förbättrat EBITDA om 2 479 TSEK (-1 851).
  • Den nya ”Hälsoplattformen med AI” lanserades vilket innebär en uppdatering av kunderbjudandet och vissa delar av plattformen. Vårt nya, och i plattformen inbyggda, AI identifierar tidiga signaler på ohälsa och skapar rekommendationer på hälsofrämjande insatser, vilket underlättar det preventiva arbetet för företag som potentiellt kan halvera sin långtidssjukfrånvaro.
  • Lanseringen innehåller även en ”bas”-produkt där vi importerar frånvarodata från tid- eller lönesystem i stället för att medarbetarna ska frånvarorapportera i vår plattform, vilket innebär att kunden kan behålla befintliga rutiner för sjuk- och friskanmälan.

Första kvartalet 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 21 552 TSEK (20 188 TSEK), motsvarande en ökning om 6,8%.
  • Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus produktionskostnader, ökade till 18 838 TSEK (15 270 TSEK) med en bruttomarginal om 80,4% (70,7%).
  • EBITDA ökade med 4 330 TSEK och uppgick till 2 479 TSEK (-1 851 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 11,5% (-9,2%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2 823 TSEK (-841 TSEK).
  • Antal användare uppgick under kvartalet till 199 430 (193 450), en ökning med 3,1% mot samma period föregående år.

VD har ordet

Ökad lönsamhet genom stärkt bruttomarginal och sänkta kostnader samt nytt kunderbjudande med lansering av ”Hälsoplattform med AI”

Vi har inlett 2023 med en fortsatt god lönsamhetsutveckling. Sedan vi under sommaren 2022 skiftade vårt fokus mot lönsam tillväxt har vi sett en tydlig resultatförbättring. Det är drivet av en effektivare organisation, lägre produktionskostnader och ett vidareutvecklat kunderbjudande. Vi ser den här trenden som ihållande och har en stor tilltro till en fortsatt god utveckling i samma riktning.

Under årets första kvartal stärkte vi vårt EBITDAresultat med cirka 4,3 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år, från negativt till 2,5 miljoner kronor. EBITDA marginalen uppgick till 11,5 procent samtidigt som vi nådde en bruttomarginal på 80,4 procent, tio procentenheter högre än samma period föregående år. I kvartalet har vi sett en högre andel rörliga intäkter drivet av högre sjukfrånvarosiffror, vilket är säsongsbetonat under vinterhalvåret och samtidigt ger högre produktionskostnader. Vår kostnadskontroll är dock fortsatt god och vår ambition på sikt är ännu högre bruttolönsamhet genom lägre produktionskostnader. Detta kommer bland annat att drivas av att vår process för sjukanmälan alltid börjar i en digital kanal där vårt nya AI rekommenderar vem som bör få sjukvårdsrådgivning.

Nettoomsättningen uppgick till 21,5 miljoner kronor i det första kvartalet, motsvarande en tillväxt om 6,8 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten är främst ett resultat av våra indexreglerade avtal som faller in vid årsskiftet. Antalet användare av vår plattform uppgick per sista mars till 199 430 stycken, en ökning om 3,1 procent mot sista mars 2022. Den långsiktiga uppåtgående trenden är fortsatt intakt, men vi ser att vissa av våra kunder har dragit ned på antalet användare under kvartalet möjligen till följd av det generella makroekonomiska klimatet. Vi känner oss dock trygga med vår skalbara Saas modell som gör att vi ökar lönsamheten exponentiellt i takt med att vi växer.

En stor faktor till att vi ser en fortsatt god möjlighet för tillväxt är vårt nylanserade kunderbjudande ”Hälsoplattform med AI”. Det innebär att vi har uppdaterat hela vårt kunderbjudande samt vissa delar av plattformen, inkluderat frånvarohantering och rehabstöd. Lanseringen innehåller även en ”bas”-produkt där vi importerar frånvarodata från tid- eller lönesystem i stället för att medarbetarna ska frånvarorapportera i vår plattform. Detta innebär att kunden kan behålla befintliga rutiner för sjukoch friskanmälan för sina medarbetare, men där cheferna och HR i hög utsträckning får samma stöd som i de mer omfattande produkterna.

Vårt nya, och i plattformen inbyggda, AI identifierar tidiga signaler på ohälsa och skapar rekommendationer på hälsofrämjande insatser, vilket underlättar det preventiva arbetet för företag som potentiellt kan halvera sin långtidssjukfrånvaro. Möjligheten för arbetsgivare att redan vid första sjukdagen kunna förutse långtidssjukfrånvaro, och automatiskt avisera närmaste chef som kan börja arbeta förebyggande, är något som skapar ett stort mervärde för våra kunder. Det hjälper dem att förbättra hälsan för sina anställda, minska sjukfråvaron samt öka sin lönsamhet genom att sänka sina sjukfrånvarorelaterade kostnader. Genom vårt nya kunderbjudande ökar kundvärdet markant samtidigt som vi för vissa produkter kan ta ut högre priser per användare än tidigare och dessutom kan erbjuda en produkt som är enklare för kunden att implementera. Detta ger oss sammantaget ännu bättre förutsättningar att fortsätta växa med lönsamhet.

Jag ser fram emot en fortsättning av 2023 som kommer att innebära nya spännande milstolpar för MedHelp Care och som tillsammans ska ta oss till nästa nivå som den ledande hälsoplattformen för alla typer av arbetsgivare.