Torsdag 8 Maj | 07:19:10 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-24 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-26 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2025-05-06 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-05-05 - Årsstämma
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2025-02-18 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-02 - Årsstämma
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-24 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-02 - Årsstämma
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MEDHLP 0.00 SEK
2022-04-26 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
MedHelp Care är ett SaaS-bolag som erbjuder en molnplattform för datadriven företagshälsa. Plattformen innehåller tjänster på prenumerationsbasis för hantering av sjukfrånvaro. Kunderna består främst av företag verksamma inom ett flertal sektorer. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet i Sverige och Danmark. MedHelp Care grundades år 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-05-06 08:00:00

Händelser under kvartalet
· Ett starkt första kvartal med en omsättningstillväxt på nästan 5% som resulterar i EBITDA på 4,8 MSEK (21,7%) vilket tydligt visar på styrkan i vår skalbara affärsmodell.
· Mer än hälften av alla kunder med sjukvårdsrådgivning har framgångsrikt flyttats över till den nya leverantören Kry. Flytten genererar vissa omkostnader men MedHelp Care är trygga i att vi långsiktigt kommer att kunna stabilisera vår bruttomarginal omkring 85%.
· MedHelp Care anslöt ett antal nya kunder till sin Hälsoplattform med AI, inkluderat Avarn Security och ett världsledande svenskt telecom-bolag med drygt 12 000 anställda i Sverige.
· MedHelp Care uppgraderade helt utan anmärkningar sin certifiering avseende informationssäkerhet till ISO/IEC 27001:2022, något vi är ensamma om inom vår bransch.
 
Första kvartalet 2025
· Nettoomsättningen uppgick till 22 206 TSEK (21 189 TSEK), motsvarande en ökning om 4,8%.
· Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus produktionskostnader, ökade till 21 005 TSEK (19 532 TSEK) med en bruttomarginal om 86,7% (84,3%).
· EBITDA ökade med 2 833 TSEK och uppgick till 4 823 TSEK (1 990 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 21,7% (9,4%).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4 414 TSEK (761 TSEK).
· CARR (Contracted Annual Recurring Revenues) uppgick till 87 208 TSEK (84 764 TSEK), motsvarande en ökning om 2,9%.
 
VD har ordet
Förbättrad lönsamhet som tydligt visar på styrkan i vår skalbara affärsmodell

Vi inleder det första kvartalet för 2025 starkt. Genom att addera tillväxt från befintlig position får vi en tydlig positiv effekt hela vägen ner på sista raden, givet kostnadsstrukturen i vår verksamhet som skalar mycket lönsamt.
 
Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 22,2 miljoner kronor (21,2), vilket innebär en tillväxt på 4,8%. Detta är ett resultat av de nya kunder vi har adderat under hösten och vintern.
 
Bruttomarginalen är fortsatt på en god nivå och uppgick till 86,7% (84,3), med ett bruttoresultat om 21 miljoner kronor (19,5). EBITDA uppgick samtidigt till 4,8 miljoner kronor (2,0), med en EBITDA-marginal om 21,7%. Genom lägre produktions-, externa och personalkostnader, i kombination med en omsättningstillväxt stärker vi därmed periodens resultat till 1,7 miljoner kronor (-0,3).
 
Genom att metodiskt arbeta med att skapa tillväxt utan att urholka lönsamheten, ser vi den långsiktiga skalbarheten i verksamheten och den potential som finns i vår affärsmodell. Att vi har hittat en bra balans i fråga om hur vi växer, utan att dra på oss för stora kostnader, är en viktig del för att långsiktigt leverera en god lönsamhetsutveckling.
 
Trots dessa positiva tendenser ser vi dock en viss osäkerhet på marknaden till följd av det makroekonomiska läget och den oro som många företag upplever, något vi inte är immuna mot. Våra årliga återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 87,2 miljoner (85) och ligger i linje med den tillväxt vi såg vid utgången av 2024. Vi förväntar oss att tillväxten successivt förbättras under det kommande året.
 
Under kvartalet har vi adderat ett antal nya kunder, där uppstarten av ett världsledande svenskt telecom-bolag med sina drygt 12 000 medarbetare utgjorde höjdpunkten. Uppstarten av kunden genomfördes friktionsfritt under februari, något vi är stolta över med tanke på denna kunds globala organisation och storlek samt det stora antalet chefer och medarbetare.
 
En av de viktigaste operativa händelserna under kvartalet har varit övergången av sjukvårdsrådgivning till vår nya leverantör Kry. Vi har nu flyttat över mer än hälften av våra kunder utan anmärkningar, i en process som har krävt mycket arbete men samtidigt har gått väldigt smidigt. Både de nya arbetsprocesserna och rådgivningen har kommit igång helt enligt plan och fungerar mycket bra, och vi kommer under maj flytta över de sista kunderna till Kry och därmed helt avsluta samarbetet med vår tidigare leverantör. I samband med övergången uppstår vissa implementeringskostnader, men vi känner oss trygga med vår nya leverantör och förväntar oss att vi genom detta samarbete långsiktigt kommer att kunna stabilisera vår bruttomarginal omkring 85%.
 
Vi är även glada över att vi under det första kvartalet har genomgått en uppgradering av vår certifiering inom informationssäkerhet till ISO/IEC 27001:2022, något vi är ensamma om inom vår bransch. Uppgraderingen genomfördes helt utan anmärkningar och visar på att vi har säkra och välfungerande rutiner för hantering och skydd av personliga data samt ett starkt och kontinuerligt säkerhetsarbete med förmågan att hantera förändringar. Det gör att vi över tid kan upprätthålla ett ledningssystem som är i linje med de senaste kraven och står rustade för att hantera moderna hot och säkerställa en trygg och pålitlig tjänst för våra kunder.
 
När vi nu blickar framåt mot resten av 2025 finns det kortsiktigt vissa osäkerhetsfaktorer på marknaden som påverkar stora delar av näringslivet. Vi är dock optimistiska till att vi med vår strategiska position och inriktning kommer att generera en god och lönsam tillväxt över tid. Tillsammans med våra kunder och partners fortsätter vi att arbeta för att proaktivt förbättra medarbetarhälsan och minska sjukfrånvaron i samhället.
 
Tobias Ekros, VD
 
 
Delårsrapporten för det första kvartalet 2025 finns publicerad på bolagets hemsida under https://www.medhelp.se/investerare/rapporter-och-presentationer/ tillsammans med övriga finansiella rapporter.