Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
Avvaktande marknad och ytterligare initiativ för ökad lönsamhet
1 april – 30 juni 2025
- Nettoomsättningen minskade med 4 procent till 4 508 (4 680) MSEK. Den organiska tillväxten var -5 procent. Nettoomsättningen påverkades negativt av valutakurseffekter med 3 procent.
- EBIT uppgick till 91 (284) MSEK och EBIT-marginalen till 2,0 (6,0) procent. EBIT påverkades negativt av jämförelsestörande poster om -84 (-73) MSEK.
- Justerad EBIT minskade till 175 (357) MSEK och justerad EBIT-marginal till 3,8 (7,5) procent.
- Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till -0,12 (2,86) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 498 (698) MSEK.
- MEKO höll årsstämma den 15 maj där samtliga tidigare styrelseledamöter omvaldes och Walter Hanley valdes till ny ledamot.
- MEKO genomförde en framgångsrik obligationsemission om 1,25 miljarder SEK med en löptid om 5 år. I förhållande till den befintliga obligationen ger den nya en lägre långsiktig finansieringskostnad.
1 januari – 30 juni 2025
- Nettoomsättningen ökade med 1 procent till 9 070 (9 000) MSEK, varav största delen av ökningen hänförs till förvärvet av Elit Polska. Den organiska tillväxten var -3 procent. Nettoomsättningen påverkades negativt av valutakurseffekter med 2 procent.
- EBIT uppgick till 252 (431) MSEK och EBIT-marginalen till 2,7 (4,7) procent. EBIT påverkades negativt av jämförelsestörande poster om -154 (-150) MSEK.
- Justerad EBIT uppgick till 406 (581) MSEK och justerad EBIT-marginal till 4,4 (6,4) procent.
- Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 0,73 (3,78) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 376 (984) MSEK.
- Nettoskulden i förhållande till EBITDA1) ökade till 2,7 jämfört med 2,1 vid årets början.
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Nya åtgärder lanserades för att sänka kostnadsnivån med 100 MSEK årligen, med full effekt från ingången av 2026.
Vd:s kommentar
Avvaktande marknad påverkade försäljningen – fler åtgärder för att minska kostnader
Det andra kvartalet präglades av fortsatt osäkerhet om konjunkturen och en intensiv konkurrens. Det ledde till en svagare försäljning och ett lägre resultat jämfört med samma period 2024. För att möta utvecklingen genomför vi ett nytt kostnadsbesparingsprogram som kommer att sänka våra kostnader med 100 miljoner kronor per år, med full effekt från ingången av 2026. Vi fortsätter samtidigt att stärka MEKO långsiktigt genom att etablera våra högteknologiska centrallager – ett strategiskt kliv som banar väg för ökad tillväxt.
Den internationella turbulensen från början av året fortsatte under andra kvartalet och skapade ny osäkerhet om när konjunkturen vänder. Många fordonsägare var fortsatt försiktiga och prioriterade bara de mest nödvändiga reparationerna, där priset hade extra stor betydelse. Detta bidrog i sin tur till att konkurrensen till viss del skärptes på våra marknader, vilket märktes särskilt i Danmark och Polen.
Sammantaget noterade vi en minskad försäljningsutveckling på 4 procent under det andra kvartalet, jämfört med samma period 2024. Organiskt var tillväxten -5 procent, där alla affärsområden i varierande grad upplevde en liknande utveckling trots den geografiska spridningen.
Resultatet påverkades – nytt besparingsprogram
Under en längre tid har vi ökat ansträngningarna för att bygga ett starkare och mer lönsamt MEKO, inom initiativet ”Building a stronger MEKO”. Det har bland annat skett genom omfattande kostnadsoptimeringar, vilket också gett tydliga effekter. Totalt har åtgärderna i detta initiativ lett till en positiv effekt på rörelseresultatet med cirka 200 miljoner kronor i årstakt. Vi ser nu att den avvaktande marknadssituationen med en svagare försäljningsutveckling påverkar resultatet i det andra kvartalet, trots våra effektiviseringar. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 175 miljoner kronor under det andra kvartalet, att jämföra med 357 miljoner under samma kvartal 2024.
Vi agerar omgående på denna utveckling. Vi förstärker därför insatserna inom ”Building a stronger MEKO” med ett nytt kostnadsbesparingsprogram som kommer att sänka våra kostnader med 100 miljoner kronor per år, med full effekt från ingången av 2026. Besparingarna kommer att leda till färre tjänster inom administrativa och centrala funktioner och berör alla nivåer inom MEKO Utöver detta genomför vi en rad insatser för att öka försäljningen, både lokalt och koncerngemensamt. De omfattar bland annat ökad prisdifferentiering mellan olika kundkategorier för att stärka lojaliteten, fler produkter under egna varumärken med fler prisnivåer för att ännu bättre möta efterfrågan på lågprisalternativ, en fortsatt fokuserad satsning på segmentet kommersiella fordon, utveckling av våra ledande verkstadskoncept – och en lång rad andra åtgärder.
Insatser för långsiktig tillväxt – och starkare logistik
Samtidigt som vi agerar på kort sikt arbetar vi fokuserat med investeringar för att öka vår långsiktiga tillväxt. Våra högteknologiska centrallager i Danmark, Norge och Finland har uppförts på utsatt tid, och under kvartalet kunde vi även säkerställa en framgångsrik driftsättning. I Polen genomförde vi flytten till ett nästan dubbelt så stort centrallager utan större störningar i verksamheten. Dessutom slutförde vi förberedelserna och kunde lansera vårt nya gemensamma affärssystem i Polen den 1 juli - som första marknad i koncernen. När detta system är fullt implementerat kommer det att spela en viktig roll i vårt arbete med att utvinna synergier.
Dessa insatser har utan tvekan krävt stort fokus och inte varit fria från utmaningar – men vi är nu mycket nära att kunna slutföra en viktig, strategisk förstärkning av MEKO:s logistik.
Satsning på egna varumärken – expansion av varumärket Mekonomen
Under kvartalet ökade vi även satsningen på egna varumärken inom reservdelar och verktyg – ett initiativ i linje med vår strategi för hållbar tillväxt, och som bidrar till lönsamhet. Målet är att erbjuda fler produkter i fler kategorier, anpassade efter fler situationer. Vi ser en tydlig efterfrågan på produkter märkta med varumärken som Promeister och Kraft, uppskattade av både bilägare och verkstadskunder.
Under kvartalet blev också Polen vår fjärde marknad för varumärket Mekonomen – ett av Nordens mest kända varumärken, alla kategorier. Mekonomen blir det nya namnet på ett franchisekoncept för reservdelsgrossister, en verksamhet som tidigare gick under namnet Elit Polska.
Viktiga bekräftelser på vår strategi
Det stärker oss också att vi under kvartalet fick tydliga, oberoende bekräftelser på vår position och strategi. I juni emitterade vi framgångsrikt nya femåriga seniora obligationer till ett belopp om 1,25 miljarder kronor. Intresset från investerare var stort, något vi ser som ett förtroende för vår affärsmodell. Transaktionen medförde vissa kostnader i kvartalet, men kommer att sänka vår långsiktiga finansieringskostnad.
En annan viktig bekräftelse kom genom att våra klimatmål godkändes av Science Based Targets initiative, en ledande global standard för vetenskapsbaserade klimatmål. Detta erkännande är ett viktigt steg i att fullfölja vår hållbarhetsstrategi.
Sammantaget navigerar vi i en utmanande marknad. Vi gör det genom att vidta åtgärder på kort sikt samtidigt som vi fortsätter att genomföra viktiga investeringar för framtiden. Inte minst lyfter vi vår logistik till en ny nivå där vi skärper effektiviteten, ökar tillgängligheten och skapar nyttutrymme att växa under lång tid framöver.
Pehr Oscarson
Vd och koncernchef