Tisdag 4 November | 02:35:09 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-07-17 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q2
2026-05-06 N/A Årsstämma
2026-04-24 08:00 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-01-30 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-22 - Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.20 SEK
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.20 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-23 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-02 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-20 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-20 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-25 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2021-10-25 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2021-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2021-05-05 - Årsstämma
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2020-10-29 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-26 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2020-06-26 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2020-06-25 - Årsstämma
2020-04-28 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-06 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-30 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2019-10-30 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2019-10-23 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-19 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2019-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2019-05-03 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-08 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.25 SEK
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.25 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 - Bokslutskommuniké 2017
2017-12-01 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-10-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-21 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-04-26 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-08 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-09-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-07-15 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2016-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2016-04-27 - Årsstämma
2016-04-27 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-05 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-23 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2015-04-28 - Årsstämma
2015-04-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-06 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.00 SEK
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.00 SEK
2014-04-29 - Årsstämma
2014-04-29 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-07 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.50 SEK
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.50 SEK
2013-04-26 - Årsstämma
2013-04-26 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-13 - 15-7 2013
2013-02-08 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-09-28 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-07-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2012-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2012-05-04 - Årsstämma
2012-05-04 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-09 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-26 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-04 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2011-05-04 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2011-05-03 - Årsstämma
2011-05-03 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-18 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-18 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-09 - Split MSON B 4:1
2010-06-09 - Split MSON A 4:1
2010-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2010-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2010-04-27 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-22 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-19 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2009-04-27 - Årsstämma
2009-04-27 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Midsona är verksamt inom hälso- och välmåndsbranschen och fokuserar på tillverkning och distribution av kosttillskott och hälsoprodukter. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner och återförsäljare som söker hälsosamma alternativ. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa. Midsona grundades 1892 och har sitt huvudkontor i Malmö.
2025-10-22 08:00:00

Förbättrad lönsamhet och organisk försäljningstillväxt för egna konsumentvarumärken

Juli–september 2025 (tredje kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 895 Mkr (919), motsvarande en tillväxt på –2,6 procent (–0,4). Organisk förändring i nettoomsättningen var –0,4 procent (2,6), vilken påverkades negativt av branden i Spanien.
  • Bruttoresultat uppgick till 207 Mkr (257) och inkluderade kostnader relaterade till branden med –50 Mkr, motsvarande en marginal på 23,1 procent (28,0). Bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 257 Mkr (257), mot-svarande en marginal på 28,7 procent (28,0).
  • Rörelseresultat uppgick till 0 Mkr (32) och inkluderade kostnader, netto, relaterade till branden med –44 Mkr motsvarande en marginal på 0,0 procent (3,5). Rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 45 Mkr (32), motsvarande en marginal på 5,0 procent (3,5).
  • Periodens resultat uppgick till –15 Mkr (9), motsvarande ett resultat per aktie på –0,11 kr (0,07) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 48 Mkr (42).
  • En del av produktionsanläggningen för växtbaserade proteinalternativ i Castellcir, Spanien, drabbades av en brand som åsamkade stora materiella skador men inga personskador. Verksamheten omfattades av egendoms- och avbrottsförsäkring.
  • Chief Marketing Officer, Anna Törnebrant, har valt att lämna Midsona. Hon lämnar sin tjänst och sin roll i koncernledningen senast i februari 2026.

Januari–september 2025 (nio månader)

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 697 Mkr (2 766), motsvarande en tillväxt på –2,5 procent (–0,9). Organisk förändring i nettoomsättningen var –0,3 procent (0,2).
  • Bruttoresultat uppgick till 717 Mkr (791), motsvarande en marginal på 26,6 procent (28,6) och bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 768 Mkr (791), motsvarande en marginal på 28,5 procent (28,6).
  • Rörelseresultat uppgick till 17 Mkr (92), motsvarande en marginal på 0,6 procent (3,3) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 86 Mkr (92), motsvarande en marginal på 3,2 procent (3,3).
  • Periodens resultat uppgick till –23 Mkr (28), motsvarande ett resultat per aktie på –0,16 kr (0,19) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 88 Mkr (44).

Viktig händelse efter rapportperiodens utgång

  • Styrelsen i Midsona AB beslutade om att initiera ett omstruktureringsprogram för att stärka konkurrenskraften, där kostnadsbasen ska sänkas med cirka 20 Mkr på årsbasis.

Förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken
 Midsonas tredje kvartal 2025 visade en positiv utveckling, med förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken. Det tongivande för kvartalet var att våra satsningar på att utveckla de egna varumärkena fungerar väl i marknaden, med en starkare försäljning som resultat. Rörelseresultatet uppgick till 45 Mkr (32) före jämförelsestörande poster, vilket var en klar förbättring jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
     Rörelsemarginalen stärktes betydligt och uppgick till 5,0 procent (3,5), före jämförelsestörande poster, vilket uppnåddes genom en mer gynnsam försäljningsmix, fortsatt god prishantering, god kostnadskontroll och bättre effektivitet i vår verksamhet.
     Kvartalets nettoomsättning, som uppgick till 895 Mkr (919), påverkades av den tidigare kommunicerade branden i vår produktionsanläggning i Castellcir, Spanien. Vårt tidigare nämnda estimat om en förlorad försäljningseffekt på 75 Mkr på årsbasis kvarstår och vi arbetar nu intensivt med att optimera kvarvarande sortiment och att tillsammans med försäkringsbolaget säkerställa ersättning enligt gällande försäkringsvillkor.
     Samtidigt finns det mycket att glädja sig åt: vi uppnådde organisk försäljningstillväxt för våra konsumentvarumärken i det tredje kvartalet trots försäljningsbortfall till följd av branden, lönsamhetsutvecklingen var positiv, vi hade ett stabilt kassaflöde och en förbättrad nettoskuld i relation till justerad EBITDA på 1,6 gånger (2,0). Under kvartalet började vi succesivt skönja något mer positiva tendenser på den ekologiska marknaden, vilket har påverkat våra ekologiska varumärken på ett bra sätt.
 
Stabilt i Nordics och South Europe med tydlig förbättring i North Europe
För Nordics var den organiska förändringen i nettoomsättningen –3,6 procent under det tredje kvartalet. Detta var delvis en konsekvens av den pågående omställningen från direkt till central distribution för ett av våra hälsolivsmedelsvarumärken. Tidigare avslutade distributionsavtal för två licensierade varumärken påverkade även detta kvartal, men den effekten kommer att fasas ut under det fjärde kvartalet. Våra ekologiska konsumentvarumärken uppvisade en god tillväxt i kvartalet, vilket visade att våra insatser för att stärka varumärkena och produkterbjudande uppskattas av både kunder och konsumenter. Nordics uppvisade ett rörelseresultat på 65 Mkr (66) samt en positiv utveckling av rörelsemarginalen tack vare stärkt bruttomarginal och god kostnadskontroll.
     För North Europe var den organiska förändringen i nettoomsättningen +10,3 procent i kvartalet, drivet av en stark organisk tillväxt för såväl våra egna konsumentvarumärken som för kontraktstillverkning, vilket visar att våra insatser inom att utveckla vårt ekologiska erbjudande givit frukt och skapat nya möjligheter hos våra kunder. En förstärkning av bruttomarginalen och ett rörelseresultat på 8 Mkr (–3), före jämförelsestörande poster, visar att vi är på rätt väg men det finns mer att göra.
     South Europe var tydligt påverkat av branden i Spanien, vilket medförde en svag försäljningsutveckling. Samtidigt visade den franska marknaden en god tillväxt till följd av nya affärsvolymer. Den organiska förändringen i nettoomsättningen var –4,9 procent och rörelseresultatet, före jämförelsestörande poster, uppgick till –6 Mkr (–8) under kvartalet. Tack vare god kostnadskontroll lyckades South Europe som helhet med att nå en förbättrad rörelsemarginal jämfört med föregående år.
 
Fokus på marginalmål och effektivitet
Det är glädjande att se den förbättrade lönsamheten, men våra ambitioner är högre än så och vi behöver öka takten mot vårt marginalmål.
     Fokus framåt är därför att accelerera arbetet med att uppnå högre lönsamhet. Därför tillkännager vi i anslutning till rapporten för tredje kvartalet ett omstruktureringsprogram som ska påskynda marginalförbättringen och stärka koncernens konkurrenskraft. Programmet beräknas ge oss årliga kostnadsbesparingar på cirka 20 Mkr när det är fullt genomfört, med genomförandekostnader om cirka 15 Mkr. Åtgärderna inom programmet omfattar inte de pågående kostnadsanpassningarna
i den spanska verksamheten, som påverkas av minskade produktionsvolymer efter branden i fabriken i Castellcir.
     Omstruktureringsprogrammet ingår i en bredare översyn som också inkluderar utvärdering av vår produktions- och logistikstruktur för att hitta möjligheter för förbättrad effektivitet. Det är ett prioriterat initiativ som vi kommer att återkomma till framöver.
     Vi ser positiva signaler samtidigt som osäkerheten i omvärlden fortsatt påverkar konsumenternas köpvilja och fördröjer återhämtningen. Ett växande intresse för hållbara och hälsosamma livsmedel får genomslag i våra väletablerade varumärken. Det stärker oss i vår övertygelse om att vår strategiska agenda ger oss en bättre position för att driva uthållig försäljningstillväxt.

Henrik Hjalmarsson
VD och koncernchef