Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Industriprodukter |
Oktober-december 2024
- Nettoomsättningen ökade med 58% till 144 MSEK (91), den organiska tillväxten uppgick till 52% under kvartalet
- Rörelseresultatet ökade med 260% till 62 MSEK (17)
- Rörelsemarginalen förbättrades med 24,1 procentenheter till 42,9% (18,8)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 55 MSEK till 87 MSEK (31)
- Resultat per aktie efter utspädning ökade med 234% och uppgick till 1,99 SEK (0,60)
Januari-december 2024
- Nettoomsättningen ökade med 35% till 483 MSEK (357), den organiska tillväxten uppgick till 35%
- Rörelseresultatet ökade med 148% till 174 MSEK (70)
- Rörelsemarginalen förbättrades med 16,4 procentenheter till 36,1% (19,7)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 132 MSEK till 142 MSEK (11)
- Resultat per aktie efter utspädning ökade med 120% till 5,32 SEK (2,42)
- Styrelsen föreslår en utdelning om 6,50 SEK (6,00) per aktie, motsvarande 122% av årets nettoresultat
- Uppdaterat långsiktigt finansiellt mål om att nå en nettoomsättning >2 miljarder SEK senast 2029
Stark avslutning på året med god tillväxt inom alla kategorier och i alla geografier
Året avslutades med ännu ett starkt kvartal och en organisk tillväxt om 52 procent jämfört med samma kvartal föregående år. För helåret uppnådde vi en organisk tillväxt om 35 procent. Det är glädjande att se att vi levererar en stark utveckling inom alla kategorier vi verkar i och att vi visar tillväxt i alla geografier vi säljer till.
Inom kategorierna Sport och Motorcykel ser vi nu en mer normaliserad marknadssituation. Inom dessa kategorier, där vi har en stark kundmedvetenhet, handlar det för oss om att driva utökad penetration genom att fler hjälmmodeller hos fler hjälmvarumärken utrustas med Mips lösningar. Implementationstakten av nya hjälmar utrustade med Mips teknologi var den högsta någonsin under året. Dessutom ser vi ett fortsatt högt intresse från våra kunder att implementera Mips säkerhetssystem inom samtliga av våra tre kategorier, sålunda även inom kategorin Säkerhet som är betydligt omognare vad gäller implementation av vår typ av lösningar.
Vi har under året upplevt att lagernivåerna av hjälmar i stort sett har normaliserats och en stor del av vår tillväxt drivs av att våra kunder återigen har börjat beställa produkter av oss istället för att ta av sina egna lager. Detta är något som vi tror kommer att fortsätta bidra till tillväxt även under 2025. Under det fjärde kvartalet levererade vi vårt bästa kvartal hittills inom kategorin Säkerhet. Under året som gått har vi nästan fördubblat antalet hjälmmodeller på marknaden och flyttat fram våra positioner inom denna kategori.
Den ökade nettoomsättningen som vi såg i kvartalet innebar en avsevärd förbättring av lönsamheten jämfört med samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet förbättrades i kvartalet med 260 procent till 62 MSEK (17) och rörelsemarginalen förbättrades därmed till 43 procent (19). Ser man på året som helhet har rörelseresultatet ökat från 70 MSEK till 174 MSEK och rörelsemarginalen har förbättrats till 36 procent (20). Det operativa kassaflödet under kvartalet uppgick till 87 MSEK (31), och för året var kassaflödet 142 MSEK (11).
Styrelsen föreslår en utdelning om 6,50 SEK (6,00) per aktie för 2024 vilket motsvarar 122 procent av årets nettoresultat, vilket väl överstiger vårt mål om att dela ut minst 50 procent av vårt nettoresultat.
Hållbarhet - fortsatt fokus att leverera mot våra långsiktiga mål
När det gäller vårt hållbarhetsarbete under året har vi fortsatt resan mot våra långsiktiga mål. Ett av målen var att minska Mips koldioxidutsläpp per såld lösning med 8 procent under året och det är glädjande att se att vi lyckades leverera en total minskning med 18 procent. Det andra målet handlade om att utöka tredjepartsgranskningen inom vår leverantörskedja och här har vi nu granskat fem av våra största tillverkande leverantörer och därmed levererat mot vårt mål. Vårt tredje mål innebar att vi skulle utöka användandet av återvunnet material i Mips lösningar med minst 10 procent, och här lyckades vi leverera en ökning om 16 procent.
Hjälmkategori Sport – stark utveckling inom alla underkategorier
Inom hjälmkategorin Sport uppnådde vi en tillväxt om 56 procent i kvartalet och för det femte kvartalet i rad levererade vi tillväxt inom den för Mips största underkategorin cykel. De globala lagernivåerna är nu på en mer hälsosam nivå än under de mycket turbulenta åren som följde efter pandemin. Det innebär inte att samtliga lager nu är helt normaliserade, utan många återförsäljare försöker fortfarande komma till rätta med en ofördelaktig produktmix.
Enligt aktuell marknadsdata för den Nordamerikanska cykelmarknaden ser vi ett trendskifte och att volymen har börjat öka igen under senaste kvartalet jämfört med föregående år. Tittar man på helåret är volymen fortfarande ner men positivt att se är att marknaden börjar återhämta sig. Inom Europa ser vi en återhämtning där många marknader återigen visar tillväxt, men det är viktigt att komma ihåg att jämförelsetalen är relativt låga för denna marknad eftersom europeiska konsumenter har haft en tuff situation de senaste åren. De höga lagernivåerna som följt efter pandemin har gjort att många hjälmvarumärken varit försiktiga med nya produktlanseringar. Det ska därför bli spännande att se mottagandet av alla nya hjälmmodeller som kommer att lanseras kommande säsong.
Hjälmkategori Motorcykel – stark tillväxt i kvartalet
Inom hjälmkategorin Motorcykel levererade vi en försäljningstillväxt om 57 procent för kvartalet och för helåret var tillväxten 25 procent. Det är glädjande att se att lagersituationen har normaliserats men även att de initiativ som vi sjösatt har fått den effekt vi eftersträvat. Likt kategorin Sport har tillväxten varit driven av att kunderna köper från oss igen istället för att fokusera på att reducera sina lager, samtidigt som nya hjälmmodeller utrustade med Mips säkerhetssystem lanserats på marknaden.
Vår bedömning är att marknaden har återhämtat sig väsentligt under den senaste tiden, men vi ser fortfarande en utmanande konsumentmarknad och förväntar oss inte att den generella marknadssituationen inom kategorin Motorcykel som helhet kommer att bidra materiellt till vår tillväxtresa på kort sikt. Vår tillväxt kommer främst drivas av vunna marknadsandelar och utrullning av nya hjälmmodeller utrustade med Mips teknologi.
Hjälmkategori Säkerhet – bästa kvartalet hittills
Inom hjälmkategorin Säkerhet levererade vi vårt bästa kvartal hittills och vi såg en god tillväxt om 119 procent. Tillväxten för helåret blev 55 procent inom denna kategori.
Under kvartalet lanserade vi ett nytt partnerskap och en ny hjälm utrustad med Mips teknologi av varumärket HexArmor i USA. HexArmor är en innovativ och framåtlutad aktör på den amerikanska marknaden och vi ser med spänning fram emot mottagandet av denna hjälm. Med denna lansering har vi vässat vårt erbjudande ännu mer och det ska bli spännande att följa utvecklingen under 2025. Även om större volymförsäljningar med utvalda hjälmvarumärken har varit något långsammare än vi önskat, är det glädjande att se att tillväxten nu har tagit fart och vi ser fortsatt mycket positivt på denna kategori långsiktigt.
Fortsatt normalisering av lagernivåer
Det fjärde kvartalet utvecklades starkt. Jag är nöjd med att alla våra underkategorier och geografier växte under kvartalet. Det har under kvartalet varit spännande att se det trendskifte som skett på den viktiga amerikanska marknaden, efter en utmanande tid. Vi ser ett fortsatt högt intresse från våra kunder att utveckla nya hjälmar utrustade med Mips säkerhetssystem inom samtliga tre kategorier, och antalet färdigutvecklade hjälmar med vår teknologi är den högsta någonsin.
Den nya amerikanska presidenten har nu tillträtt och det återstår att se hur hans administration kommer att påverka affärsrelationerna med internationella bolag och det geopolitiska landskapet. Mips säljer alla produkter på basis av Incoterms Ex Works, vilket betyder att köparen står för transportkostnad, avgifter, skatter, tull etc.
Uppdaterat långsiktigt finansiellt mål
Vi är fortsatt trygga i den strategiska plan vi presenterade på vår kapitalmarknadsdag i juni 2022. Planen bygger på tre strategiska pelare: 1) växa det befintliga erbjudandet, 2) öppna nya kanaler och marknader och 3) tillvarata nya möjligheter inom hjälmsäkerhet.
Vi ser att vi framgångsrikt har fortsatt att vinna marknadsandelar och öka penetrationen av antalet hjälmmodeller utrustade med Mips teknologi hos våra kunder genom vår marknadsledande säkerhetslösning.
Vi har efter en summering av året gjort en bedömning av möjligheterna att nå våra finansiella mål till 2027. Vi noterar att det har tagit längre tid för både återförsäljarledet och hjälmtillverkarna att normalisera sina lagernivåer än vad vi förväntade oss i samband med kapitalmarknadsdagen. Detta tillsammans med en relativt osäker konsumentmarknad, geopolitisk osäkerhet och nytt styre i den för oss viktiga USA-marknaden innebär att vår nya bedömning är att vi når vårt nettoomsättningsmål på >2 miljarder SEK senast 2029, vilket är två år senare än det mål som kommunicerades 2022. Våra långsiktiga lönsamhetsmål och utdelningsmål som sattes 2022 kvarstår oförändrade. Det innebär att våra finansiella mål nu är:
- Nettoomsättning >2 miljarder SEK senast 2029 (tidigare 2027)
- Rörelsemarginal (EBIT) >50% (ingen ändring)
- >50% utdelning av årligt nettoresultat (ingen ändring)
Vi kommer fortsätta att växa vår verksamhet med den starka varumärkesposition vi har inom hjälmbranschen, vår breda kompetens och vår patenterade teknologi. Vi kommer även fortsätta att investera inom forskning och utveckling och i vårt varumärke för att nå vår ambition.
Stockholm, februari 2025
Max Strandwitz
Koncernchef och VD