Torsdag 17 Juli | 19:35:16 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-04-23 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-02-11 18:10 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-16 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 6.50 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-05 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 6.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-11 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 5.50 SEK
2023-05-10 - Årsstämma
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-09 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-26 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 5.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 3.50 SEK
2021-05-06 - Årsstämma
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-06 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-23 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 3.00 SEK
2020-05-07 - Årsstämma
2020-04-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-10 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 2.50 SEK
2019-05-09 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 - X-dag ordinarie utdelning MIPS 0.00 SEK
2018-05-15 - Årsstämma
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-11 - Kvartalsrapport 2017-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
Mips är verksamt inom teknikbranschen och fokuserar på utveckling och tillverkning av säkerhetssystem för skyddshjälmar. Bolagets produkter riktar sig till tillverkare av skyddshjälmar och används inom sektorer som sport, arbete och militär. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Mips grundades 1996 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-07-16 07:30:00

April-juni 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 1% till 135 MSEK (133), den organiska tillväxten uppgick till 12% under kvartalet
  • Rörelseresultatet uppgick till 41 MSEK (52)
  • Rörelsemarginalen minskade till 30,1% (38,9)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 18 MSEK (29)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,20 SEK (1,53)

Januari-juni 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 16% till 251 MSEK (216), den organiska tillväxten uppgick till 23%
  • Rörelseresultatet uppgick till 65 MSEK (65)
  • Rörelsemarginalen minskade till 25,9% (30,3)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 35 MSEK till 55 MSEK (20)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,91 SEK (1,96)


VD-kommentar

God utveckling trots en utmanande omvärld
Vi är nöjda med att vi uppnådde en organisk tillväxt i kvartalet om 12 procent trots en mycket utmanande omvärld, där tullsituationen i USA skapar stor osäkerhet i marknaden.

I början av april kommunicerades införandet av höga tullar på varor som importeras till USA. Tullpaketet var omfattande och större än vad de flesta hade väntat sig, vilket skapade en osäkerhet inom alla våra kundkategorier och ett avvaktande inköpsbeteende hos våra kunder, hjälmvarumärkena. Eftersom mycket av retoriken handlade om Kina, där de flesta hjälmar produceras idag, innebar det att många fabriker fick dra ner väsentligt på produktionen. I takt med att varumärkena fick mer klarhet kommunicerade de prisökningar för att hantera tullkostnaderna. Dessa mottogs relativt väl av butiksledet och konsumenterna och därmed började hjälmvarumärkena återigen tillverka hjälmar hos sina leverantörer. Vi såg därmed en acceleration under slutet av kvartalet men omsättningen nådde inte upp till den tillväxt som vi sett i föregående kvartal.

Den ekonomiska påverkan på Mips av tullarna var mindre i kvartalet än vi trodde initialt när tullnivåerna introducerades i början av april. Anledningarna till det är flera: Mips som varumärke har en väldigt stark position på den amerikanska marknaden med bredare täckning både vad gäller varumärken och prispunkter. Vi har även nått högre penetration inom andra delar av världen och därtill var våra kunder mer förberedda på hur de skulle agera mot konsumenterna än när specifika tullar infördes mot bland annat cykelrelaterade produkter i slutet av 2019. Även påverkan på vår omsättning var mindre än vad vi såg under år 2019 då större tullökningar infördes för första gången.

För Mips som bolag har tullarna inte inneburit en kostnadsökning och vi har därför inte heller behövt genomföra tullrelaterade prisökningar. Vi säljer alla våra produkter på basis av Incoterms Ex Works, vilket betyder att köparen står för alla kostnader för transporten, inklusive tullavgifter.

Vi har under de senaste månaderna sett en febril aktivitet från många hjälmvarumärken att omlokalisera stora delar av sin produktion av hjälmar till utanför Kina i syfte att minska beroendet av enskilda länder. Detta är långsiktigt inget som negativt påverkar Mips, men innebär att våra kunder just nu lägger stort fokus på att säkerställa att deras omlokalisering blir så friktionsfri som möjligt. Detta operationella fokus mot varuförsörjning innebär ett visst förflyttat fokus från mer försäljningsdrivande initiativ från deras sida. Vi såg därför under kvartalet en något lägre aktivitet i antal projekt då många av våra kunder har fokuserat sina resurser för att omlokalisera produktion och vi tror att det kommer ta något eller några kvartal innan de igen väljer att fokusera på produktutveckling av nya produkter.

Vi fortsätter dock att se ett stort intresse för Mips globalt och se en positiv trend med hjälmvarumärken som implementerar Mips lösningar i nya hjälmmodeller på för oss relativt nya marknader.

God underliggande resultatutveckling
Vi såg en minskning av rörelseresultatet i kvartalet, helt förklarat av legala kostnader och effekter av valutaförändringar. Underliggande såg vi en positiv utveckling av bruttomarginalen som uppgick till 74,2 procent (72,9).

Nettoomsättningen ökade med 1 procent i kvartalet medan den organiska försäljningsutvecklingen, justerat för valutaeffekter, ökade med 12 procent. Rörelseresultatet uppgick till 41 MSEK (52) under andra kvartalet. Det operativa kassaflödet under kvartalet uppgick till 18 MSEK (29).

Hjälmkategori Sport – fortsatt god utveckling trots utmanande omvärld
Inom kategorin Sport uppnådde vi en tillväxt om 3 procent i kvartalet och för det sjunde kvartalet i rad levererade vi volymtillväxt inom den för Mips största underkategorin, cykel.

I samband med världens största cykelmässa, Eurobike, lanserade vi Mips® Air Node Pro, vilket är en utveckling av vår lättaste lösning med förbättrade produktegenskaper. Produkten fick ett mycket gott mottagande. Vi lanserade även vårt nya mäss- och eventkoncept, ett mobilt koncept som kan användas både på mässor och på konsumentevent framåt. Detta är helt i linje med vår strategi om att öka vår exponering mot konsumentledet för att på så sätt öka medvetenheten om Mips runt om i världen.

Vi fortsatte även att se en stabil utveckling i underkategorin snö i kvartalet, trots att vi mötte ett väldigt starkt jämförelsetal i föregående år. Tillväxten drivs fortsatt av att vi tar marknadsandelar på den viktiga marknaden i USA och att vi ökar penetrationen i Europa på ett tillfredställande sätt.

Hjälmkategori Motorcykel – påverkan av tullavgifter
Inom kategorin Motorcykel minskade försäljningen med 28 procent i kvartalet. Försäljningsminskningen är helt relaterat till förskjutning av order på grund av tullsituationen i den för kategorin viktiga USA-marknaden. Det innebär att vi ser lika positivt som tidigare på utvecklingen i denna kategori.

Vi är glada att vi under kvartalet annonserat samarbeten med två framstående atleter inom motorsport. Den första är Jorge Prado som är dubbel världsmästare och förra årets vinnare av MXGP. Han gör i år en satsning inom Supercross på den amerikanska kontinenten, vilket är spännande att vara en del av. Den andra atleten är Joan Mir, även han innehavare av en världsmästartitel men inom MotoGP. Han är en viktig del av vår satsning att etablera oss starkare inom underkategorin landsvägsmotorcykel. Båda dessa atleter är oerhört starka tillskott till vår satsning inom motorsport och hjälper oss att öka medvetenheten om Mips runt om i världen.

Hjälmkategori Säkerhet – förskjutning av försäljning på grund av tullar
I kategorin Säkerhet uppnådde vi en omsättningsökning om 12 procent. Den lägre tillväxttakten jämfört med de senaste kvartalen berodde på de amerikanska tullarna. Dessa skapade osäkerhet hos våra kunder framförallt avseende vad konsekvenserna blir för prissättningen till användare och påverkan på ingångna avtal. Vi ser detta endast som tillfälligt och vår ambition inom kategorin Säkerhet kvarstår.

Vi ser med tillförsikt fram emot resten av året
Trots en utmanande omvärld och ett turbulent andra kvartal ser vi fram emot resten av året med tillförsikt. Vi har starkt momentum på marknaden och vi har ett bredare och starkare produktsortiment än någonsin. Våra kunder har navigerat väl i denna miljö och de flesta har gjort nödvändiga prisökningar för att hantera kostnadsökningar på grund av införandet av tullar. Handeln har mottagit prisökningarna väl, men det är svårt att bedöma hur den kortsiktiga effekten kommer att påverka konsumentledet.

Eftersom vi är övertygade om att hjälmanvändandet kommer att öka i världen över tid och att vi även fortsättningsvis kommer att vinna marknadsandelar är vår ambition att, oaktat omvärldssituationen, fortsätta att växa och investera i vår verksamhet. Vi har en unik varumärkesposition inom hjälmbranschen, bred kompetens och patenterad teknologi. Det gör att jag fortsatt ser fram emot ett spännande, om än utmanande 2025, med en starkare marknadsposition än någonsin för Mips.

Stockholm, juli 2025

Max Strandwitz
Koncernchef och VD