2023-10-30 13:00:00

Fimento AB, dotterbolag till Moank Fintech Group AB ingår strategiskt partnerskap med Enento Group, en av de ledande leverantörerna av digitala affärs- och konsumentinformationstjänster i Norden. Partnerskapet innebär att Fimento blir leverantör av mjukvaruplattform för förädling och AI-analys av bankkontodata (PSD2) till Enento Group.

”Partnerskapet med Enento Group är en bekräftelse på Fimentos position inom förädling och AI-analys av bankkontodata på marknaden. Vårt syfte är, med hjälp av vår unika kombination av teknik och kompetens, att tillhandahålla en mjukvaruplattform som innebär en betydande skillnad för användaren” säger Andreas Taflin, VD på Fimento.

”Vi ser detta som ytterligare ett tecken på att våra företag befäster sin ställning på fintech-marknaden” säger Karl Bodén, styrelseordförande i Moank Fintech Group.

Fimentos mjukvaruplattform kommer att ingå som en del i Enentos totala utbud av digitala tjänster och datainhämtning.

”Enento Group ser ljust på framtiden för PSD2 och Open Finance inom affärsinformationstjänster i Norden. Med en alltmer snabbfotad omvärld är det viktigt att kunna erbjuda moderna tjänster som gör nytta för våra kunder. Baserat på deras långa historik inom PSD2 tjänster, så har vi valt Fimento som vår strategiska partner för att utveckla och anpassa Enento Groups PSD2 tjänster i enlighet med våra egna, våra kunders och framtida behov” säger Jeanette Jäger, VD Enento Group.