2024-06-28 15:00:00

Moank Fintech Group AB (publ) ("Bolaget") har den 28 juni 2024 hållit årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattats av årsstämman.

• Stämman beslutade att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen för det föregående räkenskapsåret.
  • Stämman beslutade att balansera Bolagets ansamlade resultat i ny räkning och att det inte ska ske någon utdelning för det föregående räkenskapsåret.
  • En majoritet vid stämman röstade för ansvarsfrihet, men ägare till aktier representerande mer än tio procent (13,56 procent) av det totala antalet aktier i Bolaget motsatte sig ansvarsfrihet avseende styrelseledamöterna Karl Bodén (tillika ordförande), Carl-Olof By, Bo Hammerich, Kristina Lukes, Anders Nyberg, tidigare styrelseledamot Lisa Berg Rydsbo, samt verkställande direktör Mats Ekström, för det föregående räkenskapsåret. Stämman beslutade att bevilja tidigare verkställande direktör Eva Trouin ansvarsfrihet för det föregående räkenskapsåret.
  • Stämman beslutade att arvode ska utgå med 125 000 kronor exklusive sociala avgifter till var och en av styrelsens ledamöter utöver ordförande vars arvode föreslås till 200 000 kronor för tiden fram till slutet av nästa årsstämma, samt att arvode till Bolagets revisor för samma period ska utgå enligt löpande räkning i enlighet med sedvanlig debiteringsnorm.
  • Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter, att omvälja Karl Bodén (även omvald som styrelsens ordförande), Carl-Olof By, Bo Hammerich, Kristina Lukes och Anders Nyberg som styrelseledamöter, samt att nyvälja Ola Helgesson som styrelseledamot.
  • Stämman beslutade att ett registrerat revisionsbolag utses till revisor samt att omvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor, med Frida Main som huvudansvarig revisor.
  • Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om emission av nya aktier av serie A, serie B och/eller serie C. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor. Bolagets aktiekapital och antal aktier får med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med ett belopp respektive antal som ryms inom bolagsordningens gränser. Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska ske i den situation då en riktad emission, på grund av tids-, affärsmässiga eller motsvarande skäl, anses mer lämpad för Bolaget.