2023-06-26 16:20:00

Moank Fintech Group AB (publ) (”Bolaget”) har den 22 juni 2023 hållit årsstämma. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattats av årsstämman.

Årsstämman beslutade att

• fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen för det föregående räkenskapsåret
  • balansera Bolagets ansamlade resultat i ny räkning och att det inte ska ske någon utdelning för det föregående räkenskapsåret
  • bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för det föregående räkenskapsåret
  • styrelsen ska bestå av fem ordinarie ledamöter utan suppleanter, att omvälja Karl Bodén (även omvald som styrelsens ordförande), Carl-Olof By, Bo Hammerich och Anders Nyberg som styrelseledamöter, samt att nyvälja Kristina Lukes som styrelseledamot. Lisa Berg Rydsbo har inför årsstämman 2023 avböjt omval.
  • ett registrerat revisionsbolag utses till revisor samt att omvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor, med Frida Main som huvudansvarig revisor
  • arvode ska utgå med 100 000 kronor exklusive sociala avgifter till var och en av styrelsens ledamöter för tiden fram till slutet av nästa årsstämma, samt att arvode till Bolagets revisor för samma period ska utgå enligt löpande räkning godkänd räkning
  • bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om emission av nya aktier av serie A, serie B och/eller serie C. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor. Bolagets aktiekapital och antal aktier får med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med ett belopp respektive antal som ryms inom bolagsordningens gränser. Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska ske i den situation då en riktad emission, på grund av tids-, affärsmässiga eller motsvarande skäl, anses mer lämpad för Bolaget.