2023-12-08 09:58:00

Torbjörn Sandahl har utsetts till ny VD för Moank AB, dotterbolag till Moank Fintech Group AB (publ) och tillträder den 8 december. Han har en gedigen erfarenhet inom bank- och finansvärlden och kommer att leda Moank AB genom nästa fas av tillväxt och innovation.

Med en gedigen bakgrund inom bank och finansinstitut kommer Torbjörn Sandahl att spela en central roll i att driva Moank AB:s strategiska vision och fortsatt tillväxt i sin roll som nytillträdd VD.

”Det känns bra att äntligen vara på plats. Jag ser framemot att fortsätta leda Moanks framgångsresa med flera spännande möjligheter under 2024,” säger Torbjörn Sandahl.

Torbjörn kommer närmast från rollen som VD på Wästgöta Finans och har lång erfarenhet inom bankvärlden och från flera olika ledarroller inom bland annat lån, finansiering, kreditrisk och IT. Hans tidigare erfarenheter inkluderar försäljningschef på Sergel, VD på Ria Nordic/Euronet, COO på Forex Bank, Collections Manager på GE Money Bank, Head of Card Operations på Citibank samt olika ledarroller på SEB och Dun & Bradstreet.

“Det känns otroligt roligt att få välkomna Torbjörn Sandahl ombord som ny VD på Moank. Torbjörn har visat på stor kompetens att driva och utveckla tidigare bolag där han varit verksam och vi ser framemot att fortsätta vår tillväxtresa tillsammans med honom,” säger Mats Ekström, VD för moderbolaget Moank Fintech Group.

Peter Lange lämnar sin roll som VD och kommer fortsättningsvis utgå från moderbolaget Moank Fintech Group AB och går även upp i styrelsen för Moank AB.

“Vi tackar Peter Lange för hans insatser och utveckling av bolaget som gett en stabil grund att bygga vidare på och vi är glada att få behålla hans värdefulla kompetens inom koncernen,” fortsätter Mats Ekström.