2023-01-30 18:15:00

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, varken direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Storbritannien, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där offentliggörande av information skulle vara olaglig eller kräva ytterligare registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

Styrelsen för NanoEcho AB (publ) ("NanoEcho" eller "Bolaget") har, baserat på bemyndigande från extra bolagsstämma ("Extrastämman") den 15 november 2022, beslutat om en partiellt garanterad nyemission av aktier, att tecknas med företrädesrätt för befintliga aktieägare om cirka 26,3 MSEK före emissionskostnader ("Nyemissionen"). Nyemissionen är säkerställd upp till cirka 15 MSEK av befintliga ägare genom teckningsförbindelser och garantier. Utöver detta täcks Nyemissionen av ett externt garantikonsortium uppgående till cirka 6 MSEK. Sammanlagt är Nyemissionen säkerställd upp till cirka 21 MSEK, motsvarande 80 procent av emissionsbeloppet. Bolaget har varken begärt eller erhållit bankmässig säkerhet för dessa belopp.

Den av styrelsen beslutade Nyemissionen är baserad på bemyndigande från Extrastämman den 15 november 2022. För varje (1) befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Tolv (12) teckningsrätter ger härvid rätt att teckna sju (7) aktier till en kurs om 1,5 SEK/aktie. Nyemissionen uppgår till cirka 26,3 MSEK. Teckningstiden pågår mellan den 17 februari – 3 mars 2023.

Nettoemissionslikviden från Nyemissionen avses att fördelas ungefärligen som följer:

·       Löpande rörelsekostnader - 57 %
·       Produktutveckling - 32 %
·       Övriga kostnader - 11 %

Emissionslikviden från Nyemissionen kommer att stärka Bolagets finansiella ställning och beräknas, i kombination med nuvarande likvida medel vara tillräcklig för att säkra Bolagets affärsstrategi under kommande tolv månader med önskad utvecklingstakt.

Nyemissionen i sammandrag
Aktieägare i Bolaget har företrädesrätt att för varje befintlig (1) aktie erhålla en (1) teckningsrätt. Varje tolv (12) teckningsrätter ger härvid rätt att teckna sju (7) nya aktier. Teckningskursen i Nyemissionen är 1,5 SEK per aktie, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 26,3 MSEK före emissionskostnader.

Bolagets aktiekapital uppgår före Nyemissionen till 1 503 157,65 SEK fördelat på 30 063 133 aktier. Aktiens kvotvärde är 0,05 SEK. Nyemissionen avser högst 17 536 827 nya aktier. Bolagets aktiekapital kan härigenom komma att ökas med högst 876 841,35 SEK. Varje ny aktie skall ha samma rättigheter som befintliga aktier av samma aktieslag i Bolaget. Utspädningen i Nyemissionen uppgår till cirka 36,8 procent, beräknat på nya aktier dividerat med utestående aktier efter Nyemissionen.

Nyemissionen är säkerställd upp till cirka 15 MSEK från befintliga ägare genom teckningsförbindelser och garantier. Utöver detta täcks Nyemissionen av ett externt garantikonsortium uppgående till cirka 6 MSEK. Sammanlagt är Nyemissionen säkerställd upp till cirka 21 MSEK, motsvarande 80 procent av emissionsbeloppet. Garantiarvodet uppgår till sexton procent (16 %) av garanterat och tilldelat belopp och erläggs i form av kvittning mot aktier till samma villkor som i företrädesemissionen. Ingen ersättning utgår avseende inlämnade teckningsförbindelser. Inga kontanta medel eller andra tillgångar har pantsatts och ingen annan säkerhet har tillhandahållits för att säkerställa dessa åtaganden.

Planerad tidplan för Nyemissionen
15 februari 2023 - Avstämningsdag för rätt att teckna aktier med stöd av teckningsrätter
16 februari 2023 - Beräknad dag för offentliggörande av memorandum
17 februari – 3 mars 2023 - Teckningsperiod
7 mars 2023 - Beräknad dag för offentliggörande av utfallet

Rådgivare
G&W Fondkommission agerar finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl agerar legal rådgivare till NanoEcho AB i samband med Nyemissionen. Aqurat Fondkommission AB är emissionsinstitut.

Viktig information
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, varken direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Storbritannien, Sydkorea eller någon annan jurisdiktion där offentliggörande av information skulle vara olaglig eller kräva ytterligare registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner. Varken teckningsrätterna, betalade tecknade aktier eller de nya aktierna och teckningsoptionerna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.