2022-09-19 11:30:00

NanoEcho (publ) har beviljats 200 000 kronor från Vinnova för utlysningen ”Medtech4Health: Kompetensförstärkning i småföretag 2022” för att ta fram en detaljerad regulatorisk strategi.

Bidraget ska användas som medfinansiering av kompetensförstärkning i framtagandet av en detaljerad regulatorisk strategi och plan för NanoEchos system, magnetomotoriskt ultraljud kombinerat med injicerbara järnbaserade nanopartiklar.

Det ekonomiska stödet kommer att användas till att stärka kompetensen i företaget genom en anlitad extern expert inom det regulatoriska området. Målsättningen är att experten ska tydliggöra hur bolaget ska möta de specifika krav som myndigheterna i olika länder ställer för att systemet ska få tillstånd att lanseras på marknaden. Syftet är att tillföra kunskap till bolaget och därigenom underlätta marknadslanseringen.

”Vi är verkligen glada över att Vinnova valt att bevilja NanoEcho detta bidrag. Stödet innebär att vi stärker vår kunskap om de regulatoriska krav som myndigheterna ställer på bolaget. Det är speciellt viktigt att ha denna kunskap etablerad i organisationen när vi, tillsammans med våra kliniska experter, designar vår kliniska registreringsstudie, på vår resa mot en kommersialisering”, säger VD Linda Persson.