Bifogade filer
Kurs
-1,89%
Likviditet
2,99 MSEK
Prenumeration
Kalender
Tid* | ||
2025-05-26 | N/A | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2025-05-23 | N/A | Årsstämma |
2025-04-24 | 08:00 | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
2025-02-06 | - | Bokslutskommuniké 2024 |
2024-12-13 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.83 SEK |
2024-12-13 | - | X-dag bonusutdelning NELLY 0.83 |
2024-12-12 | - | Extra Bolagsstämma 2024 |
2024-10-25 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
2024-07-12 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
2024-05-14 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2024-05-13 | - | Årsstämma |
2024-04-26 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
2024-02-02 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
2023-10-27 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
2023-07-14 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
2023-05-31 | - | Årsstämma |
2023-05-19 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2023-04-28 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
2023-03-14 | - | Extra Bolagsstämma 2022 |
2023-02-03 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
2022-10-25 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
2022-07-15 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
2022-05-13 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2022-05-12 | - | Årsstämma |
2022-04-28 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
2022-02-04 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
2021-10-20 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
2021-07-16 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
2021-05-14 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2021-05-12 | - | Årsstämma |
2021-04-21 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
2021-02-04 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
2020-12-28 | - | Split NELLY 10:1 |
2020-12-16 | - | Extra Bolagsstämma 2020 |
2020-10-21 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
2020-07-15 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
2020-05-13 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2020-05-12 | - | Årsstämma |
2020-04-21 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
2020-02-05 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
2019-10-22 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
2019-05-08 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2019-05-07 | - | Årsstämma |
2019-04-17 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
2019-02-05 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
2018-10-19 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
2018-07-13 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
2018-05-23 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2018-05-22 | - | Årsstämma |
2018-04-20 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
2018-01-31 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
2017-10-18 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
2017-07-14 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
2017-05-09 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2017-05-08 | - | Årsstämma |
2017-04-19 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
2017-01-25 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
2016-10-20 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
2016-07-14 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
2016-05-24 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2016-05-23 | - | Årsstämma |
2016-04-19 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
2016-01-27 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
2015-10-21 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
2015-07-16 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
2015-05-19 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2015-05-18 | - | Årsstämma |
2015-04-21 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
2015-01-28 | - | Bokslutskommuniké 2014 |
2014-11-21 | - | Extra Bolagsstämma 2014 |
2014-10-22 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
2014-10-22 | - | Analytiker möte 2014 |
2014-07-16 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
2014-05-14 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2014-05-13 | - | Årsstämma |
2014-04-24 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
2014-02-04 | - | Bokslutskommuniké 2013 |
2013-10-21 | - | Kvartalsrapport 2013-Q3 |
2013-10-21 | - | Analytiker möte 2013 |
2013-07-17 | - | Kvartalsrapport 2013-Q2 |
2013-05-15 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2013-05-14 | - | Årsstämma |
2013-05-14 | - | Extra Bolagsstämma 2013 |
2013-04-17 | - | Kvartalsrapport 2013-Q1 |
2013-02-08 | - | Bokslutskommuniké 2012 |
2012-10-17 | - | Kvartalsrapport 2012-Q3 |
2012-10-17 | - | Analytiker möte 2012 |
2012-07-18 | - | Kvartalsrapport 2012-Q2 |
2012-05-09 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2012-05-08 | - | Årsstämma |
2012-04-18 | - | Kvartalsrapport 2012-Q1 |
2012-02-23 | - | Kapitalmarknadsdag 2012 |
2012-02-01 | - | Bokslutskommuniké 2011 |
2011-10-17 | - | Kvartalsrapport 2011-Q3 |
2011-07-18 | - | Kvartalsrapport 2011-Q2 |
2011-05-17 | - | X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK |
2011-05-16 | - | Årsstämma |
2011-04-19 | - | Kvartalsrapport 2011-Q1 |
2011-02-02 | - | Bokslutskommuniké 2010 |
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Ett starkare Nelly
Q4 2021 - Viktiga händelser
- 9% tillväxt i den nordiska kärnaffären
- Effektivare köp av marknadsföring och nya kanalinitiativ sjösatta
- Fortsatt kundtillväxt och ökat kundengagemang
- Effektiva kärnprocesser i det nya automatiserade lagret börjar ge resultat
- God lageromsättningshastighet och ett kurant lager
2021 - Viktiga händelser
- 5% tillväxt i den nordiska kärnaffären
- Väsentliga organisationsförändringar genomförda och nyckelroller i hög grad tillsatta
- Nytt automatiserat lager i drift, projektet genomfört på tid och väl under budget
- Hållbarhetsmålsättningarna för 2021 uppnådda
Q4 2021 - Kvartalet i korthet
- Nettoomsättningen ökade till 407,2 (393,8) miljoner kronor, vilket motsvarade en tillväxt på 3,4% (-1,6%)
- Bruttoresultatet ökade till 176,7 (168,3) miljoner kronor, vilket motsvarade en bruttomarginal på 43,4% (42,7%)
- Rörelseresultatet uppgick till -3,2 (0,2) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal på -0,8% (0,1%)
- Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet uppgick till -8,4 (-9,9) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till -0,47 (-0,55) kronor
Januari-december 2021 Perioden i korthet
- Nettoomsättningen ökade till 1 428,4 (1 394,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en tillväxt på 2,5% (-4,0%)
- Bruttoresultatet ökade till 638,7 (612,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en bruttomarginal på 44,7% (43,9%)
- Rörelseresultatet uppgick till -38,6 (-45,9) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal på -2,7% (-3,3%) och inkluderade lagerflyttsrelaterade kostnader om totalt 26 miljoner kronor
- Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet uppgick till -47,8 (-71,1) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till -2,65 (-4,44) kronor
Ökad tillväxt i kärnaffären
Under kvartalet växte Nellys kärnaffär, DTC i Norden, med 9 procent och våra egna varumärken ökade i andel.
Vår kund söker mode- och livsstilsinspiration för alla tillfällen, i alla våra kanaler. De senaste åren har vi utvecklat sortimentet för att bättre möta behovet av både fest- och vardagsmode. Vi utvecklar vårt erbjudande stegvis med andra produkter för att vår kund ska må bra och känna sig ”fab”, varje dag.
Vi bygger position för tillväxt
Det engagemang som vårt växande community skapar varje dag gör Nelly unikt. Vi förbättrar gradvis vårt erbjudande för att förstärka det varumärke våra 1,2 miljoner kunder älskar. Vår engagerade kund- och följarskara är basen för en framtida tillväxt med fokus på en högre köpfrekvens.
Under kvartalet ökade antalet följare i våra egna kanaler, delvis genom utveckling av närvaro på exempelvis TikTok och mer interaktivt innehåll. Vår organiska trafik växte under kvartalet framförallt drivet av försäljning via vår app. Satsningar på liveshopping bidrog också till försäljning och engagemang. I november lanserades vårt kund-community Nelly Lounge som lockat medlemmar med hög engagemangsnivå där vi nu även har en second hand-kanal där medlemmar kan köpa, sälja och byta produkter från Nelly med varandra. Vi levererar på våra hållbarhetsmål och gör verklighet av flera kundefterfrågade initiativ.
För andra kvartalet i rad ökade antalet kunder främst i Sverige och Norge. Sammantaget växer vi i våra egna kanaler i vår kärnmarknad i Norden. Utanför Norden minskar B2B-försäljningen främst då Zalando minskar sina inköp då de styr om volymerna mot en marketplace-modell som vi så långt valt att inte växla över till.
Rätt plattform för lönsam tillväxt
Under året genomförde vi en omfattande relansering av bolaget i tre delar och skapade en plattform för lönsam tillväxt.
Den första delen var att skapa en ny operationell plattform med ett nytt automatiserat lager. Detta har genomförts framgångsrikt. Vi börjar se resultat i form av lägre lagerkostnader och trimmar nu lagret för att nå målet om 35 miljoner kronor i årlig besparing och utveckla ”sista milen” samt returprocesser. Målet är att skapa en uppskattad leveransupplevelse för vår kund samtidigt som vi redan minskat miljöpåverkan och skapat kapacitet för tillväxt.
Den andra delen var att omstrukturera vår verksamhet. Under året har ca 150 medarbetare lämnat Nelly och vi har rekryterat ca 100 nya medarbetare, satt en ny organisation, byggt upp nya funktioner för sälj, marknad och dataanalys, stängt två kontor och centraliserat organisationen till Borås.
Den tredje delen var starten av re-positioneringen av varumärket Nelly med tydligt fokus på ökat kundengagemang och förstärkt köpfrekvens. Nu har vi en uppdaterad sortiments- och kanalstrategi samt datadriven analys på plats för att leverera mot målet, med ytterligare aktiviteter planerade för 2022.
Nu ändrar vi fokus från interna processer till att ge kunden vår fulla uppmärksamhet med grunden på plats för att öka försäljningen till våra kunder genom ett bredare utbud för både vardag och fest. Vi tillsammans med vår älskade Nelly community längtar nu efter ett år fullt av fest, glädje och ”fabness”, varje dag!
Kristina Lukes
VD Nelly Group AB
Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås
Webbsändning av delårsrapporten
Presentation av det fjärde kvartalet sker 4 februari kl 10 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Kristina Lukes, VD och John Afzelius, CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.
Webcast
https://financialhearings.com/event/43232
Telefonkonferens:
SE: +46 8 505 583 51
UK: +44 333 300 92 61
US: +1 646 722 49 56
Presentationsmaterialet och webcasten kommer att finnas på:
www.nellygroup.com/investerare/presentationer/
Om Nelly Group
Nelly Group driver nelly.com som är ett av Nordens starkaste modevarumärken för unga kvinnor samt nlyman.com. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom hög modegrad och digital marknadsföring. Bolaget har 1,2 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Koncernen hette tidigare Qliro Group. Nelly Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm i small cap-segmentet med kortnamnet ”NELLY”.
Denna information är sådan information som Nelly Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-02-04 08:02 CET.