Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Q2 2024 - Kvartalet i korthet
• Nettoomsättningen uppgick till 314,1 (288,6) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 8,8% (-15,0%)
• Bruttoresultatet uppgick till 171,9 (141,4) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 54,7% (49,0%)
• Rörelseresultatet uppgick till 30,5 (7,7) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 9,7% (2,7%)
• Resultatet efter skatt uppgick till 26,7 (4,5) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 0,89 (0,17) kronor
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 105,8 (76,7) miljoner kronor
• Likvida medel uppgick per den 30 juni till 219,9 (150,2) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade
H1 2024 - Första halvåret i korthet
• Nettoomsättningen uppgick till 536,3 (522,8) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 2,6% (-16,7%)
• Bruttoresultatet uppgick till 281,1 (237,2) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 52,4% (45,4%)
• Rörelseresultatet uppgick till 31,9 (-26,0) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 5,9% (-5,0%)
• Resultatet efter skatt uppgick till 24,8 (-30,3) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 0,83 (-1,36) kronor
Q2 2024 - Viktiga händelser under kvartalet
• Den 26 april informerade Nelly Group via ett pressmedelande att huvudägaren Rite Internet Ventures Holding AB (genom det helägda dotterbolaget Rite Ventures SPV AB) (”Rite Ventures”) offentliggjort att de förvärvat aktier i Nelly och ökat sitt ägande till motsvarande 30,11 procent av aktierna och rösterna och därmed passerat gränsen för budplikt.
• Den 22 maj informerade Nelly Group att bolagets oberoende budkommitté enhälligt rekommenderat aktieägarna i Nelly Group att inte acceptera budpliktserbjudandet om 17,00 kronor per aktie som lämnats av Rite Internet Ventures Holding AB den 8 maj 2024 genom det helägda dotterbolaget Rite Ventures SPV AB. Mer information om budpliktserbjudandet och budkommitténs rekommendation finns på Nelly Groups hemsida, https://www.nellygroup.com/media/pressmeddelanden.
• Den 7 juni informerade Rite Internet Ventures Holding AB att vid utgången av acceptfristen i det budpliktserbjudande som offentliggjordes den 8 maj 2024 hade ägare motsvarande cirka 3,94 procent av det totala antalet aktier och röster i Nelly Group AB accepterat budet. Rite Ventures kontrollerar därmed cirka 34,06 procent av det totala antalet utestående aktier och röster i Nelly vid kvartalets slut.
Viktiga händelser efter kvartalets slut
• Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut
Tillväxt med förbättrad lönsamhet
Vårt intensiva transformationsarbete, som fortlöper med oförminskad hastighet, bidrog till en fortsatt stark resultatförbättring i det andra kvartalet. Nettoomsättningen ökade mot föregående år och uppgick till 314,1 (288,6) miljoner kronor för kvartalet, vilket innebar en tillväxt på 8,8%. Bruttomarginalen stärktes till 54,7% (49,0%) och bidrog till ett rörelseresultat på 30,5 (7,7) miljoner kronor samt ett resultat efter skatt på 26,7 (4,5) miljoner kronor. Likvida medel uppgick i slutet av kvartalet till 219,9 (150,2) miljoner kronor. Andra kvartalets resultat visar tydligt att vi har byggt en hälsosammare kärnaffär som kan vidareutvecklas och ligga till grund för långsiktigt hållbar lönsamhet och tillväxt.
Fortsatt stora framsteg i linje med vår strategi
Vi befinner oss nu i slutet av vår- och sommarsäsongen för 2024 och kan konstatera att ytterligare förbättringar har åstadkommits på flera viktiga områden. Vi taktar mot en tydligt högre genomförsäljning av sortimentet jämfört med motsvarande säsong föregående år och har återigen ökat andelen fullprisförsäljning. Klänningar är fortsatt en viktig kategori under andra kvartalet men är nu en mindre del av sortimentet givet vår satsning på en stark position inom vardagsmode. Framför allt toppar, jeans, byxor och bad har presterat väl under den här säsongen och bidragit positivt till både nettoomsättningen och lönsamheten. Nellys egna varumärken fortsatte likt tidigare kvartal att utvecklas starkt och stod under andra kvartalet för 43,8% (41,2%) av den totala försäljningen. Även returgraden förbättrades avsevärt till 31,3% (38,0%), vilket är den lägsta nivån sedan vi började arbeta aktivt med att minska onödiga returer förra året.
I enlighet med vår strategi tog vi under kvartalet dessutom ytterligare steg i att fördjupa samarbetet med flera av våra externa varumärken, bland annat genom en exklusiv kapselkollektion framtagen av vårt designteam tillsammans med Neo Noir. Vi arrangerade också flera välbesökta evenemang i butiken på Drottninggatan i Stockholm, inte minst ett uppskattat kundevent i samarbete med ADIDAS. Dessa unika produkter och upplevelser är viktiga för Nelly-kunden och vi ser fram emot att under hösten lansera fler spännande partnerskap där även den fysiska butiken i allt större utsträckning nyttjas som mötes- och inspirationsplats för våra kunder.
Som tidigare kommunicerat, kommer arbetet med att stöpa om vårt IT-landskap vara ett viktigt fokusområde under hela 2024 och under andra kvartalet tog vi här ett första stort steg i och med att flera nya centrala system gick live. Mycket arbete återstår fortfarande inom det här området för att helt övergå till en mer flexibel och användarvänlig infrastruktur men vi är på rätt väg och håller en fortsatt hög omställningshastighet.
Under andra kvartalet bibehölls en effektiv kostnadskontroll även om vi medvetet valde att investera mer på vissa områden. Marknadsföringskostnaderna ökade mot föregående år, vilket speglar att även det här området är mitt uppe i en omställning där vi implementerar nya arbetssätt för att bland annat stärka lönsamheten i all betald annonsering. Vi kommer framåt fortsätta arbeta aktivt med att optimera effektiviteten i vår marknadsföring samtidigt som vi säkerställer en hållbar kostnadsbas.
Fokus på att skapa ett ännu attraktivare kunderbjudande
Vi har under de senaste två åren avsevärt stärkt vårt kunderbjudande, inte minst genom den sortimentsförflyttning som har genomförts. Under andra kvartalet arbetade stora delar av Nelly-teamet intensivt med att både skapa tydligare kundkommunikation och att erbjuda vår målgrupp mer unicitet, till exempel genom fördjupade samarbeten med våra externa varumärken. Den totala trafiken till vår site ökade något jämfört med motsvarande kvartal 2023 men vi mötte fortsatt utmaningar i konverteringen som minskade och därmed genererade färre ordrar än föregående år. Vi behöver därför fortsätta utveckla och ytterligare stärka kunderbjudandet under kommande kvartal för att befästa vår position, bli den givna modedestinationen för vår målgrupp och skapa mervärde för vår kund. Vi ser framåt stora möjligheter här bara i att fortsätta på inslagen väg.
Med ytterligare ett lönsamt kvartal och en första period med tillväxt i ryggen går vi nu in i andra halvåret och ser fram emot att realisera den förbättringspotential som återstår på flera områden i bolaget. Vårt fantastiska Nelly-team har redan visat vilka markanta förbättringar som kan åstadkommas när det finns en tydlig plan, ett nära samarbete mellan alla avdelningar och ett genuint engagemang för vår målgrupp. Jag kan inte nog uttrycka min tacksamhet till alla mina skickliga kollegor och naturligtvis till våra kunder som hela tiden inspirerar oss och ger oss energi att fortsätta bygga ett starkt Nelly.
Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB
Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås
Webbsändning av delårsrapporten för andra kvartalet 2024
Presentation av det andra kvartalet sker 12 juli kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.
Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2024-07-12-q2
Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte kan ställa frågor vid Q&A):
- Finland: +358 9 4245 0972
- Sweden: +46 8 525 07003
- United Kingdom: +44 20 7043 5048
- United States: +1 (774) 450-9900
Conference ID: 100415#
User ID: 42868#