Onsdag 16 Juli | 02:16:54 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-23 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-15 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-26 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2025-05-23 - Årsstämma
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 - Bokslutskommuniké 2024
2024-12-13 - X-dag bonusutdelning NELLY 0.83
2024-12-12 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-14 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2024-05-13 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-02 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 - Årsstämma
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2023-04-28 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-14 - Extra Bolagsstämma 2022
2023-02-03 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-20 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-14 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2021-05-12 - Årsstämma
2021-04-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-04 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-28 - Split NELLY 10:1
2020-12-16 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-21 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2020-05-12 - Årsstämma
2020-04-21 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-05 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-22 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-05-08 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2019-05-07 - Årsstämma
2019-04-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-05 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-19 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-23 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2018-05-22 - Årsstämma
2018-04-20 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-01-31 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-18 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-09 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2017-05-08 - Årsstämma
2017-04-19 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-01-25 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-20 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-14 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-24 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2016-05-23 - Årsstämma
2016-04-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-01-27 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-16 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-19 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2015-05-18 - Årsstämma
2015-04-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-01-28 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-21 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-22 - Analytiker möte 2014
2014-10-22 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-16 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-14 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2014-05-13 - Årsstämma
2014-04-24 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-04 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-21 - Analytiker möte 2013
2013-10-21 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-17 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-15 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2013-05-14 - Årsstämma
2013-05-14 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-04-17 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-08 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-17 - Analytiker möte 2012
2012-10-17 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-18 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-09 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2012-05-08 - Årsstämma
2012-04-18 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-23 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-02-01 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-17 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-18 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-17 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2011-05-16 - Årsstämma
2011-04-19 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-02 - Bokslutskommuniké 2010

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Nelly Group är verksamt inom detaljhandelsbranschen. Bolaget erbjuder ett sortiment av kläder och accessoarer till huvudsakligen unga kvinnor i Norden. Kärnan är det egna varumärket som säljs i kombination med en portfölj av externa varumärken. Nelly säljer direkt till sin målgrupp via digitala kanaler, främst via bolagets egna hemsida. Bolaget grundades 2004 och verksamheten drivs från Borås.
2025-07-15 08:00:00

Q2 2025 - Kvartalet i korthet
Nettoomsättningen uppgick till 361,7 (314,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 15,1% (8,8%)
Bruttoresultatet uppgick till 196,9 (171,9) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 54,5% (54,7%)
Rörelseresultatet uppgick till 55,4 (30,5) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 15,3% (9,7%)
Resultatet efter skatt uppgick till 52,4 (26,7) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 1,75 (0,89) kronor
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 104,1 (105,8) miljoner kronor
Likvida medel uppgick per den 30 juni till 259,6 (189,9) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade

H1 2025 - Första halvåret i korthet
Nettoomsättningen uppgick till 609,4 (536,3) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 13,6% (2,6%)
Bruttoresultatet uppgick till 324,8 (281,1) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 53,3% (52,4%)
Rörelseresultatet uppgick till 75,3 (31,9) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 12,4% (5,9%)
Resultatet efter skatt uppgick till 68,8 (24,8) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 2,29 (0,83) kronor
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 90,9 (101,2) miljoner kronor

Viktiga händelser under kvartalet
Inga väsentliga händelser har rapporterats under kvartalet

Viktiga händelser efter kvartalets slut
Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut

Ökad tillväxt och stärkt lönsamhet under andra kvartalet
Under det andra kvartalet uppvisade Nelly både starkare tillväxt och förbättrad lönsamhet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Nettoomsättningen ökade med 15,1% (8,8%) och uppgick till 361,7 (314,1) miljoner kronor. Rörelseresultatet stärktes till 55,4 (30,5) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal på 15,3% (9,7%). Den positiva utvecklingen återspeglades även i halvårsresultatet där nettoomsättningen växte med 13,6% (2,6%) och rörelseresultatet ökade till 75,3 (31,9) miljoner kronor.

Växande kundbas genom rätt sortiment och marknadsföring
Den gynnsamma utveckling vi sett i kundbasen under de senaste kvartalen bibehölls. Onlinetrafiken ökade med 8,5% mot föregående år och antalet ordrar växte med 14,3%. En fortsatt stark nykundsrekrytering i kombination med förbättrad återköpsfrekvens resulterade i att antalet aktiva kunder växte för tredje kvartalet i rad. Detta bekräftar att kunderbjudandet är attraktivt och att en mer effektiv marknadsföring gett resultat.

Vår- och sommarsortimentet 2025 har presterat väl med förbättringar på flera områden, särskilt under andra kvartalet. Prioriterade kategorier som jeans, toppar och stickat stod för en betydande del av tillväxten, och returgraden minskade återigen jämfört med föregående år till 28,4% (31,3%) till följd av den tvärfunktionella returstrategi vi fortsatt implementerar. Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken ökade till 54,8% (43,8%), samtidigt som vi drev stark tillväxt på många externa varumärken. Det är värt att belysa att sambandet som historiskt funnits mellan ökad försäljning av egna varumärken och en stärkt bruttomarginal inte var lika tydligt under andra kvartalet. Detta berodde främst på ett medvetet beslut att behålla en attraktiv och dynamisk prissättning gentemot kunderna trots högre produktionskostnader framför allt i Turkiet och en höjd kvalitetsnivå på flera av våra bästsäljare. Bruttomarginalen minskade därför något under andra kvartalet till 54,5% (54,7%).

Ett starkt sortiment och en växande kundbas möjliggjorde även ytterligare förbättringar i vår kundkommunikation under andra kvartalet. Marknadsföringskostnaderna som andel av nettoomsättningen minskade till 10,0% (13,0%) och lönsamheten per order förbättrades jämfört med föregående år. Vi satsade ännu mer på de sociala kanalerna för att stärka Nellys varumärke och bygga långsiktig kundlojalitet. En större andel av den totala annonsbudgeten tilldelades dessa kanaler och vi skapade mer organiskt innehåll för att kontinuerligt driva engagemang och trafik.

Fortsatt fokus på att skapa en differentierad kundupplevelse
Den positiva kundrespons vi fått är glädjande och ger oss tillförsikt att vi ska fortsätta skapa ett ännu mer differentierat och attraktivt erbjudande. Trots den starka tillväxt som redan uppnåtts inom Nellys egna varumärken finns fortfarande stor potential att ta position på fler kategorier och därmed även utöka snittkundkorgen. Samtidigt fortlöper förädlingen av den externa varumärkesportföljen och framåt lanseras flera nya samarbeten med välkända internationella aktörer. Utöver dessa initiativ tillkännagav vi i slutet av andra kvartalet att butikskonceptet som varit så framgångsrikt i Stockholm, under hösten utvidgas till Danmark med en flaggskeppsbutik på Strøget, Köpenhamns mest trafikerade shoppinggata. Det är en spännande höst som väntar oss.

Som alltid vill jag avsluta med ett varmt tack – till alla fantastiska kunder, både nya och återkommande, och så klart till hela Nelly-teamet. Jag slutar aldrig imponeras av den kreativitet, talang och hängivenhet jag dagligen omges av, och jag är stolt över allt vi har åstadkommit tillsammans.

Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB

Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås

Webbsändning av delårsrapporten
Presentation av det andra kvartalet sker 15 juli kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.

Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2025-07-15-q2
 
Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte får ställa frågor vid Q&A):

Finland: +358 9 4245 0972
Sweden: +46 8 525 07003
United Kingdom: +44 20 7043 5048
United States: +1 (774) 450-9900
 
Conference ID: 5001912#
User ID: 85201#