Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Q3 2024 - Kvartalet i korthet
•Nettoomsättningen uppgick till 239,6 (236,4) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 1,4% (-16,9%)
•Bruttoresultatet uppgick till 130,7 (119,8) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 54,5% (50,7%)
•Rörelseresultatet uppgick till 25,1 (12,8) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 10,5% (5,4%)
•Resultatet efter skatt uppgick till 22,3 (9,1) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 0,74 (0,30) kronor
•Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -18,5 (-13,9) miljoner kronor
•Likvida medel uppgick per den 30 september till 190,4 (120,4) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade
9M 2024 - Första nio månaderna i korthet
•Nettoomsättningen uppgick till 775,9 (759,2) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 2,2% (-16,7%)
•Bruttoresultatet uppgick till 411,7 (357,0) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 53,1% (47,0%)
•Rörelseresultatet uppgick till 57,0 (-13,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 7,3% (-1,7%)
•Resultatet efter skatt uppgick till 47,1 (-21,2) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 1,57 (-0,85) kronor
Viktiga händelser under kvartalet
•Inga väsentliga händelser har rapporterats under kvartalet
Viktiga händelser efter kvartalets slut
•Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut
Fortsatt stora framsteg på vägen mot en hälsosam affär
Under det tredje kvartalet levererade vi ytterligare förbättringar på flera av de områden som är avgörande för en hälsosam affär. Bruttomarginalen stärktes till 54,5% (50,7%) och returgraden minskade till 27,1% (34,3%). Nettoomsättningen ökade med 1,4% (-16,9%) och uppgick för kvartalet till 239,6 (236,4) miljoner kronor. Med denna fortsatt positiva utveckling som grund uppnåddes ett rörelseresultat på 25,1 (12,8) miljoner kronor och en rörelsemarginal på 10,5% (5,4%). Resultatet efter skatt uppgick för tredje kvartalet till 22,3 (9,1) miljoner kronor.
Inom sortimentsstrategin fortsatte utvecklingen också i rätt riktning. Variantsbredden minskade ytterligare jämfört med föregående år, snittkvantiteterna på våra toppsäljare ökade, och vi uppnådde en högre genomförsäljning av vår- och sommarsortimentet än tidigare år. Flera av de kategorier som är avgörande för ett starkt vardagsmode växte markant och tog en större andel av försäljningen. Vår position stärktes framför allt inom jeans, toppar, sneakers och stickat som startat bra inför hösten.
Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken fortsatte växa och uppnådde under tredje kvartalet 45,2% (39,4%). Sortimentet presterade väl under den här perioden med både en ökad andel fullprisförsäljning och en lägre snittrabatt mot föregående år. Dock påverkades den totala försäljningen både av att vi tidvis sålde slut på flera av våra mest populära produkter och att den vädermässigt sena höststarten resulterade i en förskjuten efterfrågan på framför allt jackor och stövlar.
Stärkta förutsättningar för tillväxt
Som tidigare kommunicerat, har vi under det här året arbetat intensivt med att förbättra lönsamheten i all betald marknadsföring och här syns nu glädjande tecken på att det ger effekt. Visserligen ökade våra marknadsföringskostnader som andel av nettoomsättningen under kvartalet till 9,9% (8,9%) men försäljningen drevs samtidigt med en lägre snittrabatt och lönsamheten per order växte jämfört med föregående år.
Vi satsar nu ytterligare på att stärka den organiska trafiken, inte minst via kanaler som TikTok där en högre intensitet gett god effekt. Övergripande uppnåddes under kvartalet en något ökad trafik jämfört med föregående år, dock fortsatt med en lägre konvertering i ett återhållsamt marknadsklimat där vi fokuserat mindre på rabattdriven försäljning och periodvis stått tomma på flera bästsäljare. Här finns framåt tydlig potential att förbättra konverteringen både genom att säkra lagerdjup på våra viktigaste produkter samt att fortsätta optimera de nya IT-system som gick live i slutet av andra kvartalet.
Under 2024 har vi hittills lanserat flera nya externa varumärken och släppt unika produkter tillsammans med bland annat Neo Noir och True Religion. Det finns ett stort och ökande intresse från både befintliga och nya externa varumärken att fördjupa samarbetet med oss, inte minst genom att synas och möta Nelly-kunden i vår flaggskeppsbutik i Stockholm som nu varit öppen i ett år. Kundintresset har fortsatt varit högt för butiken som levererade sitt starkaste resultat hittills under tredje kvartalet. Vi ser framåt stor potential i att kontinuerligt kunna erbjuda Nelly-kunden fler exklusiva produkter och upplevelser på det här sättet, både online och i fysisk butik.
Fokus på ett viktigt fjärde kvartal
Det är ett spännande fjärde kvartal som nu börjat med stundande julhandel och en festsäsong där Nelly fortsatt har en stark position som given modedestination. Vi kommer självklart även under den här perioden fortsätta driva en rad långsiktiga förbättringar för att ytterligare stärka affären framåt samtidigt som vi fokuserar på att leverera en enastående kundupplevelse under årets sista viktiga månader. Jag vill återigen ta detta tillfälle i akt att tacka våra underbara kunder som följt med oss på den här resan, samt så klart alla mina kollegor som outtröttligt fortsätter bygga ett hälsosamt och starkt Nelly.
Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB
Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås
Webbsändning av delårsrapporten för tredje kvartalet 2024
Presentation av det tredje kvartalet sker 25 oktober kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.
Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2024-10-25-q3
Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte kan ställa frågor vid Q&A):
- Finland: +358 9 4245 0972
- Sweden: +46 8 525 07003
- United Kingdom: +44 20 7043 5048
- United States: +1 (774) 450-9900
Conference ID: 100431#
User ID: 20537#