Fredag 27 December | 20:29:11 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-05-23 N/A Årsstämma
2025-04-24 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-12-13 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.83 SEK
2024-12-13 - X-dag bonusutdelning NELLY 0.83
2024-12-12 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-14 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2024-05-13 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-02 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 - Årsstämma
2023-05-19 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2023-04-28 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-14 - Extra Bolagsstämma 2022
2023-02-03 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-20 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-14 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2021-05-12 - Årsstämma
2021-04-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-04 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-28 - Split NELLY 10:1
2020-12-16 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-21 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2020-05-12 - Årsstämma
2020-04-21 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-05 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-22 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-05-08 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2019-05-07 - Årsstämma
2019-04-17 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-05 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-19 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-23 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2018-05-22 - Årsstämma
2018-04-20 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-01-31 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-18 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-09 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2017-05-08 - Årsstämma
2017-04-19 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-01-25 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-20 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-14 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-24 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2016-05-23 - Årsstämma
2016-04-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-01-27 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-16 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-19 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2015-05-18 - Årsstämma
2015-04-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-01-28 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-21 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-22 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-22 - Analytiker möte 2014
2014-07-16 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-14 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2014-05-13 - Årsstämma
2014-04-24 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-04 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-21 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-21 - Analytiker möte 2013
2013-07-17 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-15 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2013-05-14 - Årsstämma
2013-05-14 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-04-17 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-08 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-17 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-10-17 - Analytiker möte 2012
2012-07-18 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-09 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2012-05-08 - Årsstämma
2012-04-18 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-23 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-02-01 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-17 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-18 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-17 - X-dag ordinarie utdelning NELLY 0.00 SEK
2011-05-16 - Årsstämma
2011-04-19 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-02 - Bokslutskommuniké 2010

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Nelly Group är verksamt inom detaljhandelsbranschen. Bolaget erbjuder ett brett sortiment av kläder och accessoarer till huvudsakligen unga kvinnor i Norden. Kärnan är det egna varumärket Nelly som säljs i kombination med en välkomponerad portfölj av externa varumärken. Nelly säljer direkt till sin målgrupp via digitala kanaler, främst Nelly.com. Bolagets verksamhet drivs från Borås.
2024-10-25 08:00:00

Q3 2024 - Kvartalet i korthet
•Nettoomsättningen uppgick till 239,6 (236,4) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 1,4% (-16,9%)
•Bruttoresultatet uppgick till 130,7 (119,8) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 54,5% (50,7%)
•Rörelseresultatet uppgick till 25,1 (12,8) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 10,5% (5,4%)
•Resultatet efter skatt uppgick till 22,3 (9,1) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 0,74 (0,30) kronor
•Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -18,5 (-13,9) miljoner kronor
•Likvida medel uppgick per den 30 september till 190,4 (120,4) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade

9M 2024 - Första nio månaderna i korthet
•Nettoomsättningen uppgick till 775,9 (759,2) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 2,2% (-16,7%)
•Bruttoresultatet uppgick till 411,7 (357,0) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 53,1% (47,0%)
•Rörelseresultatet uppgick till 57,0 (-13,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 7,3% (-1,7%)
•Resultatet efter skatt uppgick till 47,1 (-21,2) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 1,57 (-0,85) kronor

Viktiga händelser under kvartalet
•Inga väsentliga händelser har rapporterats under kvartalet

Viktiga händelser efter kvartalets slut
•Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut

Fortsatt stora framsteg på vägen mot en hälsosam affär
Under det tredje kvartalet levererade vi ytterligare förbättringar på flera av de områden som är avgörande för en hälsosam affär. Bruttomarginalen stärktes till 54,5% (50,7%) och returgraden minskade till 27,1% (34,3%). Nettoomsättningen ökade med 1,4% (-16,9%) och uppgick för kvartalet till 239,6 (236,4) miljoner kronor. Med denna fortsatt positiva utveckling som grund uppnåddes ett rörelseresultat på 25,1 (12,8) miljoner kronor och en rörelsemarginal på 10,5% (5,4%). Resultatet efter skatt uppgick för tredje kvartalet till 22,3 (9,1) miljoner kronor.

Inom sortimentsstrategin fortsatte utvecklingen också i rätt riktning. Variantsbredden minskade ytterligare jämfört med föregående år, snittkvantiteterna på våra toppsäljare ökade, och vi uppnådde en högre genomförsäljning av vår- och sommarsortimentet än tidigare år. Flera av de kategorier som är avgörande för ett starkt vardagsmode växte markant och tog en större andel av försäljningen. Vår position stärktes framför allt inom jeans, toppar, sneakers och stickat som startat bra inför hösten.

Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken fortsatte växa och uppnådde under tredje kvartalet 45,2% (39,4%). Sortimentet presterade väl under den här perioden med både en ökad andel fullprisförsäljning och en lägre snittrabatt mot föregående år. Dock påverkades den totala försäljningen både av att vi tidvis sålde slut på flera av våra mest populära produkter och att den vädermässigt sena höststarten resulterade i en förskjuten efterfrågan på framför allt jackor och stövlar.

Stärkta förutsättningar för tillväxt
Som tidigare kommunicerat, har vi under det här året arbetat intensivt med att förbättra lönsamheten i all betald marknadsföring och här syns nu glädjande tecken på att det ger effekt. Visserligen ökade våra marknadsföringskostnader som andel av nettoomsättningen under kvartalet till 9,9% (8,9%) men försäljningen drevs samtidigt med en lägre snittrabatt och lönsamheten per order växte jämfört med föregående år.

Vi satsar nu ytterligare på att stärka den organiska trafiken, inte minst via kanaler som TikTok där en högre intensitet gett god effekt. Övergripande uppnåddes under kvartalet en något ökad trafik jämfört med föregående år, dock fortsatt med en lägre konvertering i ett återhållsamt marknadsklimat där vi fokuserat mindre på rabattdriven försäljning och periodvis stått tomma på flera bästsäljare. Här finns framåt tydlig potential att förbättra konverteringen både genom att säkra lagerdjup på våra viktigaste produkter samt att fortsätta optimera de nya IT-system som gick live i slutet av andra kvartalet.

Under 2024 har vi hittills lanserat flera nya externa varumärken och släppt unika produkter tillsammans med bland annat Neo Noir och True Religion. Det finns ett stort och ökande intresse från både befintliga och nya externa varumärken att fördjupa samarbetet med oss, inte minst genom att synas och möta Nelly-kunden i vår flaggskeppsbutik i Stockholm som nu varit öppen i ett år. Kundintresset har fortsatt varit högt för butiken som levererade sitt starkaste resultat hittills under tredje kvartalet. Vi ser framåt stor potential i att kontinuerligt kunna erbjuda Nelly-kunden fler exklusiva produkter och upplevelser på det här sättet, både online och i fysisk butik.

Fokus på ett viktigt fjärde kvartal
Det är ett spännande fjärde kvartal som nu börjat med stundande julhandel och en festsäsong där Nelly fortsatt har en stark position som given modedestination. Vi kommer självklart även under den här perioden fortsätta driva en rad långsiktiga förbättringar för att ytterligare stärka affären framåt samtidigt som vi fokuserar på att leverera en enastående kundupplevelse under årets sista viktiga månader. Jag vill återigen ta detta tillfälle i akt att tacka våra underbara kunder som följt med oss på den här resan, samt så klart alla mina kollegor som outtröttligt fortsätter bygga ett hälsosamt och starkt Nelly.

Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB

Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås

Webbsändning av delårsrapporten för tredje kvartalet 2024
Presentation av det tredje kvartalet sker 25 oktober kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.

Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2024-10-25-q3
Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte kan ställa frågor vid Q&A):

  • Finland: +358 9 4245 0972
  • Sweden: +46 8 525 07003
  • United Kingdom: +44 20 7043 5048
  • United States: +1 (774) 450-9900

Conference ID: 100431#
User ID: 20537#