Söndag 24 Augusti | 02:34:19 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-11-20 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-21 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-24 - Årsstämma
2025-05-28 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2025-05-22 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-16 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-20 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-21 - Bokslutskommuniké 2023
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2023-05-24 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-24 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-10-14 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2022-05-25 - Årsstämma
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-25 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2020-05-28 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2020-05-27 - Årsstämma
2020-03-04 - Bokslutskommuniké 2020
2019-11-28 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2019-08-29 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-06-12 - Årsstämma
2019-05-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-05-10 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2019-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2018-08-31 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-07-16 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-05-29 - Årsstämma
2018-05-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-05-18 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2017-11-29 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2017-10-20 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2017-10-19 - Årsstämma
2017-09-29 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-06-30 - Bokslutskommuniké 2017
2017-05-30 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-03-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2016-12-16 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-10-22 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2016-09-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-09-20 - Årsstämma
2016-06-30 - Bokslutskommuniké 2016
2016-03-31 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2015-12-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-10-23 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2015-10-21 - Årsstämma
2015-09-25 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-06-26 - Bokslutskommuniké 2015
2015-03-27 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2014-12-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2014-10-23 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2014-10-22 - Årsstämma
2014-09-26 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-06-27 - Bokslutskommuniké 2014
2014-03-28 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2013-12-17 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-10-10 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2013-10-09 - Årsstämma
2013-09-27 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-06-28 - Bokslutskommuniké 2013
2013-03-27 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2012-12-14 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2012-10-05 - Årsstämma
2012-09-28 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2012-06-28 - Bokslutskommuniké 2012
2012-03-30 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2011-12-16 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-10-14 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-10-05 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2011-10-04 - Årsstämma
2011-09-30 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-06-30 - Bokslutskommuniké 2011
2011-03-31 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2010-10-08 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Northbaze Group är ett teknikbolag. Bolaget utvecklar och säljer i huvudsak mobila tillbehör under egna varumärken, men även under kunders egna märken. Utöver mobila tillbehör tillhandahåller bolaget produkter inom bland annat ljud och IT. Utöver verksamheten med de egna varumärkena JAYS, Copter, Kavaj och Krusell drivs en förvärvsdriven strategi där bolaget förvärvar nya bolag till gruppen. Northbaze Group grundades 2006 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-08-21 08:30:00
  • Rörelseresultatet (EBITDA) under perioden april - juni uppgick till 2,3 MSEK (5,3 MSEK). Under perioden har EBITDA påverkats positivt av en engångspost på 2,9 MSEK förknippat med avslutandet av konkursen i HAJP AB. Föregående år påverkades EBITDA positivt av post av engångskaraktär med 9,9 MSEK. Adiantes har haft en svaragare försäljning vilket påverkar negativt. Kassaflödet från den löpande verksamheten visar en förbättring under andra kvartalet.
  • Kassaflödet för perioden april - juni hamnar på 14,8 MSEK (12,1 MSEK). Det positiva kassaflödet är främst en effekt av säsongsbetonade förändringar i rörelsekapitalet i främst Enter Sales & Distribution AB.
  • Bruttomarginalen i andra kvartalet sjunker jämfört med förra året, 18 % (44 %). Både Adiantes och Copter redovisar fortsatt stabila marginaler. Lowwi och Enter Sales & Distribution, som är verksamma inom distribution och B2C-försäljning av externa varumärken samt hårdvara, har lägre marginalnivåer och står för ca 80 % (ca 40 %) av kvartalets försäljning. Den förändrade försäljningsmixen förklarar den lägre bruttovinsten jämfört med motsvarande period förra året.
  • Besparingsprogrammet som infördes 2024 fortsätter enligt plan men kommer inte ge full effekt förrän under hösten 2025.
  • I slutet på mars inleddes företagsrekonstuktion av dotterföretaget Lowwi AB. Vid rapportens avlämnande är rekonstruktionen pågående och företagsledningen kan inte bedöma vilken effekt rekonstruktionen kan ha på företagets tillgångar och skulder. Poster i balansräkningen är upptagna till bokfört värde per 2025-06-30. Rekonstruktionen är förlängd tom 2025-09-30.
  • Copter AB har haft en stabil omsättning om än något lägre än jämfört med föregående år. Marknaden för smartphones har fortsatt vara svag, vilket påverkar efterfrågan på bolaget produkter. Bolaget har stärkt sin position genom att knyta till sig flera nya kunder. Dessa kunder är en kombination av OEM-tillverkning och försäljning till ledande återförsäljare i Norden. Vi förväntar oss att dessa samarbeten kommer att bidra positivt under resten av 2025. Fokus framåt ligger på att ytterligare bredda kundbasen och aktivera Copter-produkter inom andra koncernbolag, som Skalhuset.
  • Lowwi AB har påverkats av rekonstruktionsprocessen under andra kvartalet. Arbetet med att skapa hållbar lönsamhet igenom en mer kostnadseffektiv verksamhet pågår och lönsamheten har förbättrats under andra kvartalet jämfört med första kvartalet. Världsläget och varmt väder i juni dämpad efterfrågan hos konsumenterna, vilket påverkatde omsättningen i kvartalet negativt. Vi ser fortsatt potential i att effektivisera marknadsföringen och hitta nya intäktsströmmar.
  • Adiantes upplever en minskad omsättning jämfört med föregående år, delvis på grund av lägre efterfrågan från nyckelkunder och en utmanande marknad. Parallellt med fortsatt investering i infrastruktur och produktionsförbättringar har bolaget anpassat produktionskapaciteten för att bättre spegla rådande efterfrågan, vilket sammantaget skapar förutsättningar för långsiktig effektivitet och tillväxt. Adiantes har lämnat in sin Communication on Progress (CoP) för 2025 till FN:s Global Compact, vilket bekräftar fortsatt arbete inom mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljöansvar och antikorruption. Även rapporten 2025 Moving Forward Faster har insänts, med fokus på jämställdhet och levnadslön – två nyckelområden i bolagets strategi för en mer hållbar och transparent leverantörskedja. Dessa initiativ stärker varumärket, minskar affärsrisker och skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet i en marknad med ökande krav på ansvarstagande produktion.
  • Enter Sales & Distribution AB har lägre omsättning andra kvartalet än jämfört med föregående år, men genom kostnadseffektiviseringar är resultatet bättre. Bolagets affärsmodell möjliggör skalbarhet och flexibilitet och bolaget kan genom dess effektiva organisation anpassa sig till marknadsförutsättningarna löpande. Distributionsbranschen har låga marginaler, men med ökade försäljningsvolymer finns goda förutsättningar för lönsamhet. Med långvariga och goda kundrelationer är bolaget väl positionerat för att växa lönsamhet över tid och bidra till att stärka koncernens marknadsnärvaro.