2024-07-15 08:00:00

Finansiell utveckling under april-juni
• Försäljningen uppgick till 1 012 (1 078) MSEK. Rensat för förvärv och valutaeffekter var den organiska tillväxten -10%.
• Rörelseresultatet uppgick till 99 (106) MSEK. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 97 (107) MSEK, rensat för omvärderingar av rörelsetillgångar och -skulder i utländska valutor.
• Rörelsemarginalen uppgick till 9,8% (9,8%). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 9,6% (10,0%), rensat för valutaomvärderingarna.
• Resultatet efter finansnetto uppgick till 86 (96) MSEK.
• Resultatet efter skatt uppgick till 68 (79) MSEK, vilket motsvarar 2,34 (2,73) SEK/aktie.
• Justerat för förvärvsrelaterade utbetalningar under kvartalet var det operativa kassaflödet efter investeringar 154 (28) MSEK. Det totala kassaflödet efter investeringar, inkluderat förvärv, uppgick till 137 (-2) MSEK, vilket motsvarar 4,73 (-0,07) SEK/aktie.

Finansiell utveckling under januari-juni
• Försäljningen uppgick till 2 067 (2 129) MSEK. Rensat för förvärv och valutaeffekter var den organiska tillväxten -7%.
• Rörelseresultatet uppgick till 190 (218) MSEK. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 189 (214) MSEK, rensat för omvärderingar av rörelsetillgångar och -skulder i utländska valutor.
• Rörelsemarginalen uppgick till 9,2% (10,2%). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 9,2% (10,1%), rensat för valutaomvärderingarna.
• Resultatet efter finansnetto uppgick till 164 (200) MSEK.
• Resultatet efter skatt uppgick till 132 (164) MSEK, vilket motsvarar 4,54 (5,65) SEK/aktie.
• Justerat för förvärvsrelaterade utbetalningar under perioden var det operativa kassaflödet efter investeringar 238 (100) MSEK. Det totala kassaflödet efter investeringar, inkluderat förvärv, uppgick till 221 (47) MSEK, vilket motsvarar 7,63 (1,62) SEK/aktie.

Vd-kommentar –Vi ser fortsatt stark tillväxt framåt även om denna försenats något mot vad våra kunder signalerat för. Vår långsiktiga plan ligger fast och vi fortsätter att expandera för den tillväxt vi ser framför oss.

Det andra kvartalet utvecklades i likhet med årets första kvartal. Vi nådde en försäljning om 1 012 MSEK för Q2, vilket var under våra förväntningar och något lägre än vi guidat för. Efterfrågan fortsätter att påverkas både av den svagare konjunkturen, som har inneburit temporära förskjutningar av projekt från våra kunder, och lageranpassningar i kundledet. Vi ser fortsatt stark tillväxt framåt även om denna försenats något mot vad våra kunder förväntat sig och signalerat för. Vår långsiktiga plan ligger fortsatt fast och vi fortsätter att expandera för den tillväxt vi ser framför oss.

I andra kvartalet uppnåddes en underliggande rörelsemarginal om 9,6%. Även om vi har högre ambitioner för vår rörelsemarginal ser vi det som en styrka att vi fortsätter att stärka vår rörelsemarginal från de senaste kvartalen och trots att vi inte får ut den volym vi planerat för. Tillväxt ger lönsamhet och när den tillväxt som våra kunder signalerat och lagt orders för skjuts upp har det naturligen en påverkan på lönsamheten då våra fabriker är bemannade och resurssatta utifrån en annan volym. Vi arbetar kontinuerligt med effektiviseringar och ser att det finns fortsatt potential. När volymerna från våra kunder ökar igen kommer även det att ge effekt i stärkt lönsamhet.

Det starka kassaflödet fortsatte även i Q2 och operativt kassaflöde uppgick till 154 MSEK. Detta var i linje med våra planer och följer av en god lönsamhet samt en minskning av de överlager som byggdes upp under bristsituationen.

Vi tror på en successiv förstärkning mot slutet av året och bedömer att omsättningen för helåret 2024 landar i intervallet 4,1-4,4 miljarder SEK med en rörelsemarginal i intervallet 9,5-10,5%.” säger Johannes Lind-Widestam, vd och koncernchef.

NOTEs delårsrapport för Q2 2024 finns från och med idag tillgänglig i pdf-format på hemsidan, www.note-ems.com, och bifogas detta pressmeddelande. Idag klockan 10.00 CET anordnar NOTE en telefonkonferens för analytiker, media och investerare där vd och koncernchef Johannes Lind-Widestam presenterar rapporten. Delårsrapporten för januari-september presenteras den 14 oktober.