2024-08-19 07:30:00

Andra kvartalet (april–juni 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 9,6 procent till 790,8 MSEK (721,5),
    varav organisk tillväxt för likvärdiga enheter uppgick till 2,8 procent.
  • EBITA ökade med 5,0 procent till 94,3 MSEK (89,8) och
    EBITA-marginalen uppgick till 11,9 procent (12,4).
  • EBIT ökade med 5,4 procent och uppgick till 79,8 MSEK (75,7).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -3,0 MSEK (14,5).
  • Vid årsstämman 2024 valdes Mikael Ericson till ny styrelseordförande,
    därutöver har Jonas Söderkvist rekryterats som ny CFO och medlem av
    koncernledningen och tillträder sin roll under slutet av augusti 2024.

Perioden (januari–juni 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 11,1 procent till 1 455,7 MSEK (1 310,7),
    varav organisk tillväxt för likvärdiga enheter uppgick till 0,4 procent.
  • EBITA ökade med 10,1 procent till 150,0 MSEK (136,3) och
    EBITA-marginalen uppgick till 10,3 procent (10,4).
  • EBIT ökade med 10,4 procent och uppgick till 121,3 MSEK (109,8).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 36,5 MSEK (68,6).
  • Tilläggsförvärven OVKservice Syd AB samt Persiennteamet i Stockholm AB förvärvades med en samlad årsomsättning om cirka 17 MSEK.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Uppdaterade finansiella mål avseende tillväxt och lönsamhet har antagits för att reflektera Novedos affärsplan för 2024–2028.
  • Novedo har för avsikt att kalla till extra bolagsstämma i syfte att genomföra ett konvertibelprogram med en förväntad volym om 300–500 MSEK. Innestående tilläggsköpeskillingar om cirka 150 MSEK avses återinvesteras i konvertibler av berörda entreprenörer.

Per-Johan Dahlgren, VD & koncernchef, kommenterar på första halvåret 2024:
Novedos tillväxt och resultat fortsätter att visa på stabilitet och positiv utveckling och överlag har Novedo en god konkurrenskraft och ett gott orderläge inom de tre affärssegmentens något varierande marknadsklimat.

Novedos nettoomsättning ökade med 11,1 procent, varav 0,4 procent utgjordes av organisk tillväxt för likvärdiga enheter, under första halvårsperioden 2024 och ökade till 2 853,2 MSEK för R12 månader vid periodens utgång. Omsättningen inom segmentet Infrastruktur har haft stark tillväxt under halvårsperioden, framförallt under andra kvartalet, såväl till följd av förvärv som stark organisk tillväxt vilket bland annat följer av en ökande efterfrågan inom utbyggnad, renovering och redundans av infrastruktur såsom transport, el- och fibernät samt vatten och avlopp. Omsättningen inom Installation & Tjänster visar på stabil volym vilket följer av en god efterfrågan inom fastighetsservice och -underhåll samt energirelaterade uppdrag, samtidigt som den svagare byggkonjunkturen dämpat omsättningen från nyproduktionsprojekt. Omsättningen inom segmentet Industri ökade under halvårsperioden, trots starka jämförelsetal, där motsvarande period förra året var positivt påverkat av globala störningar i leverantörskedjan.

EBITA ökade med 10,1 procent för första halvåret och ökade till 286,0 MSEK för R12 månader och EBITA-marginalen för samma period uppgick till 10,0 procent, vilket är i nivå med Novedos finansiella mål.

Det finns en fortsatt geopolitisk osäkerhet i vår omvärld och utmanade marknadsklimat även för 2024. Novedo ser dock överlag ett stabilt orderläge inom samtliga segment. Våra uppdaterade finansiella mål avseende tillväxt och lönsamhet visar vår ambition att fortsätta växa tvåsiffrigt med god lönsamhet.