2024-08-18 19:25:00

Novedo Holding AB (publ) (”Novedo” eller ”Bolaget”) har idag antagit uppdaterade finansiella mål för att reflektera Novedos målsättning under perioden 2024–2028 med avseende på tillväxt och lönsamhet. Styrelsen har som ambition att under perioden minska Novedos skuldsättning, men befintligt skuldsättningsmål kvarstår tillsvidare.

Novedo har visat på en stabil tillväxt och utveckling sedan bolaget grundades och Bolagets nettoomsättning närmade sig tre miljarder kronor för helåret 2023. I syfte att återspegla Bolagets affärsplan för den kommande femårsperioden, 2024–2028, med avseende på tillväxt och lönsamhet har Novedos styrelse idag antagit uppdaterade finansiella mål. Styrelsen har som ambition att under perioden minska Novedos skuldsättning, men befintligt skuldsättningsmål kvarstår tillsvidare.

Uppdaterade finansiella mål
Tillväxt: >30 procent genomsnittlig nettoomsättningstillväxt per år kommande femårsperiod, varav organisk tillväxt i linje med marknadstillväxten på relevanta marknader (Befintligt mål: >50 procent årlig omsättningstillväxt 2022–2024, inkluderat 3 procent organisk tillväxt på medellång sikt).
Lönsamhet: >10 procent justerad EBITA-marginal på medellång sikt. (Befintligt mål: >10 procent årlig EBITA-marginal på medellång sikt).

Befintligt skuldsättningsmål
Kapitalstruktur: <3,5 ggr räntebärande nettoskuld / EBITDA (proforma).