Torsdag 26 December | 18:03:19 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2026-02-12 N/A Bokslutskommuniké 2025
2025-11-11 N/A Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-12 N/A Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 N/A Årsstämma
2025-05-08 N/A Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 N/A Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2024-05-23 - Årsstämma
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2023-05-25 - Årsstämma
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2022-05-25 - Årsstämma
2022-05-25 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-17 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-25 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2021-05-25 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-09-10 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2020-09-09 - Årsstämma
2020-06-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-05-14 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-03-27 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2019-12-30 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-11-06 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-09-27 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2019-09-26 - Årsstämma
2019-09-26 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-07-12 - Bokslutskommuniké 2019
2019-03-01 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-09-25 - Årsstämma
2018-09-05 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2018-08-31 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-06-08 - Bokslutskommuniké 2018
2018-03-02 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2017-12-01 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-09-26 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2017-09-25 - Årsstämma
2017-09-01 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-06-08 - Bokslutskommuniké 2017
2017-03-03 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2016-12-02 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-11-21 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-09-27 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2016-09-26 - Årsstämma
2016-09-02 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-06-03 - Bokslutskommuniké 2016
2016-03-03 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2015-12-03 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-09-29 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2015-09-28 - Årsstämma
2015-09-03 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-06-04 - Bokslutskommuniké 2015
2015-03-05 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2014-12-04 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2014-09-30 - X-dag ordinarie utdelning
2014-09-29 - Årsstämma
2014-09-05 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-06-05 - Bokslutskommuniké 2014
2014-03-06 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2013-12-05 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-10-01 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2013-09-06 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-06-07 - Bokslutskommuniké 2013
2013-03-13 - 15-7 2013
2013-03-01 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-12-06 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-09-25 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2012-09-24 - Årsstämma
2012-09-06 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-06-14 - Bokslutskommuniké 2011
2012-03-08 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-12-08 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-10-03 - X-dag ordinarie utdelning VIVE 0.00 SEK
2011-09-30 - Årsstämma
2011-09-08 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-06-10 - Bokslutskommuniké 2010
2010-12-09 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-09-24 - Årsstämma
2010-09-09 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2009-12-10 - Kvartalsrapport 2009-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHälsovård
IndustriBioteknik
Vivesto är ett forskningsbolag. Bolaget är specialiserat inom forskning och utveckling av läkemedel för svåra sjukdomar inom onkologi. Tekniken baseras på bolagets tekniska plattform där forskning sker utifrån nanoteknik. Idag innehas verksamhet främst inom Norden och Nordamerika. Bolaget grundades under 1999 och har idag sitt huvudkontor i Uppsala.
2020-08-10 15:00:00

Aktieägarna i Oasmia Pharmaceutical AB, org. nr 556332-6676 (”Oasmia” eller “Bolaget”) kallas härmed till årsstämma onsdagen den 9 september 2020 kl. 14:00 i Bolagets lokaler, Vallongatan 1, 752 28 Uppsala. Inregistrering påbörjas kl. 13:30.

Anmälan och registrering
För att få delta på årsstämman ska aktieägare vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 3 september 2020. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Sådan omregistrering måste vara verkställd senast den 3 september 2020. Aktieägare bör därför i god tid före denna dag hos förvaltaren begära omregistrering av aktierna.

Vidare ska aktieägare som önskar delta på årsstämman anmäla detta till bolaget senast den 3 september 2020. Anmälan om deltagande sker:

  • per post: Oasmia Pharmaceutical AB, Vallongatan 1, 752 28 Uppsala;
  • per fax: 018-51 08 73; eller
  • per e-post: info@oasmia.com.

I anmälan uppges namn, person- eller organisationsnummer, postadress, telefon dagtid och aktieinnehav samt uppgift om eventuella ombud eller biträden. Aktieägare får medföra högst två biträden under förutsättning att de anmäls enligt ovan.

Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Fullmakten får inte vara utfärdad tidigare än ett år före dagen för årsstämman, om inte i fullmakten anges en längre giltighetstid, dock längst fem år från utfärdandet. Fullmakten i original samt registreringsbevis och andra behörighetshandlingar utvisande behörig företrädare bör vara bolaget tillhanda på ovan angiven adress senast den 3 september 2020.

Fullmaktsformulär hålls tillgängligt på Bolagets webbplats, www.oasmia.com.

Åtgärder med anledning av coronaviruset
Oasmia följer noggrant hur situationen kring Covid-19, coronaviruset, utvecklas. Som en försiktighets- och riskminimeringsåtgärd för sina aktieägare kommer Oasmia att vidta särskilda åtgärder i samband med årsstämman såsom begränsningar av stämmans längd, förtäring och närvaro av ledande befattningshavare.

Mot bakgrund av myndigheternas föreskrifter vill Oasmia uppmana samtliga aktieägare att noga överväga möjligheten att istället för att närvara fysiskt vid årsstämman använda sig av möjligheten till poströstning. Om du som är anmäld till årsstämman upplever sjukdomssymptom såsom förkylning, hosta, halsont eller feber önskar Oasmia att du avstår från att närvara. Detta för att undvika ytterligare smittspridning. Oasmia följer den fortsatta utvecklingen noga och kommer vid behov att uppdatera informationen på Bolagets webbplats.

Poströstning
Aktieägare kan utöva sin rösträtt vid årsstämman genom poströstning. Vid poströstning ska ett särskilt formulär användas, vilket finns tillgängligt på Bolagets webbplats, www.oasmia.com. Poströstningsformuläret kan också erhållas hos Bolaget. Aktieägaren kan inte lämna andra instruktioner än att markera ett av de angivna svarsalternativen vid respektive punkt i formuläret. Det går också att avstå från att rösta i enskild beslutspunkt. Poströsten ska vara Bolaget tillhanda senast den 8 september kl. 12:00. Komplett formulär, inklusive eventuella bilagor, skickas med post i original till Oasmia Pharmaceutical AB, Vallongatan 1, 752 28 Uppsala (märk kuvertet ”Poströstning årsstämma den 9 september 2020”). Om aktieägaren är juridisk person måste registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas formuläret. Detsamma gäller om aktieägaren poströstar genom ombud. Om aktieägaren har försett formuläret med särskilda instruktioner eller villkor, eller ändrat eller gjort tillägg i förtryckt text, kan rösten i den frågan komma att betraktas som ogiltig. Ytterligare anvisningar framgår av poströstningsformuläret.

Förslag till dagordning

  1. Årsstämmans öppnande.
  2. Val av ordförande vid årsstämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordning.
  5. Val av en eller två justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet.
  6. Prövning av om årsstämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Verkställande direktörens anförande.
  8. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  9. Beslut om:
    1. fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning,
    2. dispositioner beträffande Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen, och
    3. ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör.
  10. Bestämmande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer.
  11. Beslut om arvode och annan ersättning till styrelseledamöter.
  12. Beslut om arvode till revisor.
  13. Val av styrelseledamöter, styrelseordförande och, i förekommande fall, styrelsesuppleanter.
  14. Val av revisor.
  15. Beslut om valberedning.
  16. Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.
  17. Beslut om ändring av bolagsordningen.
  18. Beslut om emissionsbemyndigande.
  19. Beslut om personaloptioner.
  20. Årsstämman avslutande.

Valberedning
Bolagets valberedning har inför årsstämman bestått av Per Arwidsson (ordförande), representerande Arwidsro, Håkan Lagerberg samt styrelsens ordförande Anders Härfstrand.

Förslag till beslut

Punkt 2 – Val av ordförande vid årsstämman
Valberedningen föreslår att advokat Johan Wigh väljs till ordförande vid årsstämman.

Punkt 9b – Beslut om dispositioner beträffande Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen
Styrelsen föreslår att ingen vinstutdelning lämnas och att disponibla vinstmedel balanseras i ny räkning.

Punkt 10 – Beslut om antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer
Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av fem styrelseledamöter utan suppleanter. Valberedningen föreslår att en revisor väljs.

Punkt 11 – Beslut om arvode och annan ersättning till styrelseledamöter
Valberedningen föreslår att arvode till styrelsen ska utgå enligt följande:

  • 500 000 kronor till styrelsens ordförande och 250 000 kr till var och en av de övriga av årsstämman valda ledamöterna som inte är anställda i Bolaget; och
  • 50 000 kronor till ordförande i revisionsutskottet och 25 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i utskottet samt 50 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 25 000 kr till var och en av de övriga ledamöterna i utskottet.

Punkt 12 – Beslut om arvode till revisor
Valberedningen föreslår att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Punkt 13 – Val av styrelseledamöter, styrelseordförande och, i förekommande fall, styrelsesuppleanter
Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Anders Härfstrand, Hege Hellström, Sven Rohmann, Birgit Stattin Norinder och Peter Zonabend. Samtliga ledamöter väljs för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Valberedningen föreslår att Anders Härfstrand omväljs till styrelsens ordförande.

Punkt 14 – Val av revisor
Valberedningen föreslår, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, omval av det registrerade revisionsbolaget KPMG AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. KPMG AB har informerat att den auktoriserade revisorn Duane Swanson kommer att vara huvudansvarig revisor om KPMG AB väljs som revisor.

Punkt 15 – Beslut om valberedning
Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar om valberedning enligt följande.

En valberedning ska utses som ska verka för tiden intill dess en ny valberedning utsetts för beredande och framläggande av förslag för aktieägarna på årsstämman 2021 avseende:

  • ordförande för stämman,
  • antal styrelseledamöter,
  • val av styrelseledamöter och styrelseordförande,
  • arvode till styrelseledamöter,
  • val av revisor,
  • ersättning till revisor,
  • principer för utseende av valberedning inför nästkommande årsstämma, och
  • andra frågor som eventuellt kan ankomma på en valberedning enligt Svensk kod för bolagsstyrning.


Valberedningens förslag ska presenteras i kallelse till årsstämman samt på Bolagets webbplats.

Valberedningen ska bestå av tre ledamöter, vilka ska utses enligt följande:

Styrelsens ordförande ska senast sex månader före årsstämman 2021 kontakta de två till röstetalet största aktieägarna i Bolaget, vilka sedan ska utse en representant var att, jämte styrelsens ordförande, utgöra valberedningen. Om någon av de två största aktieägarna avstår från att utse en representant ska styrelsens ordförande uppmana den ägare som kommer närmast därnäst i storlek att utse en representant. Analysen av ägandet ska baseras på Euroclear Sweden AB:s förteckning över registrerade aktieägare den 30 september och på eventuella andra omständigheter som är kända för styrelsens ordförande.

Majoriteten av valberedningens ledamöter ska inte vara styrelseledamöter. Verkställande direktör eller annan person från bolagsledningen ska inte vara ledamot av valberedningen.

För den händelse en ledamot avgår från valberedningen innan valberedningens uppdrag är avslutat ska den aktieägare som utsåg den avgående ledamoten utse en efterträdare.

I de fall under valberedningens mandatperiod en eller flera av aktieägarna som utsett ledamöter i valberedningen inte längre tillhör de till röstetalet två största aktieägarna, ska ledamöter utsedda av dessa aktieägare ställa sina platser till förfogande och den eller de aktieägare som tillkommit bland de till röstetalet två största aktieägarna ska äga utse ledamöter. Om inte särskilda skäl föreligger ska inga förändringar ske i valberedningens sammansättning om endast marginella förändringar i röstetal ägt rum eller om förändringen inträffar senare än tre månader före årsstämman.

Till valberedningens ordförande utses den ledamot som representerar den röstmässigt största aktieägaren om inte ledamöterna enas om annat. Styrelsens ordförande eller annan styrelseledamot får inte vara valberedningens ordförande.

Information om valberedningens sammansättning ska lämnas på Bolagets webbplats i god tid, dock senast sex månader före årsstämman, varvid ska lämnas uppgift om hur aktieägare kan komma i kontakt med samt lämna förslag till valberedningen. Förändringar i valberedningens sammansättning ska offentliggöras så snart sådana har skett.

Ingen ersättning utgår till valberedningens ledamöter. Valberedningen har dock rätt att belasta bolaget med skäliga kostnader för uppdragets utförande.

Punkt 16 – Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Styrelsen för Oasmia föreslår att årsstämman beslutar om följande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Dessa riktlinjer ska tillämpas på ersättningar till verkställande direktör, övriga medlemmar av Oasmias bolagsledning samt, i förekommande fall, ersättning till styrelseledamöter utöver styrelsearvode.

Riktlinjerna ska tillämpas på ersättningar som avtalas, och förändringar som görs i redan avtalade ersättningar, efter det att riktlinjerna antagits av årsstämman. Riktlinjerna omfattar inte ersättningar som beslutas av bolagsstämman.

Riktlinjernas främjande av Bolagets affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet
En framgångsrik implementering av Oasmias affärsstrategi och tillvaratagandet av Bolagets långsiktiga intressen, inklusive dess hållbarhet, förutsätter att Bolaget kan rekrytera och behålla kvalificerade medarbetare. För detta krävs att Bolaget kan erbjuda konkurrenskraftig ersättning, vilket dessa riktlinjer möjliggör.

Formerna för ersättning
Ersättningen ska vara marknadsmässig och konkurrenskraftig samt får utgöras av en fast lön, rörlig ersättning, övriga sedvanliga förmåner och pension. Bolagsstämman kan därutöver – och oberoende av dessa riktlinjer – besluta om exempelvis aktie- och aktiekursrelaterade ersättningar.

Den fasta lönen ska bestå av en fast årlig kontant lön. Den fasta lönen ska vara marknadsanpassad och fastställas med hänsyn tagen till ansvar, kompetens och prestation.

Utöver fast lön ska rörliga ersättningar kunna erbjudas. De rörliga ersättningarna ska vara kopplade till förutbestämda och mätbara kriterier som kan vara finansiella eller icke-finansiella och ska vara utformade på ett sådant sätt att de främjar Bolagets affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet.

Eventuell rörlig ersättning får under ett och samma räkenskapsår uppgå till som högst 50 procent av den fasta årliga lönen för den verkställande direktören. För andra medlemmar av Oasmias bolagsledning får den rörliga ersättningen under ett och samma räkenskapsår uppgå till som högst 50 procent av den fasta årliga lönen. Uppfyllelse av kriterier för utbetalning av rörlig ersättning ska kunna mätas under en period om ett år.

När mätperioden för uppfyllelse av kriterier för utbetalning av rörlig ersättning har avslutats ska en bedömning ske i vilken utsträckning kriterierna har uppfyllts. Ersättningsutskottet ansvarar för den bedömningen. Såvitt avser finansiella mål ska bedömningen baseras på den av Bolaget senast offentliggjorda finansiella informationen. Styrelsen har vidare rätt att återkräva rörlig ersättning som utbetalats på grundval av uppgifter som senare visat sig felaktiga och lämnade i vilseledande syfte.

Pensionsförmåner, innefattande sjukförsäkring, ska vara premiebestämda och får inte överstiga 30 procent av den fasta årliga lönen. Rörlig ersättning ska inte vara pensionsgrundande.

Övriga förmåner kan innefatta bland annat sjukvårdsförsäkring, bilförmån och friskvårdsbidrag. Sådana förmåner ska där de förekommer vara marknadsmässiga och endast utgöra en begränsad del av den sammanlagda ersättningen. Premier och andra kostnader i anledning av sådana förmåner får uppgå till sammanlagt maximalt 30 procent av den fasta årliga lönen.

Beträffande anställningsförhållanden som lyder under andra regler än svenska får, såvitt avser de olika komponenterna i totalersättningen vederbörliga anpassningar ske för att följa tvingande sådana regler eller lokal praxis, varvid dessa riktlinjers övergripande ändamål så långt som möjligt ska tillgodoses.

Uppsägningstid och avgångsvederlag
Vid uppsägning av den verkställande direktören ska ömsesidig uppsägningstid vara högst 12 månader. Vid uppsägning från Bolagets sida ska avgångsvederlag kunna utgå med belopp motsvarande högst sex månadslöner. För övriga ledande befattningshavare ska uppsägningstiden normalt vara sex månader om uppsägningen sker på initiativ av Bolaget, och tre månader om uppsägningen sker på initiativ av befattningshavaren. Inga särskilda avgångsvederlag ska utgå.

Lön och anställningsvillkor för anställda
Vid beredningen av styrelsens förslag till dessa ersättningsriktlinjer har lön och anställningsvillkor för Bolagets anställda beaktats. Detta har skett genom att uppgifter om anställdas totalersättning, ersättningens komponenter samt ersättningens utveckling över tid har utgjort en del av ersättningsutskottets och styrelsens beslutsunderlag vid utvärderingen av skäligheten av riktlinjerna och de begränsningar som följer av dessa.

Arvode till styrelseledamöter
För det fall att styrelseledamot (inklusive genom helägt dotterbolag) utför tjänster för Oasmia utöver styrelsearbetet kan särskilt arvode utgå förutsatt att sådana tjänster bidrar till implementeringen av Oasmias affärsstrategi och tillvaratagandet av Oasmias långsiktiga intressen, inklusive dess hållbarhet. Det årliga konsultarvodet får för respektive styrelseledamot aldrig överstiga styrelsearvodet per år. Arvodet ska vara marknadsmässigt.

Beslutsprocessen för att fastställa, se över och genomföra riktlinjerna
Styrelsen har inrättat ett ersättningsutskott. I utskottets uppgifter ingår att bereda styrelsens beslut om förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Styrelsen ska upprätta förslag till nya riktlinjer åtminstone vart fjärde år och lägga fram förslaget för beslut vid årsstämman. Riktlinjerna ska gälla till dess att nya riktlinjer antagits av bolagsstämman. Ersättningsutskottet ska även följa och utvärdera program för rörliga ersättningar för bolagsledningen, tillämpningen av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt gällande ersättningsstrukturer och ersättningsnivåer i Oasmia. Ersättningsutskottets ledamöter är oberoende i förhållande till Oasmia och dess ledning. Vid styrelsens respektive ersättningsutskottets behandling av och beslut i ersättningsrelaterade frågor närvarar inte den verkställande direktören eller andra personer i bolagsledningen, i den mån de berörs av frågorna.

Frångående av riktlinjerna
Styrelsen får besluta att tillfälligt frångå riktlinjerna helt eller delvis, om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det och ett avsteg är nödvändigt för att tillgodose Oasmias långsiktiga intressen, inklusive dess hållbarhet, eller för att säkerställa Oasmias ekonomiska bärkraft. Som angivits ovan ingår det i ersättningsutskottets uppgifter att bereda styrelsens beslut i ersättningsfrågor, vilket innefattar beslut om avsteg från riktlinjerna.

Punkt 17 – Beslut om ändring av bolagsordning
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ändra bolagsordningens bestämmelse om räkenskapsår samt beslutar om bolagsordningsändringar med anledning av nya och föreslagna ändringar i aktiebolagsrättslig lagstiftning. Det föreslås även att inta en bestämmelse i bolagsordningen enligt vilken styrelsen ges möjlighet att besluta om att utomstående ska ha rätt att närvara eller på annat sätt följa förhandlingarna vid bolagsstämma. Vidare föreslås att en ny bestämmelse införs i bolagsordningen som ger styrelsen rätt att samla in fullmakter inför bolagsstämma och ger styrelsen möjlighet att besluta att aktieägare ska kunna utöva sin rösträtt per post innan bolagsstämma. De föreslagna ändringarna av bolagsordningen framgår nedan. Med anledning av den föreslagna nya punkt 11 ändras numreringen på efterföljande punkt.

Nuvarande lydelser

1. Firma
Bolagets firma är Oasmia Pharmaceutical AB. Bolaget är publikt (publ).

8. Kallelse
Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och genom att kallelsen hålls tillgänglig på bolagets webbplats. Att kallelse skett skall annonseras i Dagens Nyheter.

Aktieägare som vill delta i förhandlingarna på bolagsstämman skall dels vara upptagen i utskrift av hela aktieboken avseende förhållandena fem vardagar före stämman dels göra anmälan till bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman, varvid antalet biträden skall anges.

10. Räkenskapsår
Räkenskapsåret skall vara 1/5 – 30/4.

11. Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument.

Föreslagna lydelser

1. Företagsnamn
Bolagets företagsnamn är Oasmia Pharmaceutical AB. Bolaget är publikt (publ).

8. Kallelse
Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och genom att kallelsen hålls tillgänglig på bolagets webbplats. Att kallelse skett skall annonseras i Dagens Nyheter.

Aktieägare som vill delta i förhandlingarna på bolagsstämman skall dels vara upptagen i utskrift av hela aktieboken på avstämningsdagen för bolagsstämman, som bestäms i enlighet med aktiebolagslagen, dels göra anmälan till bolaget senast den dag som anges i kallelsen till bolagsstämman, varvid antalet biträden skall anges.

10. Räkenskapsår
Räkenskapsåret skall vara 1/1 – 31/12.

11. Insamling av fullmakter, poströstning och utomståendes närvaro vid bolagsstämma
Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551).

Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna skall kunna utöva sin rösträtt per post, inklusive per e-post, före bolagsstämman.

Den som inte är aktieägare skall, på de villkor som styrelsen bestämmer, ha rätt att närvara eller på annat sätt följa förhandlingarna vid bolagsstämma.

12. Avstämningsförbehåll
Bolagets aktier skall vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, bemyndigas att vidta de smärre justeringar av beslutet som kan visas erforderliga i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 18 – Beslut om emissionsbemyndigande
Styrelsen föreslår att årsstämman fattar beslut om emissionsbemyndigande enligt följande:

Årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler med eller utan företrädesrätt för aktieägarna. Emissionsbeslut ska kunna förenas med bestämmelse om apport, kvittning och/eller villkor enligt 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. De nya aktierna, teckningsoptionerna och konvertiblerna ska vid avvikelse från företrädesrätten emitteras till ett belopp som ansluter till aktiekursen (eller, i fråga om teckningsoptioner och konvertibler, med aktiekursen som utgångspunkt för en marknadsmässig värdering) vid tiden för genomförandet av emissionen, med avdrag för eventuell marknadsmässig rabatt som styrelsen bedömer erforderlig. Övriga villkor beslutas av styrelsen, vilka dock ska vara marknadsmässiga. Maximalt 89 673 909 miljoner aktier, vilket motsvarar tjugo procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman, ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet (innefattandes också de aktier som kan tillkomma efter utnyttjande eller konvertering av teckningsoptioner respektive konvertibler utgivna med stöd av bemyndigandet).

Styrelsen, eller den styrelsen utser, bemyndigas att vidta de smärre justeringar av bemyndigandet som kan visas erforderliga i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 19 – Beslut om personaloptioner
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att anta ett incitamentsprogram för ledande befattningshavare enligt vad som framgår nedan.

Syftet med förslaget är att skapa förutsättning för att attrahera och rekrytera kvalificerad personal samt att öka motivationen för nyanställda genom att bli involverade och arbeta för en positiv värdeökning av Bolagets aktier. Styrelsen anser vidare att utställandet av personaloptioner enligt nedan är till fördel för Bolaget och Bolagets aktieägare.

Programmet består av högst 400 000 personaloptioner som kan utövas med så kallat vesting-villkor under en period från 36 månader från att personaloptioner tilldelas till och med 12 månader därefter. Varje personaloption berättigar innehavaren att förvärva en aktie i Oasmia till ett pris motsvarande 150 procent av den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under perioden två veckor före tilldelning. Rätt att tilldelas personaloptioner ska tillkomma ledande befattningshavare som rekryteras under 2020. Optionerna utgår vederlagsfritt.

Styrelsen, eller en inom styrelsen utsedd ersättningskommitté, ska inom ramen för ovan angivna villkor och riktlinjer ansvara för den närmare utformningen av incitamentsprogrammet. I samband därmed ska styrelsen äga rätt att göra anpassningar för att uppfylla särskilda regler eller marknadsförutsättningar utomlands. Styrelsen ska även äga rätt att vidta justeringar i programmet om det sker betydande förändringar i Bolaget eller dess omvärld som skulle medföra att beslutade villkor för att kunna utnyttja optionerna inte längre är ändamålsenliga.

Kostnaderna för Bolaget ska redovisas löpande enligt IFRS 2, varvid den redovisade kostnadseffekten framför allt beror på aktiekursutvecklingen medan den slutliga faktiska kostnaden beror på i vilken grad optionerna kommer att tjänas in under den så kallade vesting-perioden samt utövas. Styrelsen föreslår för närvarande inte något särskilt säkerställande av aktieleverans samt utbetalningar till följd av optionsutnyttjandet, bland annat då programmet inte antas ha väsentlig finansiell påverkan och endast motsvarar cirka 0,1 procent utspädning.

Förslaget innebär att anställda i Bolaget tilldelas personaloptioner vilka berättigar till förvärv av aktier i Bolaget. Sådana överlåtelser faller under 16 kapitlet aktiebolagslagen, vilket innebär att beslut om personaloptioner är giltigt endast om det biträds av minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid årsstämman företrädda aktierna.

Majoritetskrav
Beslut enligt punkterna 17 och 18 är giltiga endast om de biträtts av aktieägare representerande minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de på årsstämman företrädda aktierna. Beslut enligt punkt 19 är giltigt endast om det biträds av minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid årsstämman företrädda aktierna.

Antalet aktier och röster i Bolaget
Aktierna i Bolaget utges enbart i en serie. Varje aktie i Bolaget medför en röst på årsstämman. Vid tidpunkten för denna kallelses utfärdande uppgår det totala antalet aktier röster i Bolaget till 448 369 546. Bolaget innehar inga egna aktier.

Aktieägares frågerätt
Styrelsen och verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det, och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, vid årsstämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av Bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation och Bolagets förhållande till annat koncernbolag samt koncernredovisningen.

Tillgängliga handlingar
Styrelsens och valberedningens fullständiga förslag framgår av denna kallelse som finns tillgänglig hos Bolaget och på dess webbplats enligt nedan.

Redovisningshandlingar med tillhörande revisionsberättelse kommer under minst tre veckor före årsstämman hållas tillgängliga hos Bolaget. Handlingarna kommer även att finnas tillgängliga på Bolagets webbplats, www.oasmia.com. Revisorsyttrande enligt 8 kap. 54 § aktiebolagslagen om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare finns tillgängligt hos Bolaget och på Bolagets webbplats enligt ovan senast tre veckor före stämman.

Kopior av ovannämnda handlingar sänds även till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress, samt kommer att finnas tillgängliga på årsstämman.

Information om samtliga föreslagna styrelseledamöter och valberedningens motiverade yttrande beträffande förslag till styrelse finns tillgängligt på Bolagets webbplats, www.oasmia.com.

Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas, se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Oasmia Pharmaceutical AB
Uppsala i augusti 2020
Styrelsen

För ytterligare information:
Francois Martelet, VD Oasmia
Michael af Winklerfelt, CFO Oasmia
Telefon: 018-50 54 40
E-post: IR@oasmia.com


Om Oasmia Pharmaceutical
Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar och marknadsför en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Oasmia har framgångsrikt tagit sin första produktkandidat, Apealea® (paclitaxel micellar) genom klinisk utveckling och har fått marknadsgodkännande i EU och andra territorier. Oasmia är på väg in i kommersialiseringsfasen med Apealea och gör produkten tillgänglig för patienter via sitt partnerskap med Elevar och sina befintliga verksamheter och partnerskap i kvarvarande territorier. Bolagets aktier handlas på Nasdaq Stockholm (ticker: OASM). Besök www.oasmia.com för ytterligare information.