Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Bioteknik |
Stockholm – 7 november 2024 – Oncopeptides AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ONCO), ett biotechbolag inriktat på svårbehandlade cancersjukdomar, har idag publicerat rapporten för det tredje kvartalet 2024.
”Under det tredje kvartalet tyngdes en lovande start i Spanien ned av en långsammare ökning än väntat i Tyskland på grund av en avvaktande marknad samt en avmattning i Grekland, vilket resulterade i ett blandat tredje kvartal för Oncopeptides. För att säkerställa tillväxt och ansvarsfull kostnadshantering ökar vi vårt fokus på de tre största marknaderna Tyskland, Italien och Spanien”, säger Sofia Heigis, vd på Oncopeptides.
Finansiell översikt juli-september
- Nettoomsättningen uppgick till 8,5 (2,8) MSEK
- Rörelseresultat uppgick till -61,3 (-37,3) MSEK
- Resultat efter skatt uppgick till -60,2 (-40,5) MSEK
- Resultat per aktie, före och efter utspädning -1,16 (-0,45) SEK
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 250,0 (233,6) MSEK
Väsentliga händelser juli-september
- Oncopeptides meddelar att den första patienten inträtt i en ny studie som utvärderar Pepaxtis effektivitet och säkerhet i tyska patienter.
- Oncopeptides meddelar att man har tecknat ett exklusivt licens- och leveransavtal med SCBIO Inc., ett koreanskt läkemedelsbolag för kommersialisering av Pepaxti i Sydkorea.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång annat än som nämnts i rapporten.
Koncernens siffror i sammandrag
(TSEK) | 2024 jul-sep | 2023 jul-sep | 2024 jan-sep | 2023 jan-sep | 2023 jan-dec |
Nettoomsättning | 8 507 | 2 805 | 21 734 | 29 883 | 35 220 |
Varav återföring av returreserv USA | - | 229 | - | 24 274 | 24 330 |
Rörelseresultat | -61 251 | -37 297 | -200 164 | -172 467 | -253 447 |
Resultat efter skatt | -60 233 | -40 543 | -201 181 | -167 900 | -249 111 |
Resultat per aktie före/efter utspädning (kr) | -1,16 | -0,45 | -1,33 | -1,86 | -2,76 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | -130 484 | -57 793 | -189 072 | -224 098 | -279 493 |
Likvida medel vid periodens slut | 250 013 | 233 595 | 250 013 | 233 595 | 173 407 |
Telefonkonferens för investerare, analytiker och media
Investerare, finansanalytiker och media inbjuds att delta i en webbsändning och följande frågestund kl. 10:00 CET idag.
Presentationen kommer att ledas av vd Sofia Heigis, tillsammans med CFO Henrik Bergentoft. Sändningen kommer att hållas på engelska, och publiceras på www.oncopeptides.com/sv i anslutning till att webbsändningen startar.
Information för deltagare
Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.
https://ir.financialhearings.com/oncopeptides-q3-report-2024
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048827
Vd-ord
Under det tredje kvartalet tyngdes en lovande start i Spanien ned av en långsammare ökning än väntat i Tyskland på grund av en avvaktande marknad samt en avmattning i Grekland, vilket resulterade i ett blandat tredje kvartal för Oncopeptides. För att säkerställa tillväxt och ansvarsfull kostnadshantering ökar vi vårt fokus på de tre största marknaderna Tyskland, Italien och Spanien.
Försäljningen under tredje kvartalet 2024 uppgick till 8,5 MSEK, jämfört med 2,8 MSEK under Q3 2023. Med en delbetalning på 1,1 MSEK från den sydkoreanska licensaffären borträknad var försäljningen under Q3 något lägre än under Q2, i vilket vi såg en ökning med 60 procent jämfört med Q1. Detta illustrerar volatiliteten i ett tidigt skede av en läkemedelslansering.
Tyskland är fortfarande vår viktigaste europeiska marknad och att accelerera försäljningen där är vår absolut högsta prioritet. Enligt vår marknadsdata har den tyska marknaden för nyintroducerade läkemedel mot multipelt myelom i sen fas generellt visat sig trög under det tredje kvartalet, och såhär långt under Q4 har vi sett tecken på att marknaden i Tyskland håller på att återhämta sig.
Det starka inledande intresset vi såg i Spanien under Q2 har börjat omvandlas till försäljning. Den snabba upptaget i landet är en följd av den solida kliniska erfarenheten från Pepaxti. Sedan Pepaxti blev tillgänglig fram till dags dato har cirka 80 procent av de spanska regionerna redan aktiverats, en bra början som banar väg för fortsatt försäljningstillväxt under slutet av 2024 och därefter. Vi är också på god väg att säkra marknadstillträde i Italien, den europeiska marknad som har näst störst potential för Oncopeptides.
Utanför Europa tecknade vi under det tredje kvartalet ett exklusivt licens- och leveransavtal med det sydkoreanska läkemedelsbolaget SCBIO för att kommersialisera Pepaxti, drivet av efterfrågan från sydkoreanska KOLer. Vi har nu fått en första milstolpesbetalning, den första någonsin för Oncopeptides, vilket vittnar om vår förmåga att bygga försäljning även utanför Europa. Avtalet illustrerar också Pepaxtis förmåga att möta ett omfattande medicinskt behov inom multipelt myelom i senare stadier.
Vi är fast beslutna om, och fokuserade på, att genomföra vår europeiska lansering av Pepaxti på bästa sätt, då det är kärnan i vår affär. Till följd av den oväntat långsamma försäljningsutvecklingen under tredje kvartalet agerar Oncopeptides genom ett ännu starkare fokus på våra tre största marknader och minskad kostnadsbas på andra håll. Vi gör detta utan att göra avkall på vår förmåga att marknadsföra och sälja Pepaxti i de länder där vi ser en intäktspotential i närtid. Vi ser fortsatt stora värden i vår pipeline, och investerar fortsatt i nyckelaktiviteter för att säkerställa fortsatt utveckling av den.
Jag och ledningen är övertygade om att en stark inledning i Spanien, positiva framsteg i Italien och den positiva kliniska erfarenhet som vi bygger upp i Tyskland tillsammans med ökad kostnadsmedvetenhet kommer att vara avgörande för att säkerställa Oncopeptides framgång.
Den 7 november 2024
Sofia Heigis, vd