Tisdag 26 November | 10:35:36 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2024-05-22 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-12-09 - Split OBAB 100:1
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-26 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2021-05-07 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-08 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-09 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Årsstämma
2018-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-17 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-11 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2015-05-21 - Årsstämma
2015-05-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-20 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-21 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2014-02-20 - Årsstämma
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2013-05-15 - Årsstämma
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 - Split OBAB 5:1
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-26 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-05-05 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-10 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2010-04-08 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-30 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK
2009-03-27 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Online Brands-koncernen är verksamt inom detaljhandel. Bolaget driver, utvecklar och förvärvar e-handelsverksamheter. Bolagets primära inriktning ligger mot konsument och via externa återförsäljare inom nuvarande och närliggande segment. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic samt diverse dotterbolag som exempelvis CaMa Gruppen, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear.
2022-08-19 07:30:00

Online Brands fortsätter att växa i Q2

SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 APRIL TILL 30 JUNI 2022

  • Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 59,4 MSEK (31,8 MSEK), innebärande en tillväxt med 87% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 62% (71%).
  • Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 2,3 MSEK, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 4%.
  • Redovisad EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (4,5 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
    -2% (14%) under det andra kvartalet 2022.


Kommentar från vd, Magnus Skoglund:

Vi är mycket nöjda att vi också under Q2 fortsätter att växa och i en utmanande omvärld levererar en tillväxt på 7% (proforma) jämfört med samma period föregående år. Samtidigt förbättrar vi vårt justerade EBITDA-resultat jämfört med januari-mars (2,3 MSEK jämfört med 1,8 MSEK) i ett andra kvartal som med anledning av säsongsfluktuationer historiskt är svagare än årets tre första månader.

I Online Brands diversifierade portfölj har våra dotterbolag trots högre kundanskaffningspriser och lägre sökvolymer i både Sverige och övriga Europa fortsatt att öka försäljningen. Därmed kan vi konstatera att vår långsiktiga strategi att datadrivet jobba nära kundernas efterfrågan driver försäljning.

Det är glädjande att se att vår största vertikal, Trendcarpet som står för ca 50% av omsättningen, fortsätter att växa och ta marknadsandel med fortsatt lönsamhet. Under kvartalet växte försäljningen med 12% jämfört med samma period föregående år

Försäljningen för Q2 uppgick till 59,4 MSEK (31,8 MSEK), en nettoomsättningstillväxt med 87%. Omsättningen för samma verksamheter 2021 uppgick till 56,8 MSEK, vilket under Q2 2022 innebär en tillväxt om 7% räknat på samma verksamheter under hela perioden samtidigt som vi bibehåller en justerad rörelsemarginal i linje med årets tre första månader. Det är ett steg i rätt riktning från Q1, då april-juni normalt är en period med lägre försäljning än årets första kvartal, då några av våra viktigaste vertikaler - heminredning tillsammans med höst- och vinterkonfektion - befinner sig i lågsäsong. Det är också ett kvartal drivet av säsongsreor, som kortsiktigt sänker bruttomarginalen, 62% jämfört med 64% för föregående kvartal. I arbetet med att förbättra rörelsekapitalet och marginalen, både för återstoden av året och över en längre tidshorisont, fortsätter fokus att ligga på effektiviseringar och kostnadskontroll inom de centrala områdena för våra onlinebaserade bolag: lager, logistik, marknadsföring och bemanning. Vi förväntar oss att se effekt under andra halvåret 2022.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det har gått ett år sedan Online Brands gjorde det omvända förvärvet med Cama-Gruppen och jag är glad att kunna lyfta fram att vi hela tiden tar steg i rätt riktning - i synnerhet under de senaste månaderna - i arbetet med att stärka koncernen ytterligare med spetskompetens inom nyckelområden, både på dotterbolagsnivå och centralt, för att understödja försäljningsökning och synergivinster. Vi lägger en grund för att driva tillväxt och lönsamhet, såväl strategiskt långsiktigt, som i det korta perspektivet. Tillsammans med dedikerade medarbetare och trogna kunder ser jag med stor tillförsikt fram emot den fortsatta resan.