Tisdag 26 November | 10:27:43 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2024-05-22 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-12-09 - Split OBAB 100:1
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-26 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2021-05-07 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-08 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-09 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Årsstämma
2018-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-17 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-11 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2015-05-21 - Årsstämma
2015-05-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-20 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-21 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2014-02-20 - Årsstämma
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2013-05-15 - Årsstämma
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 - Split OBAB 5:1
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-26 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-05-05 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-10 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2010-04-08 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-30 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK
2009-03-27 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Online Brands-koncernen är verksamt inom detaljhandel. Bolaget driver, utvecklar och förvärvar e-handelsverksamheter. Bolagets primära inriktning ligger mot konsument och via externa återförsäljare inom nuvarande och närliggande segment. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic samt diverse dotterbolag som exempelvis CaMa Gruppen, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear.
2022-05-19 08:00:00

Fortsatt stark tillväxt för Online Brands

SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 JANUARI TILL 31 MARS 2022

  • Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 61,9 MSEK (35,2 MSEK), innebärande en tillväxt med 76% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 64% (65%).
  • Redovisad EBITDA uppgick till 1,1 MSEK (5,9 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 1,8% (16,7%) under det första kvartalet 2022.
  • Justerat för engångskostnader i samband med genomförd lagerflytt uppgick kvartalets EBITDA till 1,9 MSEK, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 3,1%.
  • Koncernens egna kapital stärktes med 30 MSEK genom riktade nyemissioner i samband med de genomförda förvärven av Bread & Boxers och Kitchenlab under januari 2022. Vid utgången av det första kvartalet 2022 uppgick koncernens egna kapital till 155,5 MSEK.


Kommentar från VD, Magnus Skoglund:

Trots tuffa jämförelsetal från det första kvartalet 2021 kan vi konstatera att Online Brands inleder året starkt och fortsätter att växa. Försäljningen för vårt största dotterföretag Cama-Gruppen, med verksamhet inom heminredning, har ökat till 40,9 MSEK under Q1 2022 vilket är 16 % högre än Q1 2021 och hela 197 % högre än Q1 2020.

Även om Online Brands utvecklas positivt kan vi efter Rysslands invasion av Ukraina tyvärr konstatera att världen utvecklats i motsatt riktning under kvartalet. Då vi inte har kunder eller leverantörer i det drabbade området har kriget inte haft någon direkt påverkan på verksamheterna men i likhet med branschkollegor kan vi konstatera att det säkerhetspolitiska läget samt rådande inflation har haft en negativ inverkan på marknadens efterfrågan under kvartalet. Tillgängliga data över sökvolymer visar att konsumenternas efterfrågan har minskat i alla de europeiska länder som vi är verksamma i.

Beaktat den utmanande marknaden samt den starka försäljningen under jämförelseperioden Q1 2021 är vi mycket nöjda med att se en ökad försäljning under kvartalet. För hela koncernen uppgick kvartalets omsättning till 61,9 MSEK vilket motsvarar en tillväxt om 10,2% jämfört med omsättningen för samma verksamheter under Q1 2021 (proforma) och en tillväxt med hela 76% jämfört med motsvarande period föregående år för Online Brands-koncernen.

Att vi når tvåsiffriga tillväxttal under det utmanande makroekonomiska läget ser vi som ett bevis på att vår tidigare satsning på att säkerställa ett attraktivt sortiment till konkurrenskraftiga priser fortsätter att ge resultat. Online Brands verksamheter fortsätter således att ta marknadsandelar vilket är mycket glädjande att se!

Justerat EBITDA-resultat för perioden blev 1,9 MSEK (6,0 MSEK), ett resultat vi inte är nöjda med men som bör ses mot bakgrund av att vi har investerat i bland annat en ny lageranläggning i Hisings Backa, vilket medfört dels en hyresökning men även högre personalkostnader under Q1 2022. Vi är mycket nöjda med flytten och har nu fantastiska förutsättningar att kostnadseffektivt möta framtida tillväxt.

Periodens resultat skall även ses i ljuset av den snabba efterfrågeskiftningen som inföll i slutet av januari. Vi ser inte effekten av detta i kvartal 1, men vi har varit snabba med att reagera på det förändrade omvärldsläget och några av våra viktigaste fokusområden jag vill lyfta fram är:

- att bibehålla en hög bruttomarginal (64% under kvartalet) genom att fortsätta investera i egna varumärken, utan mellanhänder och med högre produktmarginaler.
- att proaktivt arbeta mot de ökande fraktkostnaderna för både inleveranser från producenterna och distribution till slutkund. Ett led i detta är att påverka kunderna för att minska returgraden.
- att bedriva en smart, datadriven och effektiv marknadsföring i ett marknadsklimat som för stunden präglas av en svagare efterfrågan och hög konkurrens.
- att säkerställa en agil personalbemanning som följer konsumenternas efterfrågan.

Vi känner oss komfortabla i att det arbete som har initierats kommer att visa resultat redan under det andra halvåret 2022 och att vi arbetar oss tillbaka mot tidigare rörelsemarginalnivåer.

Efter periodens utgång, den 20 april 2022, slutfördes förvärvet av barnklädesbolaget Nordic Kidswear som passar väl in i vår strategi i att förvärva starka och lönsamma varumärken i snabb tillväxt. Vi är stolta och glada att få välkomna Nordic Kidswear till OBAB-familjen och ser med tillförsikt fram emot den gemensamma resan framåt.

Proformaräkenskaper som inkluderar samtliga nuvarande bolag i Online Brands-koncernen, inklusive nyligen förvärvade Nordic Kidswear, visar en sammanräknad omsättning på 281 MSEK och ett EBITDA-resultat om 23 Mkr (justerat för poster av engångskaraktär) för den senaste 12- månadersperioden (1 april 2021 till 31 mars 2022).

Vi noterar att det finns ett stort intresse från fler bolag som vill bli en del av Online Brands och vår ambition att bli en ledande aktör inom ehandel i Norden. Vi tror starkt på vår förvärvsagenda och jobbar aktivt med vår befintliga pipeline av potentiella förvärv.