Tisdag 26 November | 10:26:55 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2024-05-22 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-12-09 - Split OBAB 100:1
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-26 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2021-05-07 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-08 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-09 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Årsstämma
2018-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-17 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-11 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2015-05-21 - Årsstämma
2015-05-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-20 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-21 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2014-02-20 - Årsstämma
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2013-05-15 - Årsstämma
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 - Split OBAB 5:1
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-26 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-05-05 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-10 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2010-04-08 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-30 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK
2009-03-27 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Online Brands-koncernen är verksamt inom detaljhandel. Bolaget driver, utvecklar och förvärvar e-handelsverksamheter. Bolagets primära inriktning ligger mot konsument och via externa återförsäljare inom nuvarande och närliggande segment. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic samt diverse dotterbolag som exempelvis CaMa Gruppen, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear.
2023-05-18 07:30:00

Online Brands Nordic AB växer 24% i Q1

SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 JANUARI TILL 31 MARS 2023

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 76,9 MSEK (61,9 MSEK), en tillväxt med 24% jämfört med motsvarande period föregående år
• Den organiska tillväxten var 10% relativt mot jämförbar period föregående år
• Bruttomarginalen uppgick i kvartalet till 64% (63%)
• Justerade EBITDA uppgick till 4,2 MSEK (1,9 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 5% (3%)
• Justerat EBITA uppgick till 3,9 MSEK (1,8 MSEK) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 5% (3%)
• Periodens resultat uppgick till -3,7 MSEK (-3,4 MSEK)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick -4,5 MSEK (-9,8 MSEK)
• Vinst per aktie -0,18 SEK (-0,16 SEK)

KOMMENTAR FRÅN VD, MAGNUS SKOGLUND:

När vi sammanfattar Q1 kan vi konstatera att Online Brands fortsätter att visa en stark organisk tillväxt om 10%. Omsättningen uppgick till 77,3 MSEK under kvartalet (69,8 MSEK proforma). Att vi fortsätter att öka försäljningen och ta marknadsandelar i en utmanande omvärld bevisar vår starka affärsmodell och teamets dedikerade arbete under kvartalet.

Bruttomarginalen i Q1 blev 64% (63%), vilket är en ökning jämfört med föregående år. Samtidigt som valuta och frakter för vissa bolag i koncernen fortsatt haft en ogynnsam effekt på bruttomarginalen ser vi att trenden i gruppen är positiv. E-handelsförsäljningen fortsätter att ta andelar av den totala försäljningen, vilket har en positiv påverkan på gruppens totala bruttomarginal och därmed gynnar lönsamhetsutvecklingen i stort. E-handeln växte under kvartalet med 12% och e-handelns totala andel av försäljningen för kvartalet var 77% (76%), Tillväxten drivs primärt av försäljningen i Europa, där omsättningen ökar med 24% under kvartalet och där vår största vertikal Trendcarpet växte med 9% under kvartalet.

Medan e-handeln utvecklas starkt för gruppen ser vi en fortsatt svag och minskad efterfrågan jämfört med föregående år hos gruppens bolag som säljer mot återförsäljare, där fortsatt höga lager och en generellt lägre efterfrågan i marknaden påverkar kundernas behov negativt också i Q1.

Samtidigt som omsättningen ökar under Q1 förbättrar vi också resultatet jämfört med föregående år, 4,2 MSEK i justerat EBITDA (1,9 MSEK). Vi ser att det effektiviseringsprogram vi initierade under Q4 2022 ger resultat och vi har fortsatt högt kostandsfokus. Arbetet med att konsolidera gemensamma funktioner inom ekonomi, logistik och digital marknadsföring i Online Brands har börjat att ge resultat och personalkostnaderna har minskat från 13,4 MSEK till 12,8 MSEK under Q1 jämfört med föregående kvartal varav 2,4 MSEK är tillfälliga. Samtidigt sjunker personalkostnaderna som andel av omsättningen från 15,8% till 13,4% under Q1 jämfört med föregående kvartal. Vi kan också konstatera att de investeringar som togs i slutet av 2022 i lager-/logistikenheten hos gruppens största vertikal Trendcarpet, genererar en utveckling i linje med planen för Q1, med ökad effektivitet i orderhantering och leveranssäkerhet. Vi ser sammantaget att full resultateffekt av strukturåtgärderna kommer att nås under andra halvåret 2023.

Samtidigt som vi fokuserar på att sänka driftkostnaderna investerar vi planenligt i initiativ som kommer att innebära ökad försäljning över tid. Bland annat har vi under kvartalet haft framgångsrik framdrift med att implementera nya CRM-system i Trendcarpet, Hatshop och Bread & Boxers, samtidigt som vi har förberett KitchenLabs och Isbjörns egna e-handel för geografisk expansion som kommer gå live under Q2 2023.

Avslutningsvis är jag glad att kunna konstatera att vi efter utgången av Q1 förvärvade ehandelsbolaget Allafröer.se, en onlinespecialist på försäljning av blom- och grönsaksfröer, lökar och växter. Det är en vertikal som passar väldigt väl in i vår affärsmodell, med ett mycket skalbart utbud av fröer, där vi kan möta våra initierade kunders efterfrågan på sortimentsbredd. I tillägg är möjligheterna synnerligen goda att snabbt kunna skala upp aktiviteten i den digitala marknadsföringen och i den internationella närvaron redan under 2023.