Bifogade filer
Kurs
+12,94%
Likviditet
0,35 MSEK
Prenumeration
Kalender
Tid* | ||
2026-02-20 | 08:30 | Bokslutskommuniké 2025 |
2025-11-19 | 08:30 | Kvartalsrapport 2025-Q3 |
2025-08-21 | 08:30 | Kvartalsrapport 2025-Q2 |
2025-05-22 | N/A | Årsstämma |
2025-05-15 | 08:30 | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
2025-02-20 | 08:30 | Bokslutskommuniké 2024 |
2024-11-14 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
2024-08-22 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
2024-05-24 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2024-05-22 | - | Årsstämma |
2024-05-15 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
2024-02-22 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
2023-11-16 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
2023-08-24 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
2023-05-23 | - | Årsstämma |
2023-05-18 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
2023-05-05 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2023-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
2022-11-18 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
2022-08-19 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
2022-05-19 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
2022-04-29 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2022-04-28 | - | Årsstämma |
2022-04-13 | - | Extra Bolagsstämma 2022 |
2022-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
2021-12-30 | - | Extra Bolagsstämma 2021 |
2021-12-09 | - | Split OBAB 100:1 |
2021-11-11 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
2021-08-19 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
2021-06-28 | - | Årsstämma |
2021-05-26 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2021-05-07 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
2021-02-25 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
2020-12-29 | - | Extra Bolagsstämma 2020 |
2020-11-19 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
2020-08-31 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
2020-07-01 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2020-06-30 | - | Årsstämma |
2020-05-29 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
2020-02-26 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
2019-11-08 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
2019-08-16 | - | Kvartalsrapport 2019-Q2 |
2019-05-23 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2019-05-22 | - | Årsstämma |
2019-05-08 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
2019-02-22 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
2018-11-09 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
2018-08-17 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
2018-05-24 | - | Årsstämma |
2018-05-24 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2018-05-09 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
2018-02-22 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
2017-11-09 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
2017-08-17 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
2017-05-19 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2017-05-18 | - | Årsstämma |
2017-05-10 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
2017-02-28 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
2017-02-17 | - | Extra Bolagsstämma 2017 |
2016-11-10 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
2016-08-18 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
2016-05-20 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2016-05-19 | - | Årsstämma |
2016-05-19 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
2016-05-11 | - | Extra Bolagsstämma 2016 |
2016-02-18 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
2015-11-12 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
2015-08-21 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
2015-05-22 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2015-05-21 | - | Årsstämma |
2015-05-21 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
2015-02-19 | - | Bokslutskommuniké 2014 |
2014-11-26 | - | Extra Bolagsstämma 2014 |
2014-10-24 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
2014-08-22 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
2014-05-20 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
2014-02-21 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2014-02-20 | - | Årsstämma |
2014-02-05 | - | Bokslutskommuniké 2013 |
2013-10-24 | - | Kvartalsrapport 2013-Q3 |
2013-10-16 | - | Extra Bolagsstämma 2013 |
2013-08-22 | - | Kvartalsrapport 2013-Q2 |
2013-05-16 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2013-05-15 | - | Årsstämma |
2013-05-15 | - | Kvartalsrapport 2013-Q1 |
2013-01-31 | - | Bokslutskommuniké 2012 |
2012-10-25 | - | Kvartalsrapport 2012-Q3 |
2012-08-22 | - | Kvartalsrapport 2012-Q2 |
2012-04-25 | - | Årsstämma |
2012-04-25 | - | Kvartalsrapport 2012-Q1 |
2012-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2011 |
2011-11-09 | - | Split OBAB 5:1 |
2011-10-28 | - | Kvartalsrapport 2011-Q3 |
2011-10-26 | - | Extra Bolagsstämma 2011 |
2011-08-24 | - | Kvartalsrapport 2011-Q2 |
2011-05-06 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2011-05-05 | - | Årsstämma |
2011-05-05 | - | Kvartalsrapport 2011-Q1 |
2011-02-16 | - | Bokslutskommuniké 2010 |
2010-10-28 | - | Kvartalsrapport 2010-Q3 |
2010-08-24 | - | Kvartalsrapport 2010-Q2 |
2010-05-10 | - | Kvartalsrapport 2010-Q1 |
2010-04-16 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK |
2010-04-08 | - | Årsstämma |
2010-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2009 |
2009-11-09 | - | Kvartalsrapport 2009-Q3 |
2009-08-24 | - | Kvartalsrapport 2009-Q2 |
2009-05-15 | - | Kvartalsrapport 2009-Q1 |
2009-03-30 | - | X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK |
2009-03-27 | - | Årsstämma |
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Online Brands Nordic AB växer 10% organiskt med ökad lönsamhet
SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 JULI TILL 30 SEPTEMBER 2022
- Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 78,3 MSEK (31,9 MSEK), innebärande en tillväxt med 146% jämfört med motsvarande period föregående år.
- Den organiska tillväxten under kvartalet är 10% mot jämförbar period 2021.
- Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 58% (69%).
- Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 8,3 MSEK (3,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 10,6% (10,8%).
- Redovisad EBITDA uppgick till 8,0 MSEK (-2,8 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
10,2% (-8,6%) under det andra kvartalet 2022.
- Periodens resultat uppgick till 1,8 MSEK (-2,9 MSEK).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 6,5 MSEK (-13,2 MSEK).
- Vinst per aktie 0,09 SEK (-0,02 SEK).
Kommentar från vd, Magnus Skoglund:
Det är mycket glädjande att kunna konstatera att Online Brands under Q3 fortsätter att leverera en tvåsiffrig organisk tillväxt på 10% och ett EBITDA-resultat om 8,3 Mkr (10,6% i EBITDA-marginal). Jag är stolt över hela Online Brands-teamet, som i en tid när inflation och osäkert marknadsklimat satt stor press på kundernas efterfrågan presterar ett försäljnings- och resultatmässigt mycket imponerande kvartal.
Det är tillfredsställande att se att alla bolag i gruppen växer och bidrar till det starka kvartalet. Särskilt värt att lyfta är att gruppens största vertikal Trendcarpet fortsätter att ta marknadsandelar i Europa, med en tillväxt på 19% för kvartalet. Att vi har ett positivt momentum i Online Brands verksamheter visar sig i också i nyckeltalen för Q3.
- Trots utmanande omvärldsfaktorer behåller vi en hög bruttomarginal på 57% (58% föregående år proforma).
- Justerat EBITDA-resultat ökar mot föregående år till 8,3 Mkr (redovisat justerat EBITDA-resultat för motsvarande period 3,5 Mkr) och stärks med eftertryck också mot årets två första kvartal.
- Trafiken till våra e-handelssidor ökar kraftigt med 20% mot föregående år.
- Samtidigt som försäljningen växer med 10% mot föregående år ökar också antalet transaktioner under kvartalet med 15%.
Den gynnsamma utvecklingen i besökare, försäljning, snittkvitto och transaktioner är en bekräftelse på att de koncerngemensamma insatser som har gjorts i gruppen för att migrera mot en ännu mer prestationsbaserad marknadsföring har varit framgångsrika.
Vi ser också att arbetet i att säkerställa att vi är följsamma i marknadens förändringar i valutaförutsättningar, råvaru- och fraktpriser har gynnat oss under kvartalet, vilket den i princip oförändrade bruttomarginalen mot föregående år visar. Det är en styrka att vi har ett sortiment, erbjudande och affärsmodell som möjliggör en flexibilitet i pris mot slutkonsument när varukostnaderna fluktuerat under kvartalet och året.
Samtidigt som Q3 är en framgång är vårt fokus riktat framåt. Vi kommer att fortsätta att ha en hög aktivitet i vår agenda för att utveckla våra verksamheter. Vi ser exempel på det kommande kvartal, då vi arbetar med att introducera större nyheter inom såväl sortiment som lansering av flera nya marknader för Online Brands bolag.
Vidare framåt kan jag också konstatera att de investeringar vi tagit under årets nio första månader i lager och logistik fortsätter under första halvan av Q4 för att sedan avta i intensitet under den avslutande delen av kvartalet, med den tydliga ambitionen av att se en stigande effektivitet i den delen av verksamheten från starten av 2023, vilket kommer att ha ett positivt genomslag på såväl försäljning som i kostnadsbesparing.
Samtidigt som vi har tilltro till våra satsningar och investeringar är vi också medvetna om de makroekonomiska förutsättningarna som råder. Vi har ögonen på kostnader, agerar med försiktighet och med ett fokus på kassaflöde, kapitalbindning och sunt risktagande. Vi har en intressant M&A-pipeline och fortsätter med att löpande utvärdera intressanta förvärv inom nya och befintliga vertikaler.
Med detta i beaktande har jag en stor tillit i att vi är väl positionerade för att hantera både de utmaningar och möjligheter som föreligger, när vi nu går in i årets mest säljintensiva månader.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Magnus Skoglund, VD, Online Brands Nordic AB, +46 (0) 70 28 23 758
Om oss
Online Brands förvärvar, äger, och utvecklar e-handelsbolag i Norden. Bolagets strategi fokuserar på att förvärva snabbväxande och lönsamma e-handelsbolag med starka varumärken. Inom koncernen finns Trendcarpet, Hatshop, Victorins, Kitchenlab, Bread & Boxers, och Isbjörn. Online Brands aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel 08-503 01 550, e-post: info@mangold.se
Denna information är sådan information som Online Brands Nordic är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-11-18 08:30 CET.