Tisdag 26 November | 10:43:56 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2024-05-22 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-12-09 - Split OBAB 100:1
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-26 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2021-05-07 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-08 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-09 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Årsstämma
2018-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-17 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-11 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2015-05-21 - Årsstämma
2015-05-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-20 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-21 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2014-02-20 - Årsstämma
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2013-05-15 - Årsstämma
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 - Split OBAB 5:1
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-26 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-05-05 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-10 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2010-04-08 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-30 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK
2009-03-27 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Online Brands-koncernen är verksamt inom detaljhandel. Bolaget driver, utvecklar och förvärvar e-handelsverksamheter. Bolagets primära inriktning ligger mot konsument och via externa återförsäljare inom nuvarande och närliggande segment. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic samt diverse dotterbolag som exempelvis CaMa Gruppen, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear.
2022-11-18 08:30:00

Online Brands Nordic AB växer 10% organiskt med ökad lönsamhet

SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 JULI TILL 30 SEPTEMBER 2022

  • Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 78,3 MSEK (31,9 MSEK), innebärande en tillväxt med 146% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Den organiska tillväxten under kvartalet är 10% mot jämförbar period 2021.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 58% (69%).
  • Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 8,3 MSEK (3,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 10,6% (10,8%).
  • Redovisad EBITDA uppgick till 8,0 MSEK (-2,8 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
    10,2% (-8,6%) under det andra kvartalet 2022.
  • Periodens resultat uppgick till 1,8 MSEK (-2,9 MSEK).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 6,5 MSEK (-13,2 MSEK).
  • Vinst per aktie 0,09 SEK (-0,02 SEK).


Kommentar från vd, Magnus Skoglund:
Det är mycket glädjande att kunna konstatera att Online Brands under Q3 fortsätter att leverera en tvåsiffrig organisk tillväxt på 10% och ett EBITDA-resultat om 8,3 Mkr (10,6% i EBITDA-marginal). Jag är stolt över hela Online Brands-teamet, som i en tid när inflation och osäkert marknadsklimat satt stor press på kundernas efterfrågan presterar ett försäljnings- och resultatmässigt mycket imponerande kvartal.
Det är tillfredsställande att se att alla bolag i gruppen växer och bidrar till det starka kvartalet. Särskilt värt att lyfta är att gruppens största vertikal Trendcarpet fortsätter att ta marknadsandelar i Europa, med en tillväxt på 19% för kvartalet. Att vi har ett positivt momentum i Online Brands verksamheter visar sig i också i nyckeltalen för Q3.

  • Trots utmanande omvärldsfaktorer behåller vi en hög bruttomarginal på 57% (58% föregående år proforma).
  • Justerat EBITDA-resultat ökar mot föregående år till 8,3 Mkr (redovisat justerat EBITDA-resultat för motsvarande period 3,5 Mkr) och stärks med eftertryck också mot årets två första kvartal.
  • Trafiken till våra e-handelssidor ökar kraftigt med 20% mot föregående år.
  • Samtidigt som försäljningen växer med 10% mot föregående år ökar också antalet transaktioner under kvartalet med 15%.

Den gynnsamma utvecklingen i besökare, försäljning, snittkvitto och transaktioner är en bekräftelse på att de koncerngemensamma insatser som har gjorts i gruppen för att migrera mot en ännu mer prestationsbaserad marknadsföring har varit framgångsrika.
Vi ser också att arbetet i att säkerställa att vi är följsamma i marknadens förändringar i valutaförutsättningar, råvaru- och fraktpriser har gynnat oss under kvartalet, vilket den i princip oförändrade bruttomarginalen mot föregående år visar. Det är en styrka att vi har ett sortiment, erbjudande och affärsmodell som möjliggör en flexibilitet i pris mot slutkonsument när varukostnaderna fluktuerat under kvartalet och året.
Samtidigt som Q3 är en framgång är vårt fokus riktat framåt. Vi kommer att fortsätta att ha en hög aktivitet i vår agenda för att utveckla våra verksamheter. Vi ser exempel på det kommande kvartal, då vi arbetar med att introducera större nyheter inom såväl sortiment som lansering av flera nya marknader för Online Brands bolag.
Vidare framåt kan jag också konstatera att de investeringar vi tagit under årets nio första månader i lager och logistik fortsätter under första halvan av Q4 för att sedan avta i intensitet under den avslutande delen av kvartalet, med den tydliga ambitionen av att se en stigande effektivitet i den delen av verksamheten från starten av 2023, vilket kommer att ha ett positivt genomslag på såväl försäljning som i kostnadsbesparing.
Samtidigt som vi har tilltro till våra satsningar och investeringar är vi också medvetna om de makroekonomiska förutsättningarna som råder. Vi har ögonen på kostnader, agerar med försiktighet och med ett fokus på kassaflöde, kapitalbindning och sunt risktagande. Vi har en intressant M&A-pipeline och fortsätter med att löpande utvärdera intressanta förvärv inom nya och befintliga vertikaler.
Med detta i beaktande har jag en stor tillit i att vi är väl positionerade för att hantera både de utmaningar och möjligheter som föreligger, när vi nu går in i årets mest säljintensiva månader.