Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Online Brands Nordic AB växer 10% organiskt med ökad lönsamhet
SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 JULI TILL 30 SEPTEMBER 2022
- Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 78,3 MSEK (31,9 MSEK), innebärande en tillväxt med 146% jämfört med motsvarande period föregående år.
- Den organiska tillväxten under kvartalet är 10% mot jämförbar period 2021.
- Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 58% (69%).
- Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 8,3 MSEK (3,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 10,6% (10,8%).
- Redovisad EBITDA uppgick till 8,0 MSEK (-2,8 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
10,2% (-8,6%) under det andra kvartalet 2022.
- Periodens resultat uppgick till 1,8 MSEK (-2,9 MSEK).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 6,5 MSEK (-13,2 MSEK).
- Vinst per aktie 0,09 SEK (-0,02 SEK).
Kommentar från vd, Magnus Skoglund:
Det är mycket glädjande att kunna konstatera att Online Brands under Q3 fortsätter att leverera en tvåsiffrig organisk tillväxt på 10% och ett EBITDA-resultat om 8,3 Mkr (10,6% i EBITDA-marginal). Jag är stolt över hela Online Brands-teamet, som i en tid när inflation och osäkert marknadsklimat satt stor press på kundernas efterfrågan presterar ett försäljnings- och resultatmässigt mycket imponerande kvartal.
Det är tillfredsställande att se att alla bolag i gruppen växer och bidrar till det starka kvartalet. Särskilt värt att lyfta är att gruppens största vertikal Trendcarpet fortsätter att ta marknadsandelar i Europa, med en tillväxt på 19% för kvartalet. Att vi har ett positivt momentum i Online Brands verksamheter visar sig i också i nyckeltalen för Q3.
- Trots utmanande omvärldsfaktorer behåller vi en hög bruttomarginal på 57% (58% föregående år proforma).
- Justerat EBITDA-resultat ökar mot föregående år till 8,3 Mkr (redovisat justerat EBITDA-resultat för motsvarande period 3,5 Mkr) och stärks med eftertryck också mot årets två första kvartal.
- Trafiken till våra e-handelssidor ökar kraftigt med 20% mot föregående år.
- Samtidigt som försäljningen växer med 10% mot föregående år ökar också antalet transaktioner under kvartalet med 15%.
Den gynnsamma utvecklingen i besökare, försäljning, snittkvitto och transaktioner är en bekräftelse på att de koncerngemensamma insatser som har gjorts i gruppen för att migrera mot en ännu mer prestationsbaserad marknadsföring har varit framgångsrika.
Vi ser också att arbetet i att säkerställa att vi är följsamma i marknadens förändringar i valutaförutsättningar, råvaru- och fraktpriser har gynnat oss under kvartalet, vilket den i princip oförändrade bruttomarginalen mot föregående år visar. Det är en styrka att vi har ett sortiment, erbjudande och affärsmodell som möjliggör en flexibilitet i pris mot slutkonsument när varukostnaderna fluktuerat under kvartalet och året.
Samtidigt som Q3 är en framgång är vårt fokus riktat framåt. Vi kommer att fortsätta att ha en hög aktivitet i vår agenda för att utveckla våra verksamheter. Vi ser exempel på det kommande kvartal, då vi arbetar med att introducera större nyheter inom såväl sortiment som lansering av flera nya marknader för Online Brands bolag.
Vidare framåt kan jag också konstatera att de investeringar vi tagit under årets nio första månader i lager och logistik fortsätter under första halvan av Q4 för att sedan avta i intensitet under den avslutande delen av kvartalet, med den tydliga ambitionen av att se en stigande effektivitet i den delen av verksamheten från starten av 2023, vilket kommer att ha ett positivt genomslag på såväl försäljning som i kostnadsbesparing.
Samtidigt som vi har tilltro till våra satsningar och investeringar är vi också medvetna om de makroekonomiska förutsättningarna som råder. Vi har ögonen på kostnader, agerar med försiktighet och med ett fokus på kassaflöde, kapitalbindning och sunt risktagande. Vi har en intressant M&A-pipeline och fortsätter med att löpande utvärdera intressanta förvärv inom nya och befintliga vertikaler.
Med detta i beaktande har jag en stor tillit i att vi är väl positionerade för att hantera både de utmaningar och möjligheter som föreligger, när vi nu går in i årets mest säljintensiva månader.