Tisdag 26 November | 10:40:08 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2024-05-22 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-23 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-13 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-12-09 - Split OBAB 100:1
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-26 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2021-05-07 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-08 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-08 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-09 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Årsstämma
2018-05-24 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2018-05-09 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-22 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-10 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-17 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-10 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-19 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-11 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2015-05-21 - Årsstämma
2015-05-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-20 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-21 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2014-02-20 - Årsstämma
2014-02-05 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2013-05-15 - Årsstämma
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 - Split OBAB 5:1
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-26 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2011-05-05 - Årsstämma
2011-05-05 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-10 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-16 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.00 SEK
2010-04-08 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-30 - X-dag ordinarie utdelning OBAB 0.10 SEK
2009-03-27 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Online Brands-koncernen är verksamt inom detaljhandel. Bolaget driver, utvecklar och förvärvar e-handelsverksamheter. Bolagets primära inriktning ligger mot konsument och via externa återförsäljare inom nuvarande och närliggande segment. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic samt diverse dotterbolag som exempelvis CaMa Gruppen, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear.
2023-02-17 07:30:00

Online Brands Nordic AB växer 87% i Q4

SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 OKTOBER TILL 31 DECEMBER 2022

  • Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 88,8 MSEK (47,5 MSEK), innebärande en tillväxt med 87% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Den organiska tillväxten under kvartalet är 6% mot jämförbar period 2021
  • Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 57% (66%)
  • Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 4,5 MSEK (6,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 5,1% (13,7%)
  • Redovisad EBITDA uppgick till -2,6 MSEK (5,5 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
    -2,9% (11,8%) under det fjärde kvartalet 2022
  • Periodens resultat uppgick till -8,4 MSEK (4,8 MSEK)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 4,1 MSEK (5,7 MSEK)
  • Vinst per aktie -0,40 SEK (0,25 SEK)


KOMMENTAR FRÅN VD, MAGNUS SKOGLUND:

När vi summerar 2022 kan vi konstatera att det varit ett år med fortsatt stark försäljningsökning. Intäkterna 2022 uppgår till 290,9 MSEK (146,7 MSEK, 273,8 MSEK mätt som proforma för motsvarande verksamheter 2021), en organisk tillväxt med 6,2%. Justerat EBITDA 2022 uppgår till 15,2 MSEK (20 MSEK). Att vi växer försäljningen lönsamt under ett år med den turbulenta omvärld som råder är ett bevis på teamets dedikerade arbete under året och dess förmåga att navigera i en föränderlig och utmanande miljö.

Under Q4 kan vi konstatera att vi fortsätter att hålla en stark omsättningstillväxt i linje med Q1-Q3. Försäljningen för Q4 landar på 88,8 MSEK (83,7 MSEK proforma). Det är mycket tillfredsställande att se att e-handeln driver tillväxten och att e-handelns andel av den totala omsättningen fortsätter att öka. E-handeln växte under kvartalet med 15,6% och den totala omsättningen för e-handeln landade på 68 MSEK (61 MSEK proforma), vilket innebär att e-handeln i Q4 stod för 76% (73% proforma) av den totala omsättningen. Under kvartalet har vi fortsatt att hålla en hög aktivitet i att optimera e-handeln i våra dotterbolag, vilket också visar sig i framstegen i gruppens samlade nyckeltal för Q4:

  • tillväxten i trafik växte med 5,6%
  • genomsnittsordervärdet har ökat 7%
  • antalet transaktioner växte med 8%
  • försäljningsökningen i mailutskick till befintlig kundstock uppgick till 70%
  • den samarbetsinriktade marknadsföringen tillsammans med utvalda produktambassadörer växte med 38%

Ett viktigt arbete som fortsatte under Q4 var att utveckla hur vi interagerar med våra lojala kunder, i form av nyhetsbrev och erbjudanden. Det är glädjande att konstatera att det givit en positiv effekt under kvartalet och våra ambitioner för 2023 är att fortsätta växa snabbt inom detta område.

Q4 har också varit ett kvartal där vi i högt tempo drivit ett omställningsarbete och tagit stora investeringar, vilket haft en negativ inverkan på resultatet under Q4, där det justerade EBITDA-resultatet blev 4,5 MSEK (6,5 MSEK). Det har varit planerade aktiviteter och investeringar för att säkerställa optimerad drift och förbättrad lönsamhet:

  • Byte av affärs- och lagersystem genomfördes under kvartalet för koncernens största bolag, Cama-Gruppen. Investeringen i det nya lagersystemet kommer att leda till ökad skalbarhet, effektivisering och leveranssäkerhet. Genomförandekostnaden uppgick till ca. 3 MSEK under kvartalet 
  • Ny E-handelsplattform i gruppens näst största bolag KitchenLab. Nya plattformen möjliggör lansering av tio nya länder under Q1-Q2. Förbättrad användarupplevelse med snabbare laddningstider och fler funktionaliteter lägger grunden för ökad konvertering.
  • Gemensamma funktioner inom ekonomi, logistik och digital marknadsföring har under Q4 integrerats med OBAB. Effektiviseringen kommer under 2023 att innebära en betydande kostnadsbesparing
  • Rekryteringar har gjorts inom inköp under Q4 för att möta de höga ambitioner vi har i att aktivera ny försäljning för våra olika vertikalers nya kategorier. Det kommer att vara en viktig del av omsättningstillväxten under 2023

Sammantaget har vi gjort de förändringar som gör att vi känner oss komfortabla i att vi lagt grunden för att på ett kostnadseffektivt sätt möta den ambitiösa tillväxtagenda som ligger för 2023.

Magnus Skoglund
VD, Online Brands Nordic AB