Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
1 januari – 31 mars 2022 (jämfört med samma period föregående år)
- Nettoomsättningen för första kvartalet 2022 uppgick till 16,0 MSEK (13,5), vilket innebär en tillväxt om 19% (25%)
- Återkommande intäkter för första kvartalet 2022 uppgick till 12,6 MSEK (10,7) vilket innebär en tillväxt om 17% (17%)
- Årligen återkommande abonnemangsintäkter (ARR) uppgick vid slutet av perioden till 51,9 MSEK (44,1), vilket är en ökning med 18% (23%) från samma period 2021.
- Rörelseresultat (EBIT) för första kvartalet 2022 uppgick till 2,1 MSEK (3,5)
- Resultat efter skatt uppgick till 1,7 MSEK (2,7)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,6 MSEK (0,5)
VD:s Kommentar
Försäljning och implementation
Vi har under första kvartalet sett en fortsatt stark försäljning. Vid tiden för denna rapport har vi
passerat 500 kunder som använder eller är på väg att ta systemet i drift. Vanligtvis vill våra
kunder ta ett nytt verksamhetssystem i drift i samband med exempelvis ett årsskifte och
därför varierar ARR-tillväxten från kvartal till kvartal. Under första kvartalet var ARR-tillväxten
18% jämfört med första kvartalet förra året. I det här sammanhanget tycker jag att det även är
värt att nämna att vi sedan en tid tillbaka säljer mer än vår implementationstakt och värdet av
de ej startade kunderna kommer att generera årliga återkommande intäkter (ARR) om ca 9
MSEK.
Prisjusteringar och omsättningstillväxt
Våra kunder betalar en avgift per bil och månad för att få tillgång till systemets samtliga
funktioner. Den 1 januari genomfördes den årliga indexjusteringen av månadsavgifterna. Detta
tillsammans med implementering av nya kunder bidrar till att nettoomsättningen för första
kvartalet uppgick till 16,0 MSEK (13,5) en ökning med 19 %.
Produktutveckling och engångskostnader
Vi vidareutvecklar ständigt produkten bland annat genom den molnlösning vi lanserade under
2021. Vi har sett ett starkt intresse för vår driftlösning i molnet som gör att våra kunder inte
längre behöver en egen server. Vid tiden för denna rapport hade ca 80 av våra kunder flyttat in i
vår molnlösning, dock med liten ekonomisk effekt under kvartalet. Under första kvartalet har vi
valt att ta kostnader av engångskaraktär på ca 1,1 MSEK för översättning av produkt och
dokumentation samt ett förnyat produktutseende. Detta för att underlätta framtida försäljning
av produkten. Eftersom vi inte aktiverar våra utvecklingskostnader belastar detta
rörelseresultatet som under första kvartalet uppgick till 2,1 MSEK (3,5).
Högre bränslekostnader
Transportbranschen har påverkats av ökande bränslekostnader. Vid tiden för denna rapport
har vi inte sett någon ökning av konkurser eller uppsägningar bland våra kunder. Vår
bedömning är att merparten av våra kunder har kompenserat för sina kostnadsökningar
genom att debitera ett drivmedelstillägg på transporterna.
Viktor Edlund, VD
Ytterligare information
Delårsrapporten finns att tillgå i sin helhet på www.opter.com
Stockholm den 29 april 2022
Frågor om rapporten besvaras av:
Viktor Edlund
0703143156
viktor.edlund@opter.com