Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
1 januari - 31 mars 2025 (jämfört med samma period föregående år)
· Nettoomsättningen för första kvartalet 2025 uppgick till 24,9 MSEK (21,9), vilket innebär en tillväxt om 13% (13%)
· Återkommande intäkter för första kvartalet 2025 uppgick till 21,9 MSEK (19,0), vilket innebär en tillväxt om 16% (16%)
· Årligen återkommande abonnemangsintäkter (ARR) uppgick vid slutet av perioden till 88,3 MSEK (76,5), vilket är en ökning med 15% (17%)
· Rörelseresultat (EBIT) för första kvartalet 2025 uppgick till 5,3 MSEK (5,6)
· Resultat efter skatt uppgick till 4,2 MSEK (4,6) vilket motsvarar 0,69 SEK/aktie (0,76)
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,9 MSEK (4,0)
VD:s kommentar
Försäljning Q1 2025
Under första kvartalet var försäljningen fortsatt god med nya kunder i samtliga våra fyra länder, och sammanlagt tecknades 25 nya kundavtal under perioden.
Återkommande intäkter
Årligen återkommande intäkter (ARR) uppgick den 31 mars 2025 till 88,3 MSEK, vilket motsvarar en ökning med 15% (17%) de senast tolv månaderna. Nya kunder driftsätts löpande och värdet av ännu ej uppstartade kunder beräknas generera årligen återkommande intäkter (ARR) om ca 9 MSEK.
Omsättningstillväxt och resultat
Nettoomsättningen för första kvartalet 2025 uppgick till 24,9 MSEK (21,9), en tillväxt om 13% (13%). Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5,3 MSEK (5,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 21% (25%). Periodens resultat påverkades negativt av personalkostnader av engångskaraktär samt valutakurser. Främst en svagare norsk krona påverkade årligen återkommande intäkter (ARR) samt nettoomsättningstillväxten med ca 1%.
Produkt
Arbetet med att förbättra produkten pågår ständigt. Intresset för molndrift är fortsatt stort och vid tiden för den här rapporten har 70% av våra kunder lämnat en egen servermiljö till förmån för vår molnlösning.
Omvärldsoro
En generell osäkerhet och avmattning präglar hela ekonomin, vilket även avspeglas hos våra kunder inom transportsektorn. Trots att vi märkt av en ökad försiktighet, har ökningen av kundförluster och konkurser hittills varit marginell. Det är dock värt att nämna att två konkurser under perioden rört kunder som är något större än vår genomsnittskund.
Viktor Edlund, VD
Ytterligare information
Delårsrapporten finns att tillgå i sin helhet på www.opter.com
Stockholm den 25 april 2025
Frågor om rapporten besvaras av:
Viktor Edlund
0703141356
viktor.edlund@opter.com