Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
1 april– 30 juni 2022 (jämfört med samma period föregående år)
• Nettoomsättningen för andra kvartalet 2022 uppgick till 16,3 MSEK (14,1), vilket innebär en tillväxt om 15% (18%)
• Återkommande intäkter för andra kvartalet 2022 uppgick till 13,3 MSEK (11,1) vilket innebär en tillväxt om 19% (22%)
• Årligen återkommande abonnemangsintäkter (ARR) uppgick vid slutet av perioden till 55,0 MSEK (44,5), vilket är en ökning med 23% (22%) från samma period 2021.
• Rörelseresultat (EBIT) för andra kvartalet 2022 uppgick till 3,4 MSEK (2,5)
• Resultat efter skatt uppgick till 2,7 MSEK (2,0)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 3,1 MSEK (2,8)
VD:s Kommentar
Försäljning och implementation
Vi har under andra kvartalet sett en fortsatt god försäljning. Vanligtvis vill våra kunder ta ett nytt verksamhetssystem i drift i samband med exempelvis ett årsskifte och därför varierar ARR-tillväxten från kvartal till kvartal. Årligen återkommande intäkter (ARR) uppgick per den 30 juni till 55 MSEK, vilket motsvarar en ökning på 23 % de senaste tolv månaderna. Nya kunder driftsätts löpande och värdet av ännu ej uppstartade kundsamarbeten beräknas generera årliga återkommande intäkter (ARR) om ca 8 MSEK. Vi ser även fortsatt en stor efterfrågan på Opters tjänster och söker aktivt fler kollegor till bolagets samtliga avdelningar.
Omsättningstillväxt och resultat
Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 16,3 MSEK (14,1) vilket innebär en tillväxt om 15% (18%). Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 3,4 MSEK (2,5) med en EBIT-marginal på 21%.
Produktutveckling
Det pågår en ständig vidareutveckling av Opters produkt. Ca 120 kunder har vid tiden för denna rapport, tagit i drift eller tecknat sig för den driftlösning i molnet som lanserades 2021.
Högre bränslekostnader
Transportbranschen har även det senaste kvartalet påverkats av ökande bränslekostnader. Många av bolagets kunder har kompenserat för kostnadsökningar genom att debitera drivmedelstillägg för utförda transporter. Vid tiden för denna rapport har vi inte sett någon ökning av konkurser eller uppsägningar bland våra kunder.
Viktor Edlund, VD
Ytterligare information
Delårsrapporten finns att tillgå i sin helhet på www.opter.com
Stockholm den 29 augusti 2022
Frågor om rapporten besvaras av:
Viktor Edlund
0703143156
viktor.edlund@opter.com