14:21:08 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-05-17 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-27 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-28 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-10-05 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-09 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2023-03-08 Årsstämma 2023
2023-02-14 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-23 Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-15 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-16 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2022-05-25 Årsstämma 2022
2022-05-06 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-09 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-16 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 Årsstämma 2021
2021-05-28 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-14 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2021-03-05 Extra Bolagsstämma 2021
2021-02-16 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-06 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-18 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2020-05-14 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-14 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-28 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-29 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-08-22 Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-23 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-12 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2019-04-11 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-29 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-29 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-25 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2018-04-24 Årsstämma 2018
2018-02-15 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-29 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-29 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-30 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-15 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2017-03-14 Årsstämma 2017
2017-02-17 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-24 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-26 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-26 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-29 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2016-04-26 Årsstämma 2016
2016-02-25 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-26 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-28 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-29 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2015-04-28 Årsstämma 2015
2015-02-26 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-11-17 Extra Bolagsstämma 2014
2014-08-29 Kvartalsrapport 2014-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorMaterial
IndustriForskning & Utveckling
OptiCept Technologies förser livsmedels-och växtindustrin med teknologiska lösningar som används för att öka hållbarheten för diverse råvaror. Bolaget arbetar med biologiska processer som ger en ökad extraktion ur råvaran, minskat avfall samt bibehållen smak, doft, färg, näringsinnehåll. Bolaget har en patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion). Bolaget säljer sina produkter på en global nivå och har sitt huvudkontor i Lund.
2022-05-06 08:30:00

Strategin ligger fast, fokus på våra affärsområden som accelererar tillväxt och genererar kassaflöde är högst på agendan.

KSEKQ1, 3 mån
Helår

20222021
Rörelsens intäkter4 046504 999
Rörelseresultat-15 091-5 665-47 128
Periodens resultat-15 114-5 665-47 298
Periodens totalresultat-15 123-5 665-47 024
EBITDA-11 356-5 102-36 687
Balansomslutning419 38633 942435 780
Likvida medel44 95515 50668 025
Eget kapital391 16529 307406 287
Soliditet93%86%93%
Genomsnittligt antal aktier i perioden19 904 74012 101 64616 324 513
Antal aktier vid periodens utgång19 904 74012 101 64619 904 740
Resultat per aktie före och efter utspädning-0,76-0,47-2,9

Kommentarer från VD

Strategin ligger fast - tillväxt i fokus

Strategin ligger fast, fokus på våra affärsområden som accelererar tillväxt och genererar kassaflöde är högst
på agendan.

”Vi rör oss framåt i hög fart nu och har uppnått flera milstolpar”

OptiCept accelererar nu för tillväxt och vi driver på för hög lönsamhet. Vi ser att vårt säljarbete har börjat realiseras i ordrar. Vi har som tidigare nämnts stärkt organisationen med ny head of sales som startade fullt ut i april. Thomas Lundqvist har klivit in i rollen och kommer sätta sin prägel på arbetet, med lång erfarenhet av att implementera ny teknologi, har han den kompetens som krävs för att vara en viktig bricka i att driva försäljning. Detta ledarskap gifter sig väl med den digitala sälj- och marknadsförings-motor vi skapat och fortsätter utveckla. Jag är övertygad om att vi kommer effektivisera våra säljprocesser.
Vi växer just nu som organisation och har ett stort behov av att rekrytera. Nya, hungriga och kompetenta medarbetare fyller våra kontor för att bemöta kommande installationer och kunder.

Efter rapportperiodens slut hade vi glädjen att meddela historiska milstolpar för OptiCept. Det kommersiella avtalet med Dagab är nu på plats. Som första dagligvaruhandelskedja i världen väljer Axfood-koncernen att behandla alla sina rosor med OptiBoost och har därutöver även ambitionen att behandla alla sina snittblommor framöver.

Detta är så klart en tacksam referens, utöver mycket bra utvärderingsresultat har vi nu ett kommersiellt avtal med en etablerad aktör i ryggen. Jag är övertygad om att fler följer efter, vi ser redan att det har givit eko inom dagligvaruhandeln.

Därtill ingick vi avtal med Steinicke för dryCEPT®. Ett genombrott efter lyckad utvärdering och en ny affärsvertikal öppnar sig nu för oss.

ESG

OptiCept Technologies AB mission handlar ytterst om hållbarhet. Vi förser livsmedels-och växtindustrin med högteknologiska lösningar som bidrar till en mer hållbar värld och möjliggör klimatsmart ekonomisk tillväxt. Under Q1 och 2022 fortlöper arbetet för att lyfta fram vårt ESG perspektiv, nyttan i vår teknologi och kvantifiera den påverkan vi har på råvaruutvinning, tillverkningsprocess och avfallshanteringen.

Våra kommersiella projekt
Livsmedel

Vid årskiftet kom den första ordern av oliveCEPT® i Kina. Även i Grekland slutfördes ett avtal gällande oliveCEPT®, två ODIN levereras till Agioi Apostoloi kooperativet efter lyckad utvärdering med goda resultat. Den stora nyheten inom olivolje-segmentet är lanseringen av BALDER. CEPT7, är nästa generation CEPT-maskin. Vi ser att efterfrågan av vår teknologi är hög, framför allt hos de stora producenterna. Just nu pratar vi med de 7 största producenterna på den iberiska halvön, enbart dessa 7 giganter har ett teoretiskt behov av upp till 700 oliveCEPT® modell BALDER. Det är med glädje vi nu kan leverera till producenter med högre kapacitet.

dryCEPT® som nämnts, ser sitt stora kommersiella genombrott med Steinicke avtalet, ett avtal vi arbetat 4 år med. Vi har nu bekräftat kundnyttan industriellt. Nu skalar vi upp sälj-och marknadsaktiviteterna för dryCEPT® och förbereder för en bred lansering. Med en så stark referens som Steinicke i ryggen öppnas fler dörrar och vi ser även potential att kunna behandla fler av deras grödor.

Även wineCEPT® är redo för lansering. Efter positivt slutresultat av smaktestet av röda viner är vi nu redo att kommersiellt lansera denna applikation. Vinindustrin är generellt konservativ och vi kommer primärt rikta in oss på innovativa vinmakare som vågar utmana. Därefter bearbetar vi marknaden brett. Vi ser framemot att kliva in även i denna bransch och har stor tilltro på att nå framgångar inom vin.

Arbetet i Kina är fortsatt utmanande på grund av återkommande restriktioner och lock-downs. Vilket begränsat våra resemöjligheter från Sverige men som också begränsar vår kinesiska organisations rörlighet. Trots det är fortsatt vår förhoppning att kunna se en kommersialisering av utvärderingen av juiceCEPT® med ZhongWu under Q2-Q3. Arbetet med utvärdering av grönt te med Coca Cola i Shanghai har fördröjts, men är i allra högsta grad fortsatt aktuellt. Just nu pågår optimering av processflödet utanför CEPT-enheten. Efter vår återlansering av juiceCEPT® har vi sett bra intresse från marknaden och kommer intensivt fortsätta bearbeta potentiella kunder.

När det kommer till havremjölk har vi pågående diskussioner med många spännande aktörer.
Vi är färdiga med optimeringen av behandlingskammaren men kommer få skjuta nästa test ytterligare framåt då det råder platsbrist på testanläggningen.

Våra kommersiella projekt

Växter

Blomsterbranschen är en marknad med god tillväxtpotential för våra applikationer. Det är en marknad som vi uppfattar är eftersatt vad gäller teknologisk utveckling och vi kommer göra stor skillnad för dess utveckling. Under Q1 skrev vi ett avtal med Flamingo i Storbritannien för behandling av rosor. Vi har nu påbörjat utvärderingsdelen av avtalet och ser framemot goda resultat för att kunna övergå till ett fortlöpande kommersiellt avtal.

Varje år produceras uppemot 30-50 miljarder snittblommor. Kunderna vi arbetar med i Storbritannien, Flamingo Group och MM Flowers, säljer sammanlagt 3 miljarder snittstjälkar årligen. Vilket innebär en teoretisk möjlighet för 80 OptiBoost-maskiner om vi skulle behandla samtliga. Vi ser andra kunder som har just ambitionen att behandla hela sitt utbud av snittblommor.


OptiBoost - for Cut Flowers har uppnått en historisk milstolpe i och med Dagab-avtalet.
Avtalet i sig är mycket viktigt, det är inspirerande att få arbeta med Axfood-koncernen som tydligt visar att hållbarhet står högst på deras agenda, så även kundvärde. Vidareutvecklingen av applikationen för att innefatta alla deras snittblommor är också en bra möjlighet som sannolikt kommer visa på goda resultat utöver rosor.

Men det är också viktigt för att det sänder en signal till omvärlden och branschen i Europa och övriga världen. Intresset är stort, men att få någon att våga gå först kan ibland vara utmanande. Nu är vi förbi det och har en stark referens att hänvisa till. Vilket vi bland annat kommer göra i juni månad då vi medverkar på Floriexpo i Miami. En av branschens viktigaste mässor, där de största dagligvarukedjorna i USA möter blomsterbranschen. Ett mycket bra tillfälle att marknadsföra OptiBoost och vår påverkan. Vi genomförde en rundresa i Sydamerika där vi bland annat förberedde vår pilotinstallation hos EQR i Ecuador, men också möte flertalet rosodlare för att introducera vår teknologi.


OptiBoost - for cuttings har vi stora förhoppningar på. Vi diskuterar nu med flertalet av världens största producenter. Det är med stor glädje jag kan konstatera att våra resultat och framfart inom sticklingar har gått fortare fram än väntat. Vi kommer inledningsvis primärt fokusera på skogssticklingar. Men detta är ytterligare ett affärsområde som vi kommer skruva upp ordentligt de närmsta månaderna.


Sammanfattningsvis så skapar våra kommersiella aktiviteter i fokusområden tillväxt och kassaflöden. Vi ligger strategiskt rätt i tiden och tar flertalet steg i rätt riktning. Vi rör oss framåt i hög fart nu och har sett flera genombrott. Intresset för oss som bolag, våra applikationer och potentialen har aldrig varit större än just nu. Jag är tacksam att ni delar denna resa med oss och för ert fortsatta förtroende.