Tisdag 29 April | 09:49:05 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-11-27 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-28 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-29 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-05-23 N/A X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2025-05-22 N/A Årsstämma
2025-03-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-06 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-18 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-31 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-23 - Årsstämma
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2024-03-28 - Bokslutskommuniké 2023
2024-02-27 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-28 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-10-05 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-09 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2023-03-08 - Årsstämma
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-23 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-15 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-16 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2022-05-25 - Årsstämma
2022-05-06 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-09 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-16 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 - Årsstämma
2021-05-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-14 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2021-03-05 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-02-16 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-06 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-18 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2020-05-14 - Årsstämma
2020-05-05 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-14 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-28 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-29 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-08-22 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-23 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-12 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2019-04-11 - Årsstämma
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-29 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-29 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-25 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2018-04-24 - Årsstämma
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-29 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-29 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-15 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2017-03-14 - Årsstämma
2017-02-17 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-24 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-26 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-26 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2016-04-26 - Årsstämma
2016-02-25 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-26 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2015-04-28 - Årsstämma
2015-02-26 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-11-17 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-08-29 - Kvartalsrapport 2014-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorMaterial
IndustriForskning & Utveckling
OptiCept Technologies förser livsmedels-och växtindustrin med teknologiska lösningar som används för att öka hållbarheten för diverse råvaror. Bolaget arbetar med biologiska processer som ger en ökad extraktion ur råvaran, minskat avfall samt bibehållen smak, doft, färg, näringsinnehåll. Bolaget har en patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion). Bolaget säljer sina produkter på en global nivå och har sitt huvudkontor i Lund.
2022-11-01 08:30:00

Tredje Kvartalet i korthet

Nettoomsättningen uppgick under tredje kvartalet till 1 371 TSEK (1 761 TSEK) och under perioden jan-sept till 8 872
TSEK (4 245 TSEK).

Orderingången var under tredje kvartalet 12 241 TSEK och orderboken var vid kvartalets utgång 30 190 TSEK.

Orderboken uppgår vid publiceringen av denna delårsrapport till 30 190 TSEK, att jämföra med 24 284 TSEK vid publiceringen av halvårsrapporten. I kommande delårsrapporter kommer kvartalets orderingång och utgående orderbok vid kvartalets utgång att publiceras.

Periodens resultat för tredje kvartalet uppgick till -21 833 TSEK (-13 510 TSEK) och för perioden jan – sept till -58 595 TSEK (-26 563 TSEK)

Resultat per aktie före och efter utspädning var under jul-sept -1,10 kr (-0,74 kr). Resultat per aktie före och efter utspädning var under jan-sept -2,94 kr (-1,76 kr).

Rapporterad EBITDA för tredje kvartalet uppgick till -18 115 TSEK (-9 437 TSEK) och för perioden jan – sept till -47 445 TSEK (-19 992 TSEK)

Kassaflödet under uppgick under tredje kvartalet till 1 616 TSEK (-13 607 TSEK) och uppgick under perioden jan – sept till -40 220 TSEK (-12 889 TSEK). Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 27 867 TSEK (TSEK 9 212).

Under tredje kvartalet tecknades flera viktiga avtal inom fokusområdena oliveCEPT, OptiBoost for cut flowers och OptiBoost för cuttings, av vilka de nedanstående bedöms vara de allra viktigaste.

Under kvartalet tecknades flera avtal med nyckelkunder för oliveCEPT däribland Unió, DePrado, Lagar Herdade Vale Formoso och Jaén COOP.
Den 23 september tecknades, via samarbetspartnern APH, avtal med Spira Blommor AB i Sverige som ska sälja OptiBoost
behandlade rosor i dagligvaruhandeln.
Den 28 september tecknades kommersiellt avtal med ett av världens största massa- och pappersföretag, CMPC i Chile för
behandling av eukalyptussticklingar.
Efter rapportperioden, den 7 oktober, tecknades avtal med en av världens största rosodlare, The Elite Flower Group i Colombia.

Den 18 juli ställde Modelio Equity AB (publ) ut en kreditram om 55 MSEK till OptiCept Technologies och under kvartalet har 25 MSEK av denna kreditram nyttjats enligt plan. Not 3 innehåller ytterligare information avseende denna kreditram.

Bolaget tillkännager målsättningen att nå ett positivt EBITDA för helåret 2023 i samband med publiceringen av denna delårsrapport.

Finansiell Sammanfattning
Koncern

TSEKQ3, 3 mån Q1-Q3, 9 mån Helår
 20222021 20222021 2021
Rörelsens intäkter2 1131 971 9 9274 594 4 999
Rörelseresultat-22 314-13 415 -59 722-26 426 -47 128
Periodens resultat-21 833-13 510 -58 595-26 563 -47 298
Periodens totalresultat-21 736-13 514 -58 654-26 572 -47 024
EBITDA-18 115-9 437 -47 445-19 992 -36 687
Balansomslutning400 710456 270 400 710456 270 435 780
Likvida medel27 8679 212 27 8679 212 68 025
Eget kapital347 633426 803 347 633426 803 406 287
Soliditet87%94% 87%94% 93%
Genomsnittligt antal aktier i perioden19 904 74018 314 689 19 904 74015 113 136 16 324 513
Antal aktier vid periodens utgång19 904 74018 404 740 19 904 74018 404 740 19 904 740
Resultat per aktie före och efter utspädning-1,10-0,74 -2,94-1,76 -2,90

Kommentarer från VD

OptiCept är positionerat för ett positivt EBITDA resultat 2023 

Det har varit ett intensivt kvartal där vi uppnått väldigt mycket på kort tid. Jag är imponerad av organisationen. Vi har arbetat med starkt fokus och utvecklat våra produkter, vår organisation och vår affär. Vi har en mycket positiv utveckling inom samtliga prioriterade applikationsområden. Så pass att jag med tillförsikt nu kan säga att OptiCept går in i nästa fas som bolag.

Vi har tecknat viktiga avtal med globala marknadsledande aktörer och baserat på vår nuvarande kundstock och vår förväntade kostnadsutveckling är vår bedömning därmed att vi för helåret 2023 är positionerade att nå ett positivt EBITDA resultat.

Hittills i år har vi tecknat tre gånger fler avtal än under motsvarande period 2021. Med detta har vi en orderstock på 30 MSEK med god uppsida eftersom vi till detta kvartal infört en mer stringent syn på vad vi tar in i vår orderstock. 

Avtal med ledande aktörer inom både Food och Plant segmenten öppnar upp mycket goda intäktsmöjligheter på den kundbas vi byggt under det senaste året. Så dom kritiska kundrelationerna är på plats, produkterna är utvecklade och produktionskedjorna för BALDER, ODIN och FREJA är uppstartade. Samtidigt har vi byggt och utvecklat vår organisation. Med detta ligger mycket av engångskostnaderna bakom oss. Därför är vi nu i en position där vi bättre kan balansera våra kostnader med våra intäkter. Detta möjliggör lönsamhet och vår nya målsättning avseende EBITDA. 

Framöver kommer vi därför att kommunicera våra förväntningar kring EBITDA-utvecklingen för bolaget baserat på potentialen i liggande avtal och vår förväntade kostnadsutveckling. Detta ger en tydligare bild av det finansiella läget i jämförelse med att kommunicera antal system, vilket ger våra aktieägare bättre möjlighet att förstå och följa bolaget i dess utveckling. 

Vi har ett intensivt kvartal bakom oss och en mycket spännande tid framför oss. 
 
En period med mycket hög aktivitetsnivå 
När skördesäsongen för oliver nu drar i gång är det högsäsong för oss. Vi har sen tidigare stärkt och utvecklat vår installations- och serviceorganisation. Nu är kundnöjdhet högst på agendan, detta är nyckeln till framgång. Det är grunden för att sälja nästa maskin och för att bygga en långsiktig serviceaffär.

Vi kan blicka tillbaka på en mycket bra period. Vi har tecknat avtal med några av världens största och mest inflytelserika olivoljeproducenter, främst på Iberiska halvön. Här har vi stärkt vår närvaro med lokalt kontor i Barcelona, vi har utvecklat vårt nätverk av underleverantörer och arbetar närmre slutkunden. Om dom kunder vi ingått avtal med fullt ut skulle investera i CEPT-teknologin för att täcka hela sin produktion, så motsvarar det en försäljning på 1 miljard SEK.  
Sommarens torka i Spanien har resulterat i mindre olivskördar, det understryker vikten av vår teknologi eftersom vi kan extrahera maximalt med olja ur varje oliv.

Vi har flyttat fram positionerna gällande OptiBoost. Endast på tecknade avtal har Optiboost för snittblommor en potential att inbringa runt 500 MSEK årligen. Med Flamingo International Group i Storbritannien är vi nu i nästa fas med kommersiella tester. I Colombia, som är en av den viktigaste marknaden för snittblommor, har vi ingått avtal med en av världens största rosodlare, Elite Flower Group. Det är ett internationellt bolag med verksamhet även i Ecuador och Kenya, enbart i Colombia producerar de 500 miljoner rosor årligen. Sedan tidigare har även Flores Funza beslutat att utvärdera OptiBoost. Nu närmar vi oss den mycket attraktiva dagligvaruhandeln i USA och Kanada. En viktig och stor marknad som passar vår affärsmodell för OptiBoost väl.

Utvärderingen med Porta Nova i Holland avslutades. Vi uppnådde mycket bra resultat med vår behandling, fortsatta diskussioner kommer återupptas när en automatiserad version av OptiBoost utvecklats.

Vi fortsätter etablera oss i Latinamerika och Asien via våra samarbetspartners. I Kina påverkas affären fortfarande till stora delar av Covid-19, vi ser över hur vi långsiktigt verkar och organiserar oss i Kina.

Hemma i Sverige testar Spira Blommor AB OptiBoost-teknologin på liknande premisser som för DAGAB. Spira Blommor levererar idag blommor till ca 800 butiker i Sverige och är en av de största blomstergrossisterna i Sverige. Dom är även, via sin moderkoncern, verksamma internationellt och levererar blommor till mer än 25 länder i Europa. Boostade rosor kommer dessutom inom kort finnas i några av världens ledande dagligvaruhandelskedjor på både nordamerikanska marknader och i Storbritannien. Viktiga steg för vår etablering av OptiBoost for cut flowers globalt. 

OptiBoost for cuttings och SAGA-applikationen har lanserats med framgång. Metoden har visat flera positiva effekter, bland annat förbättrad överlevnad vid utplantering. Ett första avtal undertecknades med CMPC i Chile, ett av världens största skogsbolag.

Sticklingar är ett affärsområde vi ser mycket stor potential inom. Industrin har innovationsvilja, en tradition av teknikutveckling och därmed investeringsvilja. De globala hållbarhetsmålen och omställningen det medför ställer höga krav på skogsindustrin. Här har vi en stor möjlighet att bli en drivande kraft i omställningen och bidra till omfattande effektivisering och kvalitetsförbättringar.

Precis som med rosor har vi en affärsmodell som baseras på royaltyintäkter. SAGA har kapacitet att behandla 15 000 sticklingar/h. En maskin kan täcka 10–30 miljoner sticklingar årligen, beroende på kundens interna förutsättningar.  

Vi kommer driftsätta vår första dryCEPT i full produktion hos Steinicke i Tyskland inom kommande veckor. Detta blir en viktig referens när vi nu inleder diskussioner med andra producenter av torkade grönsaker. 

Det är fortsatt oroliga tider i vår omvärld, som bolag upplever vi fortfarande att försörjningskedjorna inte är helt tillförlitliga vad gäller nyckelkomponenter. Men jag ser oss som väl förbereda operationellt. Vi planerar mer långsiktigt än normalt för att minimera risken för komponentbrist. 

Lanseringen av OptiBoost har tagit längre tid än vad vi ursprungligen räknade med, men vi närmar oss den punkt då vår teknologi blir fullt accepterad som industristandard inom ett antal applikationsområden. Vi behandlar organiskt material vilket emellanåt är nyckfullt, men framför allt anser våra kunder ofta att just deras blommor är unika vilket vi måste anpassa oss efter för att skapa bästa resultat och långsiktiga relationer.

Vi har bredd i vår teknologi och flertalet applikationsområden, vilket är en styrka långsiktigt, men kortsiktigt ska vi fokusera på de område som ligger närmst positiva kassaflöden. Övriga applikationer kommer vi naturligtvis fortsätta att utveckla men då mer fokuserat och i nära samarbete med ledande globala aktörer.

Tack för ert förtroende och engagemang

Thomas Lundqvist, VD, OptiCept Technologies

 
Rapporten i sin helhet finns tillgänglig här:
https://investor.opticept.se/finansiell-information/finansiella-rapporter/