2022-10-03 18:30:00

Bakgrund
Den 1 augusti 2022 trädde en helt ny lag om företagsrekonstruktion i kraft. Den nya lagen bygger på ett EU direktiv. Den nya lagen föreskriver att beslut om företagsrekonstruktion endast får ske om ansökan ger grundad anledning att anta att verksamhetens livskraft kan säkras genom rekonstruktionen. Bolaget ansökte om rekonstruktion och fick avslag i tingsrätten den 16/8-22.

Rekonstruktion
Efter att tingsrättens avslagsbeslut överklagats till Svea hovrätt är rekonstruktionen beviljad den 28/9-22.

Detta innebär för Orderhero att man nu får möjligheten och stödet för att reducera skulder som byggts upp i samband med den uppskjutna börsnoteringen i våras. Fokus framåt kommer att vara att stabilisera verksamheten, arbeta tätt med befintliga kunder och stärka plattformen och erbjudandet. Nyförsäljning sker löpande och intresset från marknaden är fortfarande stort.

Framtid
Aleksandar Goga, grundare och styrelseordförande kommenterar:
Rekonstruktionen är nödvändig för bolagets överlevnad och vi är glada att vi har fått ett positivt besked.

Vi kommer nu att arbeta intensivt med plattformen och sätta en plan för hur vi snabbt ska komma tillbaka till samma tillväxt som vi hade i våras.

I och med att bla. höjda elpriser och råvarupriser drabbat restaurangbranschen hårt så ser vi en ännu större efterfrågan av våra lösningar. Nu gäller det att hela branschen hjälps åt för att se till att restaurangerna ska kunna ta sig igenom ännu en tuff period. Vi har alltid varit bra på att hjälpa restauranger att öka sin försäljning och nu kommer detta till hands mer än någonsin.

Jag ser ljust på perioden vi har framför oss, vi har lyckats anpassa verksamhetens kostnadskostym redan innan rekonstruktionen beviljades och kan nu snabbare börja eftersträva lönsamhet.