2022-03-29 17:03:00

Sedan Bolagsbeskrivningen offentliggjordes 17 mars 2022 har Orderhero AB (publ) (”Orderhero” eller ”Bolaget”) uppmärksammats på ytterligare en riskfaktor. Med anledning av detta har Orderhero idag offentliggjort en uppdaterad Bolagsbeskrivning där nedan riskfaktor adderats på sid 8 i avsnittet Riskfaktorer. Bolagsbeskrivningen finns tillgänglig på Bolagets hemsida www.orderhero.se. Riskfaktorn är nedan återgiven i sin helhet.

Ingen koppling till kassaregister
Bolaget tillhandahåller en innovativ och ny produkt och frågan om försäljningen genom Bolagets digitala expresskassor faller inom undantaget i 39 kap. 5 § skatteförfarandelagen är inte prövad av domstol eller myndighet. I kontakt med Skatteverket har Bolaget fått olika besked. Vid Bolagets första kontakt har Skatteverket bedömt att undantaget skulle kunna vara tillämpligt. Expresskassorna behöver då inte vara kopplade till något kassaregister. Skatteverket har därefter gjort motsatta uttalanden vilka även publicerats i flertalet artiklar. Bolaget har i nuläget inte kunnat utröna varför Skatteverket lämnat olika besked men det senaste beskedet är att Skatteverket nu gör bedömningen att försäljningen genom Bolagets digitala expresskassor inte faller inom undantagen. Per dagen för Bolagsbeskrivningen är Bolagets digitala expresskassor inte kopplade till något kassaregister. Det innebär att det finns en risk att Bolagets kunder inte uppfyller kraven som uppställs i skatteförfarandelagen i fråga om kassaregister vid försäljning genom Bolagets digitala expresskassor. Det finns en risk att Skatteverket vid tillsyn eller kontrollbesök av Bolagets kunder finner att de inte fullgör sin skyldighet att använda kassaregister vid försäljning genom Bolagets digitala expresskassor och därför tar ut en kontrollavgift om 12 500 kronor. Det finns även en risk för bortfall av kunder med anledning av denna fråga som också har uppmärksammats av media.

Bolaget bedömer att sannolikheten för att någon av ovanstående risker, helt eller delvis, inträffar är hög. Om någon av ovanstående risker inträffar bedömer Bolaget att den negativa inverkan skulle vara medelhög.

Kommentar från Vd:
”Vi har under en tid anpassat vår plattform för att lättare kunna integrera med andra system vilket kommer effektivisera vår tillväxtresa. Därför har vi dialoger med ett flertal företag som tillhandahåller kassaregister. När ett sådant samarbete inleds kan vi försäkra våra kunder om att de uppfyller kraven som uppställs i fråga om kassaregister. Min ambition är att detta ska sjösättas kommande veckor.”