2024-08-01 17:35:00

Oscar Properties Holding AB (publ) (”Oscar Properties” eller ”Bolaget”): konkursansökan

Skatteverket har idag lämnat in en konkursansökan mot Bolaget för ett belopp om drygt 2 mkr.

Bolaget kommer innan dagens slut ha lämnat in en ansökan o rekonstruktion till Stockholms tingsrätt.

Kommentar från Richard Bagge, VD:

”Måndag den 5 augusti 2024 är vi kallade till förhandling i Stockholms tingsrätt för den ansökan om konkurs som Brf Innovationen lämnade in tidigare denna månad. Samtidigt kommer vi idag lämna in en ansökan om rekonstruktion till Stockholms tingsrätt. Om jag ska spekulera – vilket man kanske inte skall men jag kostar på mig det i alla fall, då många från media ringer och frågar om vad som händer nu – finns 4 eller kanske fler möjliga utfall:

• Tingsrätten hinner inte behandla vår ansökan och beslutar efter en tids övervägande efter förhandlingen den 5 augusti försätta oss i konkurs.
  • Tingsrätten hinner behandla vår ansökan och beviljar interimistiskt uppskov i konkursförhandlingen till dess de hunnit ta ställning till vår ansökan. I så fall utsätts ett datum för ny konkursförhandling, kanske samtidigt med SKVs ansökan.
  • Tingsrätten beviljar vår ansökan. I så fall utses en rekonstruktör och så vidtar dennes arbete, i stort sett efter de planer som vi tidigare meddelat: skuldkonvertering, kontant nyemission och apportförvärv av en ny lönsam verksamhet. (Apportförvärv innebär att man betalar med nya aktier.)
  • Tingsrätten avslår vår ansökan varvid konkursen är ett faktum, antingen efter förhandling den 5 augusti eller senare denna månad, eller genom att styrelsen lämnar in en egen ansökan.

Jag brukar säga att vore alla människor avatarer vore svaret givet: vår ansökan beviljas och rekonstruktören ges en chans att rädda Bolaget i enlighet med den plan vi lagt. En konkurs kommer nämligen inte ge ett öre till någon, tror jag. Inte till aktieägarna givetvis men inte heller till fordringsägarna inklusive SKV o Innovationen. En lyckad rekonstruktion med den plan som kort beskrivs ovan och i tidigare meddelanden och intervjuer, ger en god chans för fordringsägarna att få tillbaka en del och kanske på sikt en stor del av sina fordringar. En krona är alltid mer än noll. En chans till att få tillbaka hela sin fordran i bästa fall på säg 4 år är långt bättre utfall än noll. Om utfallet ändå är noll varför inte kosta på sig att vänta i 4-5 år? Det blir som att hålla en lottsedel i 4-5 år. I mellantiden kan man alltid sälja sina aktier, för aktien kommer fortsätta handlas dagligen. Men människor är inte alltid avatarer, och tur är väl det i andra sammanhang än detta.

Med denna utförliga kommentar hoppas jag få slippa fler frågor. För jag har faktiskt inte mer att säga om den saken, just nu. Men det blir spännande att se hur domstolen resonerar!”