2024-08-21 14:45:00

Alpfast AB, ett bolag inom OP koncernen, försattes i konkurs av likvidatorn i början på juli 2024, med advokat Gustav Kling, Advokatfirman Carler, som konkursförvaltare. Alpfast AB i konkurs är ägare till fastigheten Sicklaön 88:1 belägen i Sickla utanför Stockholm.

Inför förhandling i tingsrätten imorgon med anledning av Skatteverkets konkursansökan vill vi lämna följande information. Så här skriver konkursförvaltaren:

”Vi har en intressent som vi bedömer vara seriös som har lämnat ett indikativt bud om 180 mkr för fastigheten Nacka Sicklaön 88:1. Intressenten gör nu en DD med exklusivitet under en begränsad tid för att slutligt ta ställning till om de vill lämna ett skarpt bud. Jag bedömer att vi kommer ha klarhet i den saken inom någon eller några veckor. Under förutsättning att fastigheten kan avyttras för 180 mkr bedömer jag att det i vart fall kommer finnas ca 10 mkr att fördela till de oprioriterade fordringsägarna i konkursen.

Oscar Properties Holding AB har en oprioriterad fordran om ca 129,5 mkr. De totala oprioriterade kraven uppgår till ca 174 mkr. Detta innebär att Oscar Properties Holding AB således innehar ca 75 % (174/129,5) av de oprioriterade kraven. Den estimerade utdelningen till Oscar Properties Holding AB blir då ca 7,5 mkr. Jag bedömer att jag i vart fall kan förskottera hälften av detta belopp tämligen omgående efter det att fastigheten är överlåten och köpeskillingen betald.”