2024-05-07 16:45:00

Patriam Lilla Essingen AB emitterade den 8 december 2023 säkerställda företagsobligationer om 140 mkr för att refinansiera ett förvärvslån av fastigheterna Lilla Essingen 4 and 6. Obligationerna avses återbetalas genom försäljningsintäkter från Patriams projekt i Torsvik, som har varit färdigställt sedan november 2023.

Försäljningstakten för projektet i Torsvik har ökat den senaste tiden men 11 lägenheter kvarstår att avyttra, varför Patriam har beslutat att använda sig av möjligheten till förlängning av obligationens förfallodatum, i enlighet med Terms & Conditions 9.4 b). I samband med förlängningen avser bolaget att amortera cirka 20 %. Dessutom avser bolaget att betala ut ackumulerad men obetald ränta för den amorterade summan.

Återstående del av obligationen planeras att återbetalas så snart den nödvändiga försäljningsvolymen i Torsvik uppnåtts och köparna har tillträtt sina lägenheter.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Holmberg, VD
E-post: andreas.holmberg@patriam.se

Om Patriam
Patriam är en familjeägd fastighetsutvecklare med bas i Stockholm. Koncernen grundades 2015 och har sina rötter i EBAB-koncernen som är en av Sveriges största inom projekt och fastighetsutveckling. Patriam är en erfaren utvecklare som fokuserar på attraktiva lägen där både efterfrågan och köpkraft förväntas vara god. Patriam arbetar i nuläget med en handfull projekt i Stockholm.