2024-05-27 08:00:00

Q1 – enligt förväntningarna
Ablivas rapport för det första kvartalet var i stora drag i linje med våra förväntningar. Försäljningen kom in på 0 mkr eftersom bolaget fortfarande befinner sig i forskningsfasen med sina läkemedelskandidater. Rörelseresultatet kom in på -18,2 mkr (-16,2) och det fria kassaflödet på -26,4 mkr (-7,3), vilket innebar en lägre burnrate än vad vi förväntat oss och indikerar god kostnadskontroll. Som en konsekvens av detta sänker vi våra kostnadsestimat något för helåret. Likvida medel uppgick i slutet av perioden till drygt 43 mkr. Vi estimerar dock nuvarande kassaposition till 75-80 mkr då bolaget fått ytterligare en kapitalinjektion i form av en företrädesemission efter periodens slut.

Interimanalys i sommar
Bolagets främsta fokus under Q1 var förberedelser inför den stundande interimanalysen av FALCON-studien där KL1333 utvärderas som behandling för patienter med primära mitokondriella sjukdomar. Interimanalysen kommer att baseras på 40 patienter och vara vägledande för studiens fortsättning och totala storlek (n=120-180). Alla scenarion som tyder på att läkemedlet har effekt och att studien kommer att fortsätta rekrytera patienter är givetvis positiva utfall. Interimanalysen är den enskilt viktigaste triggern för aktien framöver.

Investeringscaset intakt
Efter rapporten genomför vi vissa estimatjusteringar på kostnadssidan. Vårt investeringscase i Abliva är intakt och vi ser fram emot att ta del av utfallet av interimanalysen under sommaren, vilken kommer ha en stor inverkan på bolagets framtid.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 27-05-2024 kl. 07:02: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/27/abli20240524.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/