Söndag 20 April | 17:41:58 Europe / Stockholm

Prenumeration

2022-10-20 11:00:00

Försäljning i linje med våra estimat
Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 90 mkr vs våra estimat om 89 mkr. Tillväxten i kvartalet uppgick till 29% y/y. EBITDA uppgick till 37,1 kmr vs våra estimat om 18,6 mkr. Justeras EBITDA för en nedskrivning av tilläggsköpeskilling relaterat till förvärvet av Sventertainment och en goodwillnedskrivning som ej kommer betalas ut uppgick EBITDA till 4,7 mkr. Förklaringen till avvikelsen från våra estimat är att investeringar i marknadsföring uppgick till 43 mkr, en ökning med 188% y/y och väsentligt över våra estimat. De kampanjer som gjorts har lett till inflöde av kunder med hög spenderingsvilja då ARPU steg med 36% och uppgick till 7,3 US Cent.

Konservativa i beräkning av avkastning på ökade marknadsföringsinvesteringar
Baserat på de höga och accelererade investeringarna vi ser i user acquisition (UA) höjer vi våra intäktsestimat med i snitt 25% över prognosperioden. Detta motsvarar en höjning med ca 184 mkr. Då vi bedömer att de accelererade marknadsföringsinvesteringarna kommer att bestå är vi försiktiga med att justera upp EBITDA estimaten. Vi drar ned våra marginalantagenden till 18% ifrån 23% på innevarande år och till 20% ifrån 22% nästkommande år. Detta leder till att vi sänker EBITDA med 10 mkr innevarande år och höjer med 5 mkr nästkommande år. Samtidigt som den långsiktiga intjäningen stärks väsentligt.
 
Lågt värderade kassaflöden
Trots att vi bedömer att bolaget kommer se stärkta kassaflöden framöver givet offensiven i marknadsföring bibehåller vi vårt motiverade värde om 30-32 kr. Anledningen är att vi har noterat ett högre riskpremie för mindre noterade bolag. Vägs vår DCF med peers bedömer vi att 30-32 kr är ett rimligt värde för aktien.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-10-2022 kl. 09:17: https://docs.penser.se/a/3111/MAGQ4.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/