2024-05-08 08:15:00

Stabilt kvartal trots avsaknad av projektförsäljningar och låga intäkter från Lebo
Arise levererade ett stabilt Q1’24 trots avsaknad av projektförsäljningar och låga intäkter från den nyligen idrifttagna, egna vindkraftsparken Lebo. Försäljningen växte marginellt till 112 mkr (107 mkr), drivet av nära en fördubbling av intäkterna i Development till 32 kr (17 mkr), i sin tur drivet av vinstavräkning från Fasikan och Kölvallen samt vissa provdriftsintäkter från Lebo. Den konsoliderade projektportföljen ökade till 7 100 MW (6 900 MW per Q4’23). Inom Production minskade försäljningen till 68 mkr (82 mkr) och EBIT minskade till 43 mkr (57 mkr) på grund av svaga vindar och dito elpriser, trots den positiva effekten av prissäkringar. Solutions fortsätter att uppvisa positivt resultat, 3 mkr (-1 mkr), även om den absoluta nivån är låg. Kassaflödet var starkt, +54 mkr efter investeringar, trots färdigställandet av Lebo. Nettoskulden är fortsatt låg, 205 mkr exklusive leasing (bolagets definition) och 272 mkr inklusive dessa.

Lägre prognoser främst på grund av lägre elpriser
Vi justerar ner våra prognoser, framför allt drivet av lägre elpriser. Även om de senaste tolv månaderna har präglats av ett ”blötår”, dvs stor nederbörd i förhållande till efterfrågan, är vi förvånade över de låga elpriserna. Sverige ser ut att gå mot ett rekordår vad gäller elproduktionsöverskott och de stora, positiva effekterna från elektrifieringen lyser med sin frånvaro. I kombination med låga elpriser i Europa, främst drivet av låga priser på naturgas, är snittpriset för SE3 och SE4 -22% y/y YTD enligt våra beräkningar. Vi ser ingenting i närtid som kommer att driva elpriserna kraftigt uppåt; enligt Energimyndighetens senaste korttidsprognos kommer elöverskottet att öka gradvis fram till 2027. Samtidigt bör viss stöttning ske från en allmän konjunkturuppgång och fortsatta utmaningar i den åldrande kärnkraftsparken.

Uppjusterat motiverat värde – aktien framstår som fortsatt lågt värderad
Vi justerar vårt motiverade värde marginellt till 68-84 kr (69-80). Aktien handlas på fortsatt låga multiplar. Trots att Production var svagare y/y, levereras en EBIT-marginal på 63% i Q1’24 och det är innan Lebo tas i drift. Det har uppstått en debatt, som sammanfattningsvis antyder att det inte går att tjäna pengar på vindkraft i Sverige. Arise visar återigen att det är fullt möjligt om man sköter sina kort väl. Development fortsätter att prestera bra resultat och marginaler med en EBIT-marginal på 63% i Q1’24. Bolaget växer projektportföljen och uppvisar dessutom en aktieägarvänlig attityd.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 08-05-2024 kl. 08:02: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/07/arise_q1_24.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/