2024-05-20 08:12:00

Q1 signalerar förbättrad kostnadskontroll och stärkt kassa
Intäkterna sjönk med 12% till 89 mkr (101), varav hyresintäkter stod för 44% eller 39 mkr (39). Intäkterna från den operativa verksamheten föll med 21% till 49 mkr (61), drivet av ett starkt jämförelsekvartal då uthyrningen var hög p.g.a. Sveriges EU-ordförandeskap under H1’23. Bruttoresultatet landade på 9 mkr (15) och påverkades positivt av kostnadsbesparingar och effektiviseringar i Skavsta. Vi räknar med fortsatt positiva effekter från effektiviseringsåtgärder under året. Operativt kassaflöde var 23 mkr, drivet av en positiv rörelsekapitaleffekt om 55 mkr. Kassan, som uppgick till 365 mkr (276), stärktes med ytterligare 100 mkr i förebyggande skadeersättning kopplat till Skavsta och byggandet av järnvägen Ostlänken. Soliditeten var 60% (61) och belåningsgraden på fastighetsbeståndet var oförändrad på 25% (25).

Signaler om ökat intresse för strategiskt belägna områdena i Arlanda och Skavsta
Händelserna i Q1’24 återspeglar inte det ökade intresset som Arlandastad Group upplever, pådrivet av förväntade räntesänkningar och framtida infrastruktursatsningar. Vi väntar oss en högre aktivitet inom bolagets fastighetsutveckling de kommande kvartalen, både i Skavsta och Arlanda. Därför lyfter vi fram signaler som pekar på ett förbättrat affärsläge under H1’24 Bolaget sålde nyligen en tomt i Skavsta på 7 300 kvm till en köpeskilling om 17 mkr, eller 2 329 kr per kvm, vilket ger en reavinst på 16,8 mkr i Q3’24. En byggrätt i Skavsta värderas i snitt till 287 mkr i bolagets böcker, vilket gör att den senaste avyttringen signalerar dolda värden av substantiell karaktär. Bolaget bildade ett JV i april gällande en fastighet med 10 000 kvm byggrätter i Skavsta. Transaktionen indikerar ett kvm-värde på byggrätterna om 1 800 kr.

Stark balansräkning, solid kassa, låg belåningsgrad och dolda värden i byggrättsportföljen
Bolaget är väl positionerat för att exekvera nuvarande projektportfölj i ett förbättrat affärsklimat. Vår bedömning är att finansierings- och projektmarknaden kommer utvecklas i positiv riktning i den överskådliga framtiden. Bolagets NAV är 85 kr per aktie, vilket innebär att aktien värderas med 70% rabatt. Marknadsvärdet på endast byggrätterna är 53 kr per aktie, eller 3 354 kr per kvm. Bolagets senaste avyttring av 3 400 kvm byggrätt i Arlanda inbringade 4 600 kr per kvm, vilket indikerar en premie på 37% kontra bokfört värde. Vår bedömning är att den finansiella risken är låg givet en solid balansräkning, låg belåningsgrad på fastigheterna och en solid kassa. Vi justerar värderingsintervallet till 62-74 kr (62-68).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-05-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/19/arlandastadgroup_20240517.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/