2022-11-15 15:10:00

Intäkterna minskar efter lägre kundaktivitet
Quickbit redovisar en nettoomsättning under Q1 om EUR 68 m (97 m) vilket motsvarar en tillväxt om -30% y/y. Antalet merchants uppgick till 84 och ADV (Average Daily Volume) var 0,7, vilket är en viss försvagning både y/y och q/q. Quickbit noterar dock tilltagande omsättning under slutet av Q1 och gör bedömningen att trenden kommer att fortsätta under hela Q2.

Starka marginaler efter ökat kostnadsfokus
Bolagets lönsamhetsarbete fortsatte under kvartalet och gav resultat. Lönsamhetsarbetet tillsammans med produktmixen gav att bruttomarginalen stärktes y/y från 3,7% till 4,2%. Utöver högre bruttomarginal reducerades delar av rörelsekostnaderna, primärt övriga externa kostnader som reducerades med mer än 50% y/y, vilket bidrog till positivt EBIT om EUR 0,1 m.

Estimatjusteringar
Vi justerar våra intäkts- och lönsamhetsestimat för att reflektera förväntningar om en stark bruttomarginal framöver. Vi justerar även estimat på grund av något sänkta förväntningar på kundaktiviteten i det korta perspektivet, jämfört med vad vi tidigare räknat med. Vi adderar även bolagets produktlanseringar under kvartalet. Vi ser ett nytt motiverat värde om 2,90 – 3,10 kr per aktie (4,00 – 4,20).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-11-2022 kl. 14:07: https://docs.penser.se/a/3291/QBIT20221115sv.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/